konto usunięte

Temat: “KOMUNIKACJA PISEMNA. REKOMENDACJE”

“KOMUNIKACJA PISEMNA. REKOMENDACJE”

Rekomendacje mają jeden zasadniczy cel – zachęcenie urzędników do pisania prostym językiem. Inaczej mówiąc, chcielibyśmy przekonać Was do wypowiadania się w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Taki rodzaj komunikacji nie jest powszechny w urzędach, warto to zmienić.

To nie jest klasyczny poradnik napisany przez językoznawców. Nie ma w nim typologii najważniejszych błędów
spotykanych w języku urzędniczym wraz z ich opisami i propozycjami właściwych form. Te rekomendacje są napisane przez urzędników dla urzędników. Dlaczego powstały? Niedostateczna sprawność komunikacyjna stanowi
poważną barierę w pracy administracji publicznej. Informacja przekazywana przez urzędnika klientowi
– obywatelowi spełni swoją rolę tylko wtedy, kiedy będzie jasna. Obywatel ma prawo rozumieć procedurę, którą
został objęty. Ma prawo wiedzieć, jakie ma możliwości działania. Sprawna komunikacja to niezbędny składnik
warsztatu pracy administracji publicznej przyjaznej obywatelowi.

Spis treści
•Przyjazny język urzędowy
•Czy urzędnik może pisać prostą polszczyzną?
•Co o języku urzędowym mówią przepisy?
•Skąd wiadomo, że teksty urzędowe są niejasne?
•To nie pierwsze takie rekomendacje
•Podobnie jest w innych krajach

Zasady komunikacji pisemnej

Myśl o odbiorcy
•Pisz krótkie zdania
•Zadbaj o strukturę pisma
•Poszukaj synonimów
•Opracuj tekst graficznie
•Szanuj czas czytelnika
•Paragrafy do przypisów

Gdzie znaleźć poradę?
•Słowniki
•Poradnie językowe
•Pisma językoznawcze
•Prosty język
•Rozstrzygnięcia Rady Języka Polskiego
•Poradniki językowe
•Literatura uzupełniająca

Źródła ...

Pobierz tekst: http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/komun...