Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Wartość marki na rynku... jak ją oszacować?

Jest kilka technik obliczania wartości samej marki, m.in. technika porównawcza. Znacie może jakieś inne, sprawdzone techniki obliczania wartości marki? Czy jest wogóle możliwe by taką wartość precyzyjnie wyliczyć?
Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Wartość marki na rynku... jak ją oszacować?

Liczby mówią za siebie.. jak wyczytałem z raportu Interbrand wartośc pierwszych 100 najbardziej wartościowych marek to 988 287 000 000 $ Jest to mniej więcej tyle co PKB 63 krajów o tzw. niskich dochodach (wg. World Bank), krajów gdzie żyje połowa światowej populacji.

Wg. innych wyliczeń wartośc marek stanowi ok. 1/3 światowego bogactwa... co Wy na to? :)

A.
Monika Hajdas

Monika Hajdas konsultant marki,
strateg freelancer

Temat: Wartość marki na rynku... jak ją oszacować?

Takich metod jest wiele, jedną z nich jest kosztowa metoda wyceny marki, która uwzględnia koszty związane z jej wykreowaniem, a więc koszty badań, promocji, doradztwa, rejestracji, itp. Niestety, nie uwzględnia ona przepływów pieniężnych i zysków, które przedsiębiorstwo osiąga dzięki danej marce. Inny sposób wyceny to metoda rynkowa, która polega na ustaleniach dokonanych między stronami transakcji co do ceny, która ma być odzwierciedleniem wartości rynkowej marki. Jeszcze inna metoda - wycena oparta na opłatach licencyjnych - wartość marki określa się poprzez oszacowanie opłat licencyjnych płaconych stronie trzeciej w sytuacji, gdyby przedsiębiorstwo nie było właścicielem marki. Z tego co wiem, Interbrand stosuje metodę zdyskontowanych przepływów gotówkowych.Monika Hajdas edytował(a) ten post dnia 20.04.07 o godzinie 11:29



Wyślij zaproszenie do