konto usunięte
Temat: Planowanie zamówień publicznych w JST
Planowanie zamówień publicznych w JSTCelem artykułu jest uświadomienie czytelnikowi procesu planowania zamówień publicznych w bieżących decyzjach wydatkowych podejmowanych w trakcie rok budżetowego.
Wstęp
W jednostkach samorządu terytorialnego (np. gminie), dalej: „JST” planowanie
zamówień publicznych przyjmuje postać procesu ukierunkowanego na realizacje zamówień
publicznych w sposób celowy, gospodarny i oszczędny w ramach zasad określonych w art.
44 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W praktyce proces ten
rozpoczyna się analizą harmonogramów, które składają poszczególni dysponenci środków
publicznych (np. Wydziały, Referaty, Biura) na koniec roku budżetowego (po podjęciu
uchwały przez organ stanowiący JST) do komórki koordynującej zamówienia publiczne
w danej jednostce (patrz schemat 1). Terminowość i sposób składania harmonogramów
najczęściej jest opisany w regulaminach wewnętrznych funkcjonowania zamówień
publicznych w poszczególnych JST.
W wyniku analizy harmonogramów zamówień publicznych składanych przez
poszczególnych dysponentów środków publicznych (np. wydziały), specjalna komórka
powołana w strukturze danego Urzędu ds. zamówień publicznych (np. Wydział Zamówień
Publicznych dalej: WZP), będąca „centralnym łącznikiem” w zakresie potrzeb zgłaszanych
przez poszczególnych dysponentów opracowuje zbiorczy plan zamówień publicznych.
Plan jest zestawieniem wszystkich wydatków zaplanowanych w całej jednostce i obejmuje
3 grupy zamówień (zamówienia publiczne nie objęte ustawą Pzp tj. do 30 000 euro),
zamówienia podprogowe (krajowe) i zamówienia unijne. Grupowanie zamówień
publicznych, jakie dokonuje WZP, jest oparte na przyjętej metodologii sumarycznego
spojrzenia na zamówienia „tego samego rodzaju”, o czym będzie mowa w dalszej części
artykułu.
Harmonogramy zamówień publicznych
Wprawdzie przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2018r., poz. 1986 z późn. zm.), dalej: „ustawa Pzp” nie regulują kwestii sporządzania
harmonogramów zamówień publicznych, ale w środowisku zamawiających ten termin jest
bardzo popularny i nie można go tym samym pominąć w niniejszych rozważaniach. Autorzy
pokusili się o wyszczególnienie poszczególnych elementów harmonogramu, których ich
zdaniem powinny zostać uwzględnione przy składaniu do WZP (Tabela 1).
Tabela 1. Obligatoryjne elementy harmonogramu w zależności od wartości zamówienia.
...