konto usunięte

Temat: Postępowanie jednoofertowe jako wskaźnik ryzyka korupcji...

Postępowanie jednoofertowe jako wskaźnik ryzyka korupcji w zamówieniach publicznych.

Zamówienia publiczne to ogromna sfera działalności różnych rodzajów instytucji publicznych (instytucji zamawiających) i organizacji prywatnych (oferentów). Jest to także specyficzny rynek, na którym zderzają się różne wartości i logika działania - z jednej strony dążenie do zysku, z drugiej zaś prymat oszczędzania i dbania o „pieniądze podatników”. Oczekuje się, że jak każdy rynek, systemy zamówień publicznych będą działać zgodnie z logiką otwartej i wolnej konkurencji, co z kolei przełoży się na racjonalne zachowanie zarówno kontrahentów, jak i oferentów. Praktyka pokazuje jednak, że źródłem problemów jest także synkretyczny charakter rynku zamówień.

Zamówienia publiczne są nie tylko wolne od nadużyć i złych rządów, ale są również tradycyjnie identyfikowane jako jeden z głównych obszarów ryzyka korupcji. Ryzyko korupcji na rynku zamówień publicznych można zaobserwować, identyfikując czynniki zakłócające jego podstawową cechę - konkurencyjność. Tekst ten przedstawia możliwość zastosowania „pojedynczego oferenta” (sytuacja, w której tylko jedna ważna oferta pojawia się w konkurencyjnej, otwartej procedurze przetargowej) jako wskaźnik ryzyka korupcji. Celem jest także narysowanie szerszego teoretycznego tła, na którym zastosowanie tego wskaźnika nabiera głębszego znaczenia.

http://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-Publiczne/2017/Zar...