Tomek
K.
Where there is a
will, there is a
way!
Temat: SPMP - 10 lat Stowarzyszenia, czyli wycinek z historii w...
Poniżej będziecie mogli przeczytać kilka informacji nt. powstania Stowarzyszenia - w relacji pierwszego prezesa Michała Hałasa.Oryginał znajdziecie na stronie SPMP -> Jubileusz 10-lecia.
Część 1
(Biuletyn SPMP 03/2009)
Pomysł stworzenia niezależnej i niekomercyjnej organizacji skupiającej Project Managerów i wszystkich entuzjastów tej dyscypliny zarządzania pojawił się już w 1998 roku. Sprawdzałem czy ktoś już tego nie zrobił aby nie wyważać otwartych drzwi. Dowiadywałem się jak wygląda założenie Chapteru PMI oraz organizacji mogącej należeć do IPMA (byłem zarówno członkiem PMI jak i IPMA w tamtym okresie). Innej międzynarodowej, liczącej się alternatywy właściwie nie było.
Z rozmów z ówczesnym sekretarzem IPMA Chrisem Seaburym dowiedziałem się, że już ktoś przede mną zasygnalizował chęć stworzenia takiego stowarzyszenia. Jakie było moje zdziwienie gdy okazało się, że jest to nie tylko osoba z Gdańska ale na dodatek pracowała w mojej firmie (ODiTK) kilka lat wcześniej zanim sam do tej firmy trafiłem. Maria Żukowska, bo o niej mowa, bakcylem Zarządzania Projektami zaraziła się będąc na placówce w Szwajcarii. Bliskie kontakty z założycielami IPMA zaowocowały trwałym entuzjazmem do propagowania idei PM. Ponieważ cele mieliśmy wspólne, przystąpiliśmy do działania. Bardzo szybko udało się zwołać spotkanie założycielskie SPMP, które odbyło się w lipcu 1999 roku w wynajętej sali ośrodka WDW w Sopocie. ODiTK wynajmując salę na to założycielskie spotkanie Stowarzyszenia stał się poniekąd pierwszym sponsorem SPMP. Do ostatniej chwili nie byliśmy pewni czy będzie wymagane prawem minimum 15 osób. Zaprosiliśmy ponad dwadzieścia osób, ale ile z nich faktycznie przyjedzie? Okazało się, że przekroczenie liczby założycieli nie było jedyną przeszkodą - o tym jednak w następnym odcinku.
Część 2
(Biuletyn SPMP 04/2009)
W poprzednim odcinku doszedłem do spotkania założycielskiego SPMP w lipcu 1999 roku. Efektem tego spotkania były dwie ważne rzeczy. Przede wszystkim kwestia formalna - rozpoczęcie procedury założenia Stowarzyszenia (propozycja nazwy i statutu i komitet rejestracyjny). Druga sprawa, nie mniej ważna, to decyzja o przygotowaniu pierwszej konferencji, która odbyła się w Gdańsku - Jelitkowie 4-5 listopada 1999 roku (hotel Marina - obecnie Novotel).
Przygotowania do konferencji zaczęły iść natychmiast pełną parą ponieważ Project Managerem tej imprezy zgodził się zostać Krzysztof Jachim z mojej firmy (ODiTK). Jego atutem było doświadczenie z organizowania kilku podobnych imprez - Kongresów Controllerów.
Pierwsza Konferencja udała się nadzwyczaj dobrze, ustanawiając wysoki poziom oczekiwań dla przyszłych imprez. Frekwencja ponad stuosobowa potwierdzała, że Kierownicy Projektów potrzebują wymieniać się doświadczeniami. Szczegółowy program tej imprezy znajduje się na stronie http://www.spmp.org.pl/i_konferencja_project_management
Oczywiście poza merytorycznymi wystąpieniami nie zapomnieliśmy o integracji - to ważne, bo przecież jak głosił tytuł jednej z następnych konferencji "To ludzie robią projekty". Bardzo istotnym było dla Stowarzyszenia Walne Spotkanie Członków. Jak zwykle odbyło się w gorącej atmosferze. Na tym właśnie spotkaniu m. in. decydowaliśmy w którym kierunku pójdzie SPMP - przepadł na przykład wniosek o założeniu chapteru PMI. Wybrany został pierwszy zarząd Stowarzyszenia w składzie Michał Hałas - prezes zarządu i członkowie - Maria Żukowska i Bogumił T. Dałkowski.
