Jerzy
Śliwa
zawodowy mediator,
trener, współpraca z
EMNI Bruksela, pr...
Temat: Kodeks Etyczny Mediatora KSM
Kodeks Etyczny Mediatora KSMPREAMBUŁA
jest propozycją dialogu na temat tego, czym jest i czym ma być mediacja jako zyskująca coraz powszechniejszą akceptację w społeczeństwie polskim instytucja demokratycznego ładu społeczeństwa obywatelskiego ludzi wolnych i szanujących wolność innych.
jest podstawą wyznaczającą granice: czym jest mediacja i jaka jest rola mediatora – osoby podejmującej się prowadzenia mediacji, w relacji z osobami korzystającymi z pomocy mediatora,
jest dokumentem w oparciu o który mediatorzy Krajowego Stowarzyszenia Mediatorów określają rolę i zadania mediatora, jak również miejsce mediacji jako jednej z form społecznego komunikowania,
jest podstawą krystalizacji się zawodu mediatora,
o tworzy możliwie najszerszą formułę w której mogłoby dochodzić do realizacji podstawowego w zadania mediatora usprawniania porozumiewania się w sytuacjach, gdy ludzie są gotowi do skorzystania z pomocy mediatora,
o dotyczy rozumienia roli mediatora bez uszczegóławiania związanego ze specyficzną dziedziną uprawnień np. mediator sądowy w sprawach karnych czy mediator sporów zbiorowych, mediator stały, mediator szkolny itd - z zastrzeżeniem, że żadne uszczegółowienie nie może by sprzeczne z postanowieniami Karty Etycznej Mediatora,
jest podstawą odpowiedzialności etycznej przed Sądem Koleżeńskim KSM.
• MEDIACJA
Mediacja to taki sposób porozumiewania się ludzi [stron] w którym uczestniczy mediator.
Zadaniem mediatora jest usprawnienie rozumienia się ludzi oraz pomoc w skutecznej realizacji ich własnych interesów.
Mediacja jest porozumiewaniem się partnerskim w którym obu stronom przysługuj te same prawa
Mediacja odbywa się na wniosek [a w ostateczności za zgodą] zainteresowanych stron. Mediacja jest postępowaniem dobrowolnym dla jej uczestników w całym swoim przebiegu.
Mediacja jest postępowaniem poufnym.
W trakcie postępowania mediacyjnego nie może dojść do naruszania godności któregokolwiek z uczestników postępowania.
Strony powinny zaakceptować osobę prowadzącą mediacje [przynajmniej nie wyrazić sprzeciwu]
Strony przed przystąpieniem do mediacji powinny zostać poinformowane o tym czym jest postępowanie mediacyjne i jaka jest dopuszczalna ingerencja mediatora w proces porozumiewania się stron.
Przed przystąpieniem do postępowania należy ustalić czas trwania i wynagrodzenie mediatora.
Mediacja może by stosowana w każdym przypadku w którym strony zwracają się do mediatora
Mediator ma prawo nie podjąć się swej roli, ewentualnie w trakcie postępowania się wycofać.
Mediator nie może podejmować się mediacji jeżeli w jego ocenie nie będzie w stanie zachowa bezinteresowności lub, gdy przekracza to jego kompetencje
• MEDIATOR
Mediatorem może być uprawniona lub upoważniona osoba posiadająca:
kompetencje w zakresie prowadzenia postępowania mediacyjnego,
doświadczenie życiowe,
umiejętności społeczne w zakresie kontaktów międzyludzkich
praktykę w prowadzeniu postępowań mediacyjnych,
W swoich działaniach na polu mediacji mediator ma być:
- bezstronny, tzn. nie angażujący się po czyjejkolwiek stronie, nie zainteresowany wynikiem, ani czasem trwania postępowania mediacyjnego
- Kompetentny w zakresie postępowania mediacyjnego [posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie porozumiewania się ludzi, przywracania zakłóconych relacji, tworzenia warunków sprzyjających porozumiewaniu się ludzi,
- Odpowiedzialny i spolegliwy podejmujący się zadań, którym jest w stanie sprostać i wywiązujący się z podjętych zadań i zobowiązań także:
o w zakresie dochowania tajemnicy treści postępowania mediacyjnego
o w zakresie niedopuszczania do sytuacji w której w postępowaniu mediacyjnym naruszana była godność którejkolwiek ze stron
Mediator, członek KSM , który naruszy zasady Karty decyduje się poddać postępowaniu i orzeczeniu Sądu Koleżeńskiego KSM
CELE I ISTOTA MEDIACJI
– trwałe zakończenie konfliktu i doprowadzenie do satysfakcjonującej dla wszystkich stron porozumienia.
