konto usunięte

Temat: Darmowa komunikacja publiczna. Kto uruchamia, kto rezygnuje?

Darmowa komunikacja publiczna. Kto uruchamia, kto rezygnuje?

Jeszcze całkiem niedawno bezpłatny transport zbiorowy dla mieszkańców był w Polsce czymś nie do pomyślenia. Tymczasem w ostatnich latach zdecydowało się na to już kilkadziesiąt samorządów – część, szczególnie tych największych, uprzywilejowała w ten sposób niektóre grupy społeczne jak uczniowie czy seniorzy, inne z konieczności kupowana biletów zwolniły wszystkich. Niestety nie wszędzie udało się te preferencyjne warunki utrzymać m.in. w związku z malejącymi dochodami i wzrostem cen. Żeby budżet podreperować, niektórzy podwyższyli ceny biletów lub zrobią to w najbliższym czasie.


Celem darmowej komunikacji publicznej jest zachęcenie mieszkańców, żeby nie wjeżdżali samochodami do centrum miasta. Dzięki temu korki mają być mniejsze, wolnych miejsc do parkowania więcej, a emisja spalin do atmosfery ograniczona.
Z bezpłatnych przejazdów dla uczniów zrezygnowała właśnie Częstochowa, a niebawem prawdopodobnie do biletów wróci Wieluń, który niespełna 2 lata temu zwolnił z opłat wszystkich mieszkańców.
Wzrost cen np. energii i paliw zmusił w tym roku do podwyżek cen biletów władze m.in. Krakowa, Białej Podlaskiej i Grudziądza, a niebawem temat ponownie podejmą samorządowcy w Kielcach.
W 2013 roku estoński 400-tysięczny Tallinn stał się pierwszą światową stolicą, która wprowadziła bezpłatną komunikację publiczną dla wszystkich mieszkańców. Warszawa póki co nie zdecydowała się na tak ekstremalną ulgę. W gronie oferujących bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszkańców wciąż brak też innych największych polskich miast. Zarówno w Warszawie, jak i m.in. w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu czy Białymstoku udostępniono je natomiast pewnym grupom społecznym, głównie dzieciom i uczniom miejscowych szkół, osobom niepełnosprawnym czy seniorom (nie licząc osób, którym przysługują zwolnienia ustawowe). Miasta twierdzą, że zwolnienie wszystkich mieszkańców oznaczałoby zbyt duże ubytki w budżetach, na co nie mogą sobie pozwolić.

Zobacz też Wydatki polskich miast na lokalny transport zbiorowy w roku 2019. W czołówce Warszawa, Metropolia i Kraków.

Władze kolejnych samorządów regularnie podejmują decyzje korzystne przynajmniej dla niektórych grup. Trzymając się tylko 2019 roku, wspomniany Wrocław od 1 stycznia zezwolił na darmowe korzystanie z miejskich autobusów i tramwajów osobom, które ukończyły 68. rok życia. To efekt uchwały z 2017 roku, zgodnie z którą co roku do 2022 obniżany jest wiek uprawniający do bezpłatnych przejazdów. Decyzją miejskich władz już wcześniej zwolniono z konieczności kupowania biletów m.in. uczniów w wieku do 21 lat.

Gdzie i kogo jeszcze zwolniono z opłat w 