Ośmieleni sukcesem pierwszej konferencji, aby nadrobić zapóźnienie w tym obszarze wobec Europy Zachodniej, zdecydowaliśmy się na organizowanie kolejnych konferencji dwa razy w roku - wiosną i jesienią. To jest właśnie powód dlaczego numery obecnie robionych coroczne konferencji SPMP nie pokrywają się z liczbą lat Stowarzyszenia. W cykl coroczny weszliśmy dopiero w 2002 roku przy okazji VI konferencji.
Tymczasem na zupełnie innym polu złapaliśmy opóźnienie w harmonogramie. Proces rejestracji Stowarzyszenia natknął się na nieprzewidziane trudności. Nie było wśród nas nikogo z doświadczeniami w rejestrowaniu NGO, wszystko pchali do przodu wolontariusze-pasjonaci. O formalnych "potyczkach" Powstawania SPMP będzie w następnym odcinku.
Część 3
(Biuletyn SPMP 05/2009)
Mimo zasięgania specjalistycznych porad, dokumenty rejestracyjne SPMP były kilkukrotnie odsyłane przez sąd do kolejnych poprawek. Cała batalia legalizacyjna trwała ponad rok Założyciele tracili sporo energii. Na szczęście, dzięki wsparciu organizacyjnemu firmy ODiTK w początkowym okresie istnienia SPMP, można było organizować konferencje Stowarzyszenia i tworzyć w ten sposób bazę pod przyszły rozwój.
Zakończenie rejestracji SPMP, dawało możliwość ubiegania się o uruchomienie czteropoziomowej certyfikacji IPMA w Polsce. Projekt ten zakończył się w 2003 roku pierwszą certyfikacją prowadzoną pod okiem Klausa Panenbaeckera. Certyfikacja początkowo obejmowała tylko poziomy C i B. Klaus Panenbaecker został zaproszony przez SPMP do funkcji Lead Asesora certyfikacji IPMA w Polsce. Rolą Lead Asesora było przygotowanie pierwszych asesorów i poprowadzenie na samym początku kilku "rund" certyfikacji tak, aby trzymała ten sam poziom jaki IPMA ma na całym świecie. Taki sposób uruchamiania certyfikacji jest specyficzną procedurą IPMA, zawsze zapraszany jest Lead Asesor z kraju gdzie certyfikacja jest już po walidacji. Walidacja certyfikacji IPMA w Polsce odbyła się w 2006 roku.
Czy wiesz że...?
- Stowarzyszenie zostało założone 5.07.1999 przez 22 osoby, a rok później było już 123 członków SPMP?
- Pierwotnie Akronimem Stowarzyszenia miało być PMP (Wzorowane na Project Management Austria), aż Janusz Smurawa przytomnie zauważył, że w świecie Project Management ten skrót oznacza tytuł certyfikacyjny nadawany przez PMI (dlatego w agendzie poniżej można dostrzec akronim PMP zamiast SPMP).
- zachowała się oryginalna Agenda Spotkania założycielskiego Stowarzyszenia 5-go lipca 1999 w Sali na parterze budynku "Rusałka" Wojskowy Dom Wypoczynkowy, ul. Kilińskiego 12, Sopot:
Agenda spotkania
Godz. 9.00 Nieoficjalne rozpoczęcie - kawą/herbatą, ciastka
Godz. 9.30 Oficjalne (i punktualne) rozpoczęcie
Godz. 9.35 Zapoznanie się uczestników spotkania
Godz. 10.00 Informacja o organizacji i zasadach działania International Project Management Association - Maria Żukowska
Godz. 10.15 Przedstawienie wstępnej wizji PMP - inicjacja dyskusji - Michał Hałas
Godz. 10.30 Dyskusja nad wizją PMP
Godz. 11.15 Przerwa - kawa/herbata, ciastka
Godz. 11.30 Część formalna - głosowanie nad statutem, wybór władz Stowarzyszenia
Ok. Godz. 13.00 Zakończenie części oficjalnej, rozszerzanie nieformalnych kontaktów w pobliskim barze "Przystań".
W tym roku SPMP obchodzi swoje 10-lecie instnienia. W kolejnych numerach biuletynu będziemy zamieszczać artykuły o historii SPMP. W pierwszym numerze zamieszczamy artykuł o kulisach powstania Stowarzyszenia autorstwa pierwszego prezesa SPMP - Michała Hałasa.
Przy okazji XIII Konferencji Project Management, która odbędzie się w Gdańsku, przygotujemy sesje plakatową na której zaprezentujemy historyczne fotografie. Zachęcamy wszystkich, którzy posiadają historyczne fotografie do przesyłania ich na adres marketing@spmp.org.pl.
Maciej DziubichTomek Kowalski edytował(a) ten post dnia 18.10.09 o godzinie 21:21