Temat: Idealny Budżet Szkoleniowy
Podam przykładowy proces budżetowania z założeniem, że posiadam własne struktury trenerskie (takie mam doświadczenia, więc będzie mi łatwiej:-))).
Krok 1.
Odwołuję się do strategii firmy lub/i rozmawiam z przedstawcielami wyższej kadry menedżerskiej, aby określić kluczowe, strategiczne działania firmy na dany rok - identyfikuję te, które będą wymagały wsparcia szkoleniowego, np. wprowadzenie nowego produktu, standardów obsługi Klienta, zmniejszenie rotacji pracowników. Zawsze punktem wyjścia są konkretne kluczowe w danym roku wskaźniki biznesowe. Identyfikuje kluczowe działy, zespoły, które mają decydujący wpływ na relizację w/w wskaźników biznesowych.
Krok 2.
Spotykam się z menedżerami działów, które są kluczowe dla realizacji celów strategicznych (np. Dział Operacyjny, Call Center, Dział Administracji). Pytam jakie osoby są kluczowe w dziale z punktu widzenia relizacji tych celów. Pytam, co one powinny robić - konkretnie na poziomie behawioralnych zachowań, a co rzeczywiście robią - określając w ten sposób lukę kompetencyjną.
Upewniam się, czy luka jest spowodowana brakami w wiedzy i umiejętnościach (tylko wtedy rekomenduje działania rozwojowe). Określam liczbę osób i obszary wymagające wsparcia szkoleniowego.
Krok 3.
Z zespołem trenerskim określamy najbardziej efektywne działania rozwojowe - zwykle jest to kombinacja różnych metod: szkoleń wewnętrznych, zewnętrznych (tylko, gdy nie posiadamy danej kompetencji w organizacji), wsparcia bezpośrednich przełożonych, zadań indywidualnych, itp. Określamy potrzebne środki. Uzyskujemy wsparcie kierownictwa działu, dla którego planujemy działania rozwojowe i razem idziemy przekonać zarząd, aby przydzielił budżet na dany projekt.
Powtarzamy kilka razy - Robimy tak z każdym dużym, centralnym projektem, który wpisujemy do budżetu.
Krok 4.
Wprowadzamy do budżetu standardowe, cykliczne projekty szkoleniowe, dla wszystkich / nowych pracowników z uwzględnieniem spodziewanej rotacji.
np.
* szkolenia wdrożeniowe dla nowych pracowników
* okresowe szkolenia BHP
* szkolenia księgowe, podatkowe, prawne
* szkolenia dla awansujących na stanowiska kierownicze
* szkolenia dla talentów
* języki obce, studia
itp.
Krok 5.
W oparciu o system oceny rocznej agregujemy potrzeby rozwojowe, które zidentyfikowali bezpośredni przełożeni podczas rozmów oceniających - tworzymy bazę, grupujemy w oparciu o tematykę, działy, itp.
Krok 6.
Weryfikujemy w porozumieniu z menedżerami zidentyfikowane podczas rozmów rocznych potrzeby rozwojowe - eliminujemy te, które są realiowane poprzez strategiczne, zaplanowane na dany rok, projekty centralne. Eliminujemy, te, które są "zachciankami" i nie mają uzasadnienia biznesowego. Określami priorytety rozwojowe - które szkolenia są niezbędne, które ewentualnie mogłyby być zrobione, ale jeśli nie zostaną zrobione tragedii nie będzie, zastanawiamy się, czy niektóre z potrzeb możemy zaspokoić inaczej niż przez szkolenia - coaching menedżera, mentoring, zadania indywidualne, itp. Uzgadniamy harmonogramy realizacji szkoleń w operaciu o dostępne zasoby trenerskie i w porozumieniu z menedżerami.
Krok 7.
Negocjujemy z zarządem budżet - wspierają nas szefowie poszczególnych działów (to oni walczą o swój budzet szkoleniowy). Jeśli trzeba eliminujemy kolejne projekty w kolejności od najmniejszego priorytetu.
Wykorzystujemy do obliczeń wskaźniki w oparciu o wydatki z poprzedniego roku lub gdy nie mamy benchmarki rynkowe:
* średnia cena szkolenia zewnętrznego - otwartego, zamkniętego
* średnia cena szkolenia wewnętrznego
* średnia cena wynajęcia sali szkoleniowej - Warszawa, poza Warszawą
* średnia cena wyżywienia
* średnia cena noclegu - Warszawa, poza Warszawą
* średni koszt dojazdu
itp.
Menedżerowie nie dysponują budżetami szkoleniowymi. Całym budżetem szkoleniowym zarządza szef działu szkoleń. Każde rozliczenie faktury wymaga akceptecji szefa działu szkoleń. Szkolenia niezabudżetowane są możliwe gdy:
a) mamy oszczędności w budżecie
b) szef działu uzyka zgodę zarządu na przekroczenie budżetu szkoleniowego.
I kilka ważnych założeń:
* szkolenia pomagają relizować konkretne wskaźniki biznesowe, nie zaspokajają "zachcianek szkoleniowych" kierowników i pracowników
* badamy efektywność działań rozwojowych
* mocno akcentujemy etap wdrożenia i zaangażowanie bezpośrednich przełożonych w proces wdrożenia
* koncentrujemy się zawsze w pierwszym kroku na szkoleniu menedżerów, dopiero potem pracowników