Anna Marta Wilczkowska

Anna Marta Wilczkowska poradnictwo
psychologiczne,
szkolenia, edukacje,
warsztat...

Temat: Edukacja Domowa

Zapraszam do udziału w warsztatach dotyczących Edukacji Domowej.
Warsztaty zostaną zorganizowane w przypadku zebrania grupy.

Edukacja Domowa jako alternatywna forma kształcenia. Warsztaty dla Nauczycieli, Studentów pedagogiki i Rodziców.

Program warsztatów

* Dziecko jako autonomiczny podmiot
-Dziecko i jego emocjonalność
-Dziecko ma prawo
-Dziecko ma obowiązki
-Dziecko i jego predyspozycje
* Komunikacja oparta o akceptację
- Budowanie pozytywnych relacji
- Dziecko jako osoba współodpowiedzialna za relacje między nim a członkami rodziny
- Dziecko w ciągu historii rodziny
* Nagradzanie i karanie a współpraca – konfrontacja metod wychowawczych
* Uczyć się czy być nauczanym – o podejmowaniu odpowiedzialności za własną edukację, za własne wybory, za własną drogę.
* Diagnoza stylów poznawczych i rodzajów inteligencji dziecka
* Analiza mocnych i słabych stron dziecka, szans i zagrożeń w nauce i w dorosłym życiu
* Zarys metod samodzielnego zdobywania wiedzy
- Mnemotechniki, nauka szybkiego czytania, techniki doskonalenia umysłu, wizualizacje, praca projektem, sugestopedia, muzyka w edukacji, techniki rozwoju osobistego, umiejętność motywowania się, mapy myśli, myślenie krytyczne i twórcze rozwiązywanie problemów, rola błędu w nauce jako informacji zwrotnej, metoda od ogółu do szczegółu, korelacja treści nauczania, i inne
* Twórcze zachowania dziecka – ich rola w uczeniu się i funkcjonowaniu we współczesnym świecie
- Działania twórcze w obrębie sztuk plastycznych, muzycznych, tańca, filmu i fotografii, budowanie siebie, kreatywność i innowacja w służbie ED
- Twórczość jako element integracji w środowisku
- Twórczość jako samodzielna konfrontacja umiejętności i potrzeb edukacyjnych
* Przedsiębiorczość i postawy przedsiębiorcze dzieci w Edukacji Domowej
- Uczenie się jako samodzielne przedsięwzięcie
- Praca jako czynnik sprzyjający uczeniu się
- Ekonomia jako czynnik motywujący do samodzielnego kształcenia się
- Umiejętność autoprezentacji i promowania siebie
- Odpowiedzialna postawa wobec własnego rozwoju
* Rola rodzica w stymulowaniu rozwoju małych dzieci
- Zabawy rozwijające sfery intelektualne, emocjonalne i rozwój fizyczny
* Rola rodzica w Edukacji Domowej
- Organizator procesów edukacyjnych, mentor czy nadzorca?
- Rola wspierającego i rola pomocnika – jak zobaczyć granice ingerencji
* Zasady prowadzenia Edukacji Domowej w Polsce
- przepisy prawne (Konstytucja RP i Ustawa o oświacie w kontekście prawa międzynarodowego)
- omówienie ustawy o systemie oświaty obowiązującej dotychczas oraz projektów nowelizacji
- omówienie i prezentacja książki dr.Marka Budajczaka (prekursora ED w Polsce) oraz innych publikacji na ten temat
- pokaz krótkich filmów, prezentacji multimedialnych oraz stron internetowych i blogów rodziców edukujących domowo
- ruch rodziców edukujących domowo( stowarzyszenia i forum) jako forma wsparcia i informacji
- naświetlenie sytuacji ED na świecie i w Europie na podstawie raportu z 2007 roku
- możliwości skorzystania z funduszy unijnych oraz Programu „Młodzież w działaniu”w Edukacji Domowej
* Dokumentacja, podstawa programowa
- omówienie podstawy programowej i różnicy między nią a programami nauczania wybieranymi w szkołach
- omówienie niezbędnych dokumentów związanych z Edukacja Domową
* Socjalizacja dziecka w Edukacji Domowej
- grupa rówieśnicza w systemie edukacyjnym – szanse i zagrożenia
- naturalne grupy i środowiska funkcjonowania dziecka
- świadome wybory grup
* Najczęściej zadawane pytania
* Sztuka i twórczość jako inspiracja w Edukacji Domowej
- historia sztuki jako źródło inspiracji i podstawowa motywacja dla dziecka w ED
- rola twórczej aktywności dziecka
* Alternatywne sposoby wspierania procesów uczenia się Edukacji Domowej