Temat: BUDOWANIE SYSTEMU OCEN PRACOWNICZYCH
Z Toyotą przesadziłeś:-)
Natomiast Olu, ciągle jakoś przewija mi się wiązanie wyników SOOP z premią czego co do zasady się nie robi.
- Na wielkość premii ma wpływ realizacja znanych zadań (celów) opisanych poprzez mierniki / wskaźniki ( OK, nie dotyczy elementu uznaniowego premii jeśli taki występuje )
- Wyniki Systemu Oceny Okresowej Pracownika powinny mieć przełożenie na poziom zaszeregowania, decyzje rozwojowe etc. ale NIE NA PREMIE !
- Nie pakuj się na dziś w kompetencje w rozumieniu systemu komp.
- Musisz jednak do ocen mieć jakąś "bazę" którą roboczo nazwijmy hmm oczekiwaną postawą pracownika ( taka 1/3 kompetencji:-) ) - pierwszym materiałem , który przeczytaj aby zastanowić się nad tym są...WARTOŚĆI FIRMY, jeśli tego nie masz "skodyfikowanego" - warto wyjść od celów strategii i misji, ale to już trochę więcej zabawy aby przełożyć to na kryteria oceny.
- pamiętaj, że każdy system wdrażany w firmie ma wspierać realizację jej celów. Tworzenie oceny dla oceny stratą czasu, pieniędzy i nerwów ludzi ocenianych i oceniających + inne kłopoty jeśli się to spie.... Tak btw. bez szkolenia menedżerów się nie obejdzie..
- musisz mieć pewność, że wyniki oceny i wnioski będą wdrożone itp, itd..
Długo by pisać, w każdym razie zupełnie serio - konsultant w takim wypadku się przyda ( wiem mam napisane "Sales Manager / Konsultant" pod nazwiskiem:-) )
Pamiętaj, że obecnie współpraca z konsultantem nie polega na tym, że wpada ekipa "yuppies" z czarną teczuszką i gotowym rozwiązaniem.
Bardzo często mamy do czynienia z modelem uczestniczącym, gdzie wspólnie wypracowywuje się rozwiązania i je wdraża tak aby faktycznie firma skorzystała.
PS Pamiętaj o jednym - wszystko co robisz w firmie ( w tym systemy itp.) ma wspierać strategie (nawet nieskodyfikowaną ale uświadomioną) - taki miałem fajny "case" kiedyś, trochę z Twojej działki wynagrodzeniowej.
1. zdanie w strategii Spółki handlowej "Celem działań Zarządu jest wzrost wartości Spółki dla Akcjonariuszy"
2. W systemie premiowania sprzedawców głównym czynnikiem premiowym był..... OBRÓT.
Pozdrawiam
MK