konto usunięte

Temat: Banki muszą się tłumaczyć klientom z nieudzielonych...

Banki muszą się tłumaczyć klientom z nieudzielonych kredytów. Ustawa już działa.

4 maja w życie weszła nowelizacja m.in. prawa bankowego. Zgodnie z nią banki czy firmy pożyczkowe decyzję o odrzuceniu wniosku kredytowego muszą odpowiednio umotywować. Klienci zyskali prawo do wyjaśnienia, co jest nie tak np. z ich dochodami, wydatkami, formą zatrudnienia czy historią kredytową.

Dotychczas osoby, które wnioskowały o pożyczkę czy kredyt w banku lub firmie pożyczkowej, ale go nie otrzymywały, mogły tylko gdybać, co było przyczyną odmownej decyzji. Czy chodziło np. o zbyt niskie zarobki w stosunku do wydatków, czy formę zatrudnienia albo staż pracy, czy zbyt duże obciążenie ratami innych kredytów, czy nieterminową spłatę poprzednich zobowiązań itd.?

Teraz to się zmienia. Zgodnie z nowelizacją prawa bankowego, która weszła w życie podczas majówki, bank będzie musiał - na nasz wniosek - "na papierze" wyjaśnić, co miało wpływ na ocenę naszej zdolności kredytowej. Takie objaśnienie w przypadku klientów indywidualnych będzie darmowe (od przedsiębiorców mogą być z kolei pobierane opłaty). Prawo do wyjaśnienia będzie obowiązywało dla różnych typów kredytów i pożyczek - zarówno np. gotówkowych czy ratalnych, jak i hipotecznych.

Co to oznacza w praktyce? Jak tłumaczy fundacja Panoptykon, w wyjaśnieniu dotyczącym oceny zdolności kredytowej powinny pojawić się WSZYSTKIE KONKRETNE DANE, które okazały się istotne.

Prawo do wyjaśnienia nawet pozytywnej decyzji ...
(...)
http://next.gazeta.pl/next/7,151003,24755006,banki-mus...