konto usunięte

Temat: Transport zbiorowy w miastach 2020. Budżety pełne...

Transport zbiorowy w miastach 2020. Budżety pełne "dramatycznych wyborów".

Niemal wszystkie największe miasta Polski zwiększą w tym roku wydatki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W przypadku prowadzącej w tym zestawieniu od zawsze Warszawy po raz pierwszy w historii przekroczona zostanie magiczna bariera 3 miliardów złotych. Pod względem ogólnej kwoty przeznaczonej na transport zbiorowy za stolicą plasuje się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ale pod względem kwoty przypadającej na mieszkańca kolejne miejsca za Warszawą zajmują Poznań, Gdańsk i Wrocław.

- Rosnące wydatki miast na transport zbiorowy nie muszą oznaczać, że oferta pod tym względem będzie lepsza. - Kluczową sprawą jest skala wzrostu wydatków.
- Jednoprocentowy wzrost wydatków, przy wzroście kosztów oznacza w gruncie rzeczy krok w stronę pogorszenia oferty komunikacji miejskiej.

To zaś może sprzyjać nieodwracalnym zmianom w zachowaniach komunikacyjnych, które w przyszłości spowodują dalszą presję na suburbanizację i budowę kosztownej infrastruktury drogowej.
Jak zawsze na początku nowego roku, sprawdziliśmy, ile największe miasta Polski przeznaczą w tym roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W naszym zestawieniu ujęliśmy wszystkie miasta wojewódzkie (w przypadku województw: lubuskiego i kujawsko-pomorskiego ujęliśmy oba tamtejsze ośrodki, tj. Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę oraz Bydgoszcz i Toruń) z wyjątkiem Katowic. Ze względu na usytuowanie tego ostatniego miasta w specyficznych warunkach Górnośląsko-Zagłębiowskiego Obszaru Metropolitalnego wzięliśmy pod uwagę wydatki całej tamtejszej Metropolii.

Układając zestawienie, braliśmy pod uwagę zarówno ogólną kwotę, jaką poszczególne ośrodki przeznaczają na komunikację miejską, co siłą rzeczy musi premiować większe podmioty, jak i kwoty przypadające na głowę mieszkańca (wg. danych demograficznych GUS), co pozwala na pewne uśrednienie tej klasyfikacji. W dalszej części raportu przeanalizowaliśmy, na ile zwiększone w większości przypadków wydatki na transport zbiorowy są powiązane z ewentualnym wzrostem cen biletów, a na ile pokryte zostaną bezpośrednio z budżetów miast.
Transport zbiorowy w miastach 2020. Budżety pełne "dramatycznych wyborów"

W stolicy komunikacja miejska pochłonie w tym roku rekordowe 3 mld złotych. (fot. ZTM Warszawa)
Niemal wszystkie największe miasta Polski zwiększą w tym roku wydatki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W przypadku prowadzącej w tym zestawieniu od zawsze Warszawy po raz pierwszy w historii przekroczona zostanie magiczna bariera 3 miliardów złotych. Pod względem ogólnej kwoty przeznaczonej na transport zbiorowy za stolicą plasuje się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ale pod względem kwoty przypadającej na mieszkańca kolejne miejsca za Warszawą zajmują Poznań, Gdańsk i Wrocław.

Jak zawsze na początku nowego roku, sprawdziliśmy, ile największe miasta Polski przeznaczą w tym roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W naszym zestawieniu ujęliśmy wszystkie miasta wojewódzkie (w przypadku województw: lubuskiego i kujawsko-pomorskiego ujęliśmy oba tamtejsze ośrodki, tj. Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę oraz Bydgoszcz i Toruń) z wyjątkiem Katowic. Ze względu na usytuowanie tego ostatniego miasta w specyficznych warunkach Górnośląsko-Zagłębiowskiego Obszaru Metropolitalnego wzięliśmy pod uwagę wydatki całej tamtejszej Metropolii.

