Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Rozporządzenia ws. obsługi suwnic elektrycznych i sprężarek powietrznych uchylone

Dnia 22 stycznia br. utracą moc obowiązywania dwa „wiekowe” rozporządzenia z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy.
Chodzi o rozporządzenie Ministrów: Pracy i Opieki Społecznej, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Rolnego i Spożywczego, Żeglugi, Komunikacji, Budownictwa oraz Zdrowia z dnia 4 kwietnia 1950 r. w sprawie obsługi suwnic elektrycznych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 25, poz. 223 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministrów: Pracy i Opieki Społecznej, Przemysłu Ciężkiego oraz Zdrowia z dnia 13 kwietnia 1951 r. w sprawie bezpieczeństwa pracy przy sprężarkach powietrznych (Dz. U. Nr 22, poz. 174).
Pierwsze z nich zostało uchylone na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 12), drugie zaś na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 13).

Pracodawca nie zawiadomi inspektora pracy o rozpoczęciu działalności

Zniesienie obowiązku zawiadomienia przez pracodawcę inspektora pracy oraz inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności przewiduje pierwsza w tym roku nowelizacja Kodeksu pracy. Zacznie ona obowiązywać 17 stycznia br.
Na mocy art. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 2) uchylony został art. 209 k.p. Zgodnie z tym przepisem pracodawca rozpoczynający działalność obowiązany był, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności zawiadomić na piśmie właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Analogiczny obowiązek spoczywał na pracodawcy w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii mogła powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników. Właściwy okręgowy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny mógł zobowiązać pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników do okresowej aktualizacji przekazanej przez niego informacji.
W ślad za zniesieniem art. 209 k.p. uchylony został także przepis art. 283 § 2 pkt 1 k.p., zgodnie z którym karze grzywny od 1.000 do 30.000 zł podlegał ten, kto wbrew obowiązkowi nie zawiadomił w terminie 30 dni właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju, zakresie prowadzonej działalności, jak również o zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz o zmianie technologii, jeżeli zmiana technologii mogła powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników.

Nowe rozporządzenie ws. urządzeń podlegających dozorowi technicznemu

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. poz. 1468) - dalej r.u.t.d.t. do urządzeń tych zalicza się m.in.: 1) urządzenia ciśnieniowe, w których znajdują się ciecze lub gazy pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego; 2) zbiorniki bezciśnieniowe i zbiorniki o nadciśnieniu nie wyższym niż 0,5 bara, przeznaczone do magazynowania materiałów niebezpiecznych o właściwościach trujących lub żrących oraz do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych, których prężność pary w temperaturze 50°C nie jest większa niż 3 bary, a temperatura zapłonu nie jest wyższa niż 61°C, z wyjątkiem zbiorników w instalacjach zasilania silników spalinowych pojazdów i zbiorników o pojemności nie większej niż 1000 dm3; 3) zbiorniki, w tym cysterny, do przewozu materiałów niebezpiecznych, dopuszczone na podstawie przepisów odrębnych, z wyłączeniem zbiorników ładunkowych, będących integralną częścią konstrukcji statku żeglugi śródlądowej i objętych nadzorem technicznym instytucji klasyfikacyjnej; 4) duże pojemniki do przewozu luzem materiałów niebezpiecznych (DPPL) określone w przepisach odrębnych; 5) urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych; 6) maszyny służące do przemieszczania osób lub ładunków w ograniczonym zasięgu; 7) przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym, przeznaczone do celów rekreacyjno-rozrywkowych; 8) urządzenia techniczne służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych; 9) urządzenia załadowcze, wyładowcze lub podające ładunki w ciągach technologicznych przeładowczych; 10) układnice torów, wypornice, korektory położenia służące do zawieszania i regulacji sieci trakcyjnej; 11) przeciągarki pojazdów szynowych; o pojemności większej niż 2 dm3, przeznaczone do wytwarzania pary z cieczy z użyciem ciepła uzyskiwanego z paliwa w wyniku reakcji egzotermicznej lub z energii elektrycznej. Cytowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. Nr 120, poz. 1021 z późn. zm.), które traci moc z dniem wejścia w życie r.u.t.d.t. Nowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2013 r.
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Projekt ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadków i chorób pozostających w związku z warunkami lub właściwościami służby

http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/105011
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Uchylenie rozporządzenia ws. bhp przy obsłudze żurawi
Rozporządzeniem z dnia 1 marca 2013 r. (Dz. U. poz. 376) Minister Gospodarki uchylił rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi.
Uchylone rozporządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 20 marca 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi (Dz. U. Nr 15, poz. 58) przestanie obowiązywać 4 kwietnia 2013 r.
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Nowe rozporządzenie ws. bhp przy pracach związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych

Warunki bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą określa nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (Dz. U. poz. 696) – dalej r.b.h.o.n. pracodawca dokonuje oceny ryzyka zawodowego zranienia ostrym narzędziem oraz przeniesienia zakażenia w wyniku ekspozycji na krew lub inny potencjalnie zakaźny materiał biologiczny na danym stanowisku pracy, uwzględniając m.in.: 1) klasyfikację i wykaz szkodliwych czynników biologicznych oraz zagrożenia dla życia i zdrowia spowodowane chorobami, które mogą wystąpić w następstwie zakażenia, a także możliwego działania toksycznego lub alergizującego szkodliwych czynników biologicznych; 2) stan zdrowia pracownika, w tym w szczególności choroby przewlekłe, na które choruje; 3) określenie narażenia, w tym rodzaj, stopień oraz czas jego trwania. Ocenę tę przeprowadza się: 1) okresowo, nie rzadziej niż raz na dwa lata, 2) w każdym przypadku wystąpienia na stanowisku pracy zmian mających lub mogących mieć znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa pracownika w miejscu pracy.

Według § 5 r.b.h.o.n. pracodawca, uwzględniając wyniki oceny ryzyka, podejmuje działania eliminujące lub ograniczające ryzyko wystąpienia zranień ostrymi narzędziami oraz zakażeń, obejmujące np. 1) organizację miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych w sposób pozwalający na uniknięcie lub zminimalizowanie narażenia; 2) wdrożenie odpowiednich środków profilaktycznych uwzględniających organizację i warunki pracy, czynniki psychospołeczne oraz inne czynniki związane ze środowiskiem pracy; 3) zapewnienie środków ochrony indywidualnej, odpowiednich do rodzaju i stopnia narażenia.

Według § 8 ust. 1 r.b.h.o.n. pracownik niezwłocznie zgłasza każdy przypadek zranienia ostrym narzędziem pracodawcy lub osobie wykonującej zadania służby bhp, a w razie kontaktu z krwią lub innym potencjalnie zakaźnym materiałem biologicznym – również lekarzowi w celu przeprowadzenia postępowania poekspozycyjnego. Pracodawca jest obowiązany opracować i wdrożyć procedurę postępowania poekspozycyjnego, umożliwiającą niezwłoczne udzielenie poszkodowanemu pomocy medycznej oraz zapobieżenie skutkom narażenia, a także objęcie go profilaktyczną opieką zdrowotną po narażeniu zgodnie z aktualną wiedzą medyczną.

Nowe rozporządzenie nakłada na pracodawcę obowiązek sporządzenia, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, raportu o bezpieczeństwie i higienie pracy w podmiocie leczniczym w zakresie zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Raport zawiera m.in.: 1) tabelaryczne zestawienie liczby zranień ostrymi narzędziami, do których doszło w podmiocie leczniczym w okresie sprawozdawczym oraz w równym mu długością okresie poprzedzającym, w podziale na jednostki organizacyjne podmiotu leczniczego; 2) tabelaryczne zestawienie stosowanych w podmiocie leczniczym rodzajów ostrych narzędzi, z wyszczególnieniem, które z nich zawierają rozwiązania chroniące przed zranieniem; 3) analizę okoliczności i przyczyn zranień, ze szczególnym uwzględnieniem ich przyczyn systemowych; 4) propozycje możliwych działań mających na celu ograniczenie liczby zranień. Raport udostępnia się pracownikom.

Omawiane rozporządzenie wdraża do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Rady nr 2010/32/UE z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie wykonania umowy ramowej dotyczącej zapobiegania zranieniom ostrymi narzędziami w sektorze szpitali i opieki zdrowotnej zawartej między HOSPEEM a EPSU (Dz. Urz. UE L 134 z 1.06.2010, str. 66). Zacznie ono obowiązywać 27 czerwca br.
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Projekt rozporządzenia ws. najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy

Zmianę najwyższego dopuszczalnego stężenia niektórych substancji chemicznych oraz uporządkowanie ich wykazu przewiduje projekt nowego rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
W uzasadnieniu do projektu Minister Pracy i Polityki Społecznej podkreślił, że obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833, z późn. zm.) było już pięciokrotnie zmieniane, przez co utraciło redakcyjną przejrzystość, a korzystanie z niego stało się utrudnione. Chodzi w szczególności o załączony do rozporządzenia (część A załącznika nr 1) wykaz substancji chemicznych, dla których określono wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń. Rozszerzenie tego katalogu z 441 do 518 pozycji zaburzyło jego porządek alfabetyczny i utrudnia wyszukiwanie poszczególnych substancji.
W projekcie przewidziano także wprowadzenie w załączniku nr 1: zmian wartości najwyższego dopuszczalnego stężenia (NDS) dla 19 substancji chemicznych i dla niektórych z nich najwyższego dopuszczalnego stężenia chwilowego (NDSCh); wartości NDS i NDSCh dla 6 nowych substancji chemicznych, dotychczas nieuwzględnionych w wykazie; definicji frakcji aerozoli (wdychalnej, torakalnej i respirabilnej).
W załączniku nr 2 do rozporządzenia, w części E „Pola i promieniowanie elektromagnetyczne z zakresu częstotliwości 0 Hz – 300 GHz", wprowadzono nieznaczne korekty redakcyjne i zmiany niektórych zapisów zgodnie z Polskimi Normami i zaleceniami międzynarodowymi w tym zakresie.
Projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji społecznej i międzyresortowej.

Źródło: http://legislacja.rcl.gov.pl
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Ogłoszono wykaz stanowisk w ABW, na których występują warunki szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia

"Prezes Rady Ministrów ogłosił wykaz stanowisk w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, na których występują warunki szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 września 2013 r. w sprawie rodzajów stanowisk w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, na których występują warunki szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, a także innych stanowisk, na których przysługuje prawo do płatnego urlopu dodatkowego, albo gdy jest to uzasadnione szczególnymi właściwościami służby (Dz. U. poz. 1061) stanowiskami służbowymi w ABW, na których występują warunki szczególnie uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, a także stanowiskami służbowymi, na których przysługuje prawo do płatnego urlopu dodatkowego, albo gdy jest to uzasadnione szczególnymi właściwościami służby, są stanowiska służbowe, z których opisu wynika, że do zakresu obowiązków funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego należy wykonywanie zadań służbowych w warunkach narażenia na:
działanie substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63, poz. 322 oraz z 2012 r. poz. 908);
działanie pyłów stanowiących czynniki szkodliwe dla zdrowia, wymienionych w załączniku nr 1 część B do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia", przekraczających najwyższe dopuszczalne stężenie określone w przepisach tego rozporządzenia; działanie nielaserowego promieniowania optycznego przekraczającego wartości maksymalnych dopuszczalnych ekspozycji (MDE) określone w przepisach rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia;
działanie promieniowania laserowego przekraczającego maksymalne dopuszczalne ekspozycje oka i skóry określone w przepisach rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia; działanie hałasu i hałasu ultradźwiękowego przekraczającego najwyższe dopuszczalne natężenie określone w przepisach rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia;
działanie pola i promieniowania elektromagnetycznego o różnych częstotliwościach przekraczającego maksymalne dopuszczalne wielkości normatywne określone w przepisach rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia;
drgania działające na organizm człowieka przekraczające dopuszczalne wartości ekspozycji dziennej określone w przepisach rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia;
działanie promieniowania jonizującego przekraczającego limity dawek granicznych określone w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie dawek granicznych promieniowania jonizującego (Dz. U. Nr 20, poz. 168);
bezpośredni kontakt ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U. Nr 81, poz. 716 oraz z 2008 r. Nr 48, poz. 288);
długotrwałe przebywanie w wymuszonej pozycji ciała, wymagające obciążenia ograniczonych grup mięśni, powodujące ucisk na pnie nerwów, ruchy monotypowe wykonywane w szybkim tempie, mikrourazy, oraz przebywanie w innej pozycji powodujące stały ucisk i nadmierne obciążenie aparatu kostno-stawowego;
nadmierne i długotrwałe obciążenie narządu głosu;
wykonywanie czynności wymagających podwyższonej koncentracji wzroku na elementach zminiaturyzowanych lub w warunkach niewystarczającego oświetlenia;
działanie podwyższonego lub obniżonego ciśnienia atmosferycznego, narażające na nagłe zmiany ciśnienia;
stałe przebywanie w pomieszczeniu zamkniętym, w którym utrzymuje się stała temperatura powyżej 25°C lub poniżej 10°C;
stałe przebywanie w pomieszczeniu, w którym utrzymuje się stała wilgotność powietrza przekraczająca 80%;
stałe przebywanie w pomieszczeniu pozbawionym oświetlenia naturalnego, w którym konieczne jest stosowanie sztucznego oświetlenia;
działanie zmiennych warunków atmosferycznych przy prowadzeniu tajnej obserwacji zewnętrznej;
działanie zmiennych warunków atmosferycznych przy wykonywaniu zadań z zakresu zewnętrznej fizycznej ochrony obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
stałe napięcie oraz koncentrację przy nagrywaniu i odtwarzaniu zapisów cyfrowych i magnetycznych w styczności ze zmiennym natężeniem i zakresem fal dźwiękowych, a także przy nasłuchu radiowym;
sytuacje, w których wykonują zadania polegające na fizycznym zwalczaniu terroryzmu.
Rozporządzenie wejdzie w życie 26 września br."

Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie

5 września 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 640).
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Nowe rozporządzenie ws. certyfikatów bezpieczeństwa pojazdów

Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu (Dz. U. poz. 1679) – dalej r.c.w.b. ustanowiono certyfikat potwierdzający spełnienie przez pojazd silnikowy (lub przyczepę) odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu. Ich wzory określa załącznik nr 1 do r.c.w.b.
Certyfikaty wydawane są na okres 12 miesięcy od dnia ich wydania, po przedłożeniu kopii następujących dokumentów:
1) certyfikatu EKMT zgodności potwierdzającego spełnienie przez:
a) pojazd wymogów technicznych i bezpieczeństwa dla pojazdu silnikowego „EURO III bezpieczny", „EURO IV
bezpieczny" lub „EURO V bezpieczny" albo
b) pojazd wymogów technicznych i bezpieczeństwa dla pojazdu silnikowego „EURO IV bezpieczny", „EURO V
bezpieczny", „EEV bezpieczny" lub „EURO VI bezpieczny", albo
c) przyczepę wymogów technicznych i bezpieczeństwa;
2) zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu;
3) krajowego dokumentu stwierdzającego dopuszczenie pojazdu do ruchu;
4) dowodu uiszczenia opłaty za wydanie certyfikatu.
Według § 4 r.c.w.b. certyfikaty potwierdzające spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w zakresie i przez okres, na który zostały wydane.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Rozporządzenie ws. badań sprawności technicznej sprzętu do stosowania środków ochrony roślin

Warunki organizacyjno - techniczne badań sprawności technicznej użytkowanego sprzętu do stosowania środków ochrony roślin określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 grudnia 2013 r. w sprawie potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin (Dz. U. poz. 1686). Akt prawny zawiera szczegółowe warunki organizacyjno-techniczne, jakie musi spełniać podmiot przeprowadzający badania techniczne m.in.: opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych, opryskiwaczy montowanych na pojazdach kolejowych czy sprzętu agrolotniczego.
Metodyka badania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin obejmuje badanie ogólne i badanie stanu technicznego poszczególnych części i urządzeń tego sprzętu. Jeżeli wynik badania ogólnego sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin jest negatywny, podmiot przeprowadzający badania tego sprzętu nie musi przeprowadzać badania stanu technicznego poszczególnych części i urządzeń tego sprzętu.
Badanie sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin dokumentuje się w protokole badania technicznego, który zawiera m.in.: 1) numer protokołu badania technicznego; 2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu przeprowadzającego badania; 3) określenie typu, rodzaju i nazwy sprzętu; 4) numer seryjny lub ewidencyjny sprzętu; 5) nazwę producenta sprzętu; 6) rok produkcji sprzętu; 7) datę przeprowadzenia badania; 8) wyszczególnienie części i urządzeń objętych badaniem.
Omawiane rozporządzenie implementuje częściowo do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 12 października 2009 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, s. 71). Zapisane wytyczne obowiązują od dnia 1 stycznia 2014 r.

Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

PIP zapowiada wzmożone kontrole umów zawieranych przez pracodawców

Państwowa Inspekcja Pracy planuje przeprowadzić 88 tysięcy kontroli. Szczególna uwaga ma być zwrócona na zawieranie umów cywilnoprawnych w sytuacji, gdy powinna być zawarta umowa o pracę.
Kontrole uzupełnione mają być kampanią informacyjną „Zanim Podejmiesz Pracę" - powiedziała IAR Główna Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz. Dodaje, że będzie się starała o taką zmianę przepisów, by umowa podpisywana była z zatrudnianym zanim przystąpi on do pracy.
Zdarzają się sytuacje, że pracodawca zatrudnia ludzi na okres próbny i obiecuje zawarcie umowy pod warunkiem dobrego wykonywania, przez na przykład tydzień, przyszłych obowiązków. Nie podpisuje z nimi żadnej umowy i nie płaci ani grosza.
PIP zamierza intensywnie monitorować stan przestrzegania przepisów o wypłacie wynagrodzeń. Położy też nacisk na kontrolę zatrudniania pracowników tymczasowych. Minister Iwona Hickiewicz zapowiada też wzmożony nadzór nad zakładami, w których odnotowano dużą liczbę wypadków przy pracy.
Źródło: http://solidarnosc.org.pl
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Nowe wymagania przechowywania wyrobów medycznych

Dnia 1 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie ws. wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie.
Według § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie (Dz. U. poz. 1570) – dalej r.w.l.w.m. lokal ten powinien odpowiadać m.in. następującym wymaganiom: 1) stanowi jedną wyodrębnioną całość i jest wyposażony w magazyn lub szafy ekspedycyjne; 2) umożliwia swobodny dostęp świadczeniobiorcom, w szczególności osobom niepełnosprawnym z dysfunkcją narządu ruchu; 3) warunki przechowywania wyrobów medycznych powinny być zgodne z zaleceniami wytwórcy, w szczególności powinny zapewniać ochronę przed zmieszaniem z innymi wyrobami, zanieczyszczeniami mechanicznymi, utratą masy, zawilgoceniem oraz obcymi zapachami; 4) ściany i podłogi powinny być gładkie i łatwo zmywalne.
Miejsce świadczenia usług w zakresie zaopatrzenia w wyroby medyczne w lokalu podmiotu oznacza się na zewnątrz, a oznaczenie to zawiera: 1) nazwę (firmę) podmiotu; 2) adres i numer telefonu; 3) informację o godzinach pracy.
Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu protetyki słuchu określa załącznik nr 1 do r.w.l.w.m. Wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie lokalu podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie z zakresu optyki okularowej określa załącznik nr 2 do r.w.l.w.m.
Mariola Ś.

Mariola Ś. Główny Specjalista
ds. BHP /
Inspektor PPOŻ.

Temat: ZMIANY W PRAWIE

Wentylacja

"Wymóg wyposażenia instalacji wentylacji hybrydowej, wentylacji mechanicznej wywiewnej oraz nawiewno-wywiewnej w wentylatory o regulowanej wydajności wprowadza nowela rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinno odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinno odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 926) przepisom § 148 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinno odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) – dalej r.w.t.b.u. nadano następującą treść: „1. Wentylację mechaniczną wywiewną lub nawiewno-wywiewną należy stosować w budynkach wysokich i wysokościowych oraz w innych budynkach, w których zapewnienie odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego nie jest możliwe za pomocą wentylacji grawitacyjnej. W pozostałych budynkach może być stosowana wentylacja grawitacyjna lub wentylacja hybrydowa. 2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej ani wentylacji hybrydowej. Wymaganie to nie dotyczy pomieszczeń z urządzeniami klimatyzacyjnymi niepobierającymi powietrza zewnętrznego." Dodano ponadto ust. 5, w myśl którego instalacja wentylacji hybrydowej, wentylacji mechanicznej wywiewnej oraz nawiewno-wywiewnej powinna mieć wentylatory o regulowanej wydajności.
Znowelizowano ponadto § 151 ust. 1 r.w.t.b.u., zgodnie z którym w instalacjach wentylacji mechanicznej ogólnej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji komfortowej o wydajności 500 m3/h i więcej należy stosować urządzenia do odzyskiwania ciepła z powietrza wywiewanego o sprawności temperaturowej co najmniej 50% lub recyrkulację, gdy jest to dopuszczalne. W przypadku zastosowania recyrkulacji strumień powietrza zewnętrznego nie może być mniejszy niż wynika to z wymagań higienicznych. Dla wentylacji technologicznej zastosowanie odzysku ciepła powinno wynikać z uwarunkowań technologicznych i rachunku ekonomicznego.
Pozostałe zmiany dotyczą m.in. wartości mocy właściwej wentylatorów stosowanych w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz maksymalnej wartość wskaźnika EP określającego roczne obliczeniowe zapotrzebowanie budynku na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz oświetlenia".
Nowelizacja r.w.t.b.u. obowiązuje od dnia 1 stycznia 2014 r.
Autor: Jarosław Zasada

Następna dyskusja:

Polska prawie jak Europa




Wyślij zaproszenie do