KARTA ETYCZNA
Mediator skłania swą wolę ku pokorze, łagodności, męstwu i sprawiedliwości,
ku poszanowaniu godności, indywidualnych potrzeb, idei i wartości człowieka,
ku nawykowi zachowywania średniej miary.
1. Pokora – wynika z odmienności indywidualnych punktów widzenia;
wynika z rozumienia świata i swojego w nim miejsca
jest również środkiem – między służalczością a zarozumialstwem,
2. Łagodność – jest cnotą cierpliwości, rzetelności i konsekwencji,
jest również środkiem – między nieczułością a porywczością.
3. Męstwo – jest wytrwałością w dążeniu do dobra, lojalnością wobec ludzi i zasad,
jest również środkiem – między tchórzostwem a zuchwałością.
4. Sprawiedliwość – wypełnia ideę równości i szacunku dla prawa,
jest również środkiem – między słusznymi racjami osób tkwiących w konflikcie.
• CELE KODEKSU ETYCZNEGO MEDIATORA
• KRYTERIA WYSTĘPUJĄCE W KODEKSIE
• WARUNKI I ZASADY MEDIACJI
• POSTAWY, CECHY I UMIEJĘTNOŚCI MEDIATORA
• PROCEDURY KODEKSU ETYCZNEGO
CELE KODEKSU ETYCZNEGO: rozwijanie kompetencji u mediatorów – jako osób pomagających skonfliktowanym stronom w porozumieniu się. Kodeks
formułuje wartości podstawowe – wyznacza cele i wzorce
określa kompetencje i normy, jak również zakres praw i obowiązków mediatorów,
Podstawowe wymagania stawiane mediatorowi:
- „primum non nocere” – zapewnienie, by postępowanie mediatora (realizowanie jego zadań) nie łączyło się ze szkodami dla żadnej ze stron konfliktów,
- zapewnienie realizacji i ochrony zasad mediacji w działalności zawodowej mediatorów,
- „wiedzieć, co we mnie dobre a co złe” – poznawanie siebie przez mediatorów: walorów i słabości; formułowanie sposobów doskonalenia zawodowego i osobistego
KRYTERIA WYSTĘPUJĄCE W KODEKSIE
„wiedzieć, na czym polega bycie dobrym mediatorem” – mierniki służące za podstawę oceny
KRYTERIA WYSTĘPUJĄCE W KODEKSIE wynikają z zasad i cech mediacji, jako „techne” :
– rzemiosła (do oceny przez komisję etyki),
– sztuki: zadawania pytań, motywacji, aktywizacji i inspiracji (element budowania prestiżu mediatora – realizowany poprzez samoocenę i superwizję),
– konstruktywnego postępowania w konflikcie – działania w dobrej wierze ze znajomością metody mediacji (do oceny przez komisję etyki),
– stosowania przez mediatora nieinwazyjnych i pokojowych technik pozbawionych manipulacji (do oceny przez komisję etyki).
WARUNKI I ZASADY MEDIACJI
w odniesieniu do wszystkich uczestników postępowania mediacyjnego – mediatora i stron:
o dobrowolność udziału w mediacji,
o poufność postępowania mediacyjnego (zachowanie tajemnicy),
o nieformalność postępowania (brak protokołu; notatki mediatora są na końcu postępowania niszczone),
o postępowanie w dobrej wierze (uczciwość, mówienie prawdy, niemanipulowanie),
o poszanowanie godności każdego uczestnika postępowania mediacyjnego,
w odniesieniu do mediatora:
o bezstronność mediatora (w stosunku do stron i problemu),
w odniesieniu do stron konfliktu:
o dążenie do kompromisu i gotowość zawarcia ugody
– mediator powinien odebrać od stron deklarację takiego postępowania na początku mediacji,
o samodzielność, autonomiczność konfliktu (własność)
– mediator powinien pozostawić stronom możliwość samodzielnej decyzji wobec wszystkich kwestii
dotyczących konfliktu oraz ponoszenia za nie odpowiedzialności,
o satysfakcja dla obydwóch stron (jako efekt mediacji).
– mediator powinien przeprowadzić pod tym kątem weryfikację ugody przed jej ostatecznym przyjęciem i podpisanie
CECHY I UMIEJĘTNOŚCI MEDIATORA
I. CECHY MEDIATORA
• POKORA – wobec ludzi i rzemiosła,
• SZACUNEK I LOJALNOŚĆ wobec ludzi i zasad.
• ŚWIADOMOŚĆ SIEBIE I POTRZEBY DOSKONALENIA.
II. UMIEJĘTNOŚCI MEDIATORA
posługiwania się profesjonalnymi procedurami, metodami i technikami mediacyjnymi
I. CECHY MEDIATORA
Pokora i szacunek – wobec życia, siebie i innych ludzi, wobec ludzkich spraw,
– poszanowanie wartości innych ludzi,
– respekt wobec ludzkich więzi.
– lojalność wobec cnót moralnych i uniwersalnych wartości etycznych,
Świadomość siebie i wewnętrzna siła – znajomość walorów i słabości (stałe poznawanie siebie, własna terapia),
o świadomość potrzeby doskonalenia siebie,
o zdolność panowania nad swoimi emocjami.
Walory mediatora:
1) wiara w sukces i konsekwencja w dążeniu do osiągania celów,
2) opanowanie, cierpliwość, konsekwencja, wytrwałość,
3) praca nad sobą (zaznajomiłeś się z istotą i podłożem konfliktów – to znaczy, że pracujesz nad sobą).
II. UMIEJĘTNOŚCI MEDIATORA
Profesjonalizm - znajomość rzemiosła – psychologii konfliktu, prawidłowej komunikacji, zasad i procedur negocjacji i mediacji, reguł „temidy” (wymiaru sprawiedliwości) oraz podstaw prawnych mediacji,
o lojalność i praworządność – przestrzeganie zasad prawnych,
o świadomość potrzeby nie osądzania innych – wypełnianie jej reguł w toku mediacji,
o zdolność bycia bezstronnym oraz zdolność przewidywania skutków – stosowanie zasad bezstronności.
Wymiary profesjonalizmu mediatora.
• Mediator zna psychologię konfliktu – posiada wiedzę historyczną, kulturową, ekonomiczną, prawną i społeczną dotyczącą diagnozowania konfliktów – poznawania ich podłoża (źródeł ) oraz istoty, przyczyn eskalacji konfliktu.
• Mediator w ramach rzemiosła mediacyjnego – zarządza konfliktem – porządkuje konflikt i pomaga ograniczając do minimum swoją ingerencję w życie innych ludzi.
• Mediator w ramach sztuki mediacji – daje otuchę, nadzieję, wsparcie. Powinien więc szanować ludzi oraz mieć respekt dla ich spraw i wartości.
Walory mediatora:
4) otwarty na dialog i gotowość przyjmowania krytyki,
5) sprawność językowa,
6) działanie w zgodzie z zasadami mediacji, sztuką motywacji, retoryki, przełamywania impasu, demaskowania manipulacji.
WALORY MEDIATORA (zebrane)
1) wiara w sukces i konsekwencja w dążeniu do osiągania celów,
2) opanowanie, cierpliwość, konsekwencja, wytrwałość,
3) praca nad sobą (zaznajomiłeś się z istotą i podłożem konfliktów – to znaczy, że pracujesz nad sobą),
4) otwartość na dialog i gotowość przyjmowania krytyki,
5) sprawność językowa,
6) działanie w zgodzie z zasadami mediacji, sztuką motywacji, retoryki, przełamywania impasu, demaskowania manipulacji.
PODSTAWOWE I NAJWAŻNIEJSZE TECHNIKI STOSOWANE MEDIATORA:
a) dopasowanie w komunikacji i empatia mediacyjna,
b) aktywne słuchanie i parafraza,
c) umiejętne zadawanie pytań otwartych,
d) sprawność językowa,
e) dowartościowanie,
f) neutralna komunikacja niewerbalna.
PROCEDURY KODEKSU ETYCZNEGO
Komisja etyki monitoruje:
– kompetencje mediatora w zakresie psychologii konfliktu – wiedzy historycznej, kulturowej, ekonomicznej, prawnej i społecznej dotyczącej diagnozowania konfliktów – poznawania ich podłoża (źródeł ) oraz istoty,
– rzemiosło i profesjonalizm działania mediatora – przestrzeganie podstawowych zasad,
– działanie w obszarze sztuki mediacyjnej, motywacji, aktywizacji i inspiracji,
– nieinwazyjność stosowanych przez mediatora technik konstruktywnego i pozbawionego manipulacji postępowania w konflikcie (zagrożenia wynikać mogą z eskalacji konfliktów wskutek niewłaściwego postępowania mediatora).