Układając zestawienie, braliśmy pod uwagę zarówno ogólną kwotę, jaką poszczególne ośrodki przeznaczają na komunikację miejską, co siłą rzeczy musi premiować większe podmioty, jak i kwoty przypadające na głowę mieszkańca (wg. danych demograficznych GUS), co pozwala na pewne uśrednienie tej klasyfikacji. W dalszej części raportu przeanalizowaliśmy, na ile zwiększone w większości przypadków wydatki na transport zbiorowy są powiązane z ewentualnym wzrostem cen biletów, a na ile pokryte zostaną bezpośrednio z budżetów miast.
Transport zbiorowy w miastach 2020. Budżety pełne "dramatycznych wyborów"
W stolicy komunikacja miejska pochłonie w tym roku rekordowe 3 mld złotych. (fot. ZTM Warszawa)
Niemal wszystkie największe miasta Polski zwiększą w tym roku wydatki na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W przypadku prowadzącej w tym zestawieniu od zawsze Warszawy po raz pierwszy w historii przekroczona zostanie magiczna bariera 3 miliardów złotych. Pod względem ogólnej kwoty przeznaczonej na transport zbiorowy za stolicą plasuje się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ale pod względem kwoty przypadającej na mieszkańca kolejne miejsca za Warszawą zajmują Poznań, Gdańsk i Wrocław.

Jak zawsze na początku nowego roku, sprawdziliśmy, ile największe miasta Polski przeznaczą w tym roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W naszym zestawieniu ujęliśmy wszystkie miasta wojewódzkie (w przypadku województw: lubuskiego i kujawsko-pomorskiego ujęliśmy oba tamtejsze ośrodki, tj. Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę oraz Bydgoszcz i Toruń) z wyjątkiem Katowic. Ze względu na usytuowanie tego ostatniego miasta w specyficznych warunkach Górnośląsko-Zagłębiowskiego Obszaru Metropolitalnego wzięliśmy pod uwagę wydatki całej tamtejszej Metropolii.

Układając zestawienie, braliśmy pod uwagę zarówno ogólną kwotę, jaką poszczególne ośrodki przeznaczają na komunikację miejską, co siłą rzeczy musi premiować większe podmioty, jak i kwoty przypadające na głowę mieszkańca (wg. danych demograficznych GUS), co pozwala na pewne uśrednienie tej klasyfikacji. W dalszej części raportu przeanalizowaliśmy, na ile zwiększone w większości przypadków wydatki na transport zbiorowy są powiązane z ewentualnym wzrostem cen biletów, a na ile pokryte zostaną bezpośrednio z budżetów miast.

Warszawa przełamuje historyczną barierę
Jeśli idzie o lidera naszego zestawienia, to zaskoczenia nie ma. W obu analizowanych klasyfikacjach bezapelacyjnie prowadzi Warszawa, która w tegorocznym budżecie na bieżące funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego i zarządzanie nim przeznaczy nieco ponad 3 mld złotych. Przypomnijmy, że rok temu było to 2,83 mld zł. Szczegółowa lektura budżetu stolicy pokazuje, że największą część wydatków stanowią zakupy usług w Tramwajach Warszawskich (847,3 mln zł) i Miejskich Zakładach Autobusowych (816 mln zł). Niemal 572 mln zł stolica wyda na działanie metra, a ponad 400 mln zł na kolej (w sumie tej mieszczą się zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i pozostali przewoźnicy).

Warszawa przełamuje historyczną barierę
Jeśli idzie o lidera naszego zestawienia, to zaskoczenia nie ma. W obu analizowanych klasyfikacjach bezapelacyjnie prowadzi Warszawa, która w tegorocznym budżecie na bieżące funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego i zarządzanie nim przeznaczy nieco ponad 3 mld złotych. Przypomnijmy, że rok temu było to 2,83 mld zł. Szczegółowa lektura budżetu stolicy pokazuje, że największą część wydatków stanowią zakupy usług w Tramwajach Warszawskich (847,3 mln zł) i Miejskich Zakładach Autobusowych (816 mln zł). Niemal 572 mln zł stolica wyda na działanie metra, a ponad 400 mln zł na kolej (w sumie tej mieszczą się zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i pozostali przewoźnicy).

Warszawa przełamuje historyczną barierę
Jeśli idzie o lidera naszego zestawienia, to zaskoczenia nie ma. W obu analizowanych klasyfikacjach bezapelacyjnie prowadzi Warszawa, która w tegorocznym budżecie na bieżące funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego i zarządzanie nim przeznaczy nieco ponad 3 mld złotych. Przypomnijmy, że rok temu było to 2,83 mld zł. Szczegółowa lektura budżetu stolicy pokazuje, że największą część wydatków stanowią zakupy usług w Tramwajach Warszawskich (847,3 mln zł) i Miejskich Zakładach Autobusowych (816 mln zł). Niemal 572 mln zł stolica wyda na działanie metra, a ponad 400 mln zł na kolej (w sumie tej mieszczą się zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i pozostali przewoźnicy).
...
https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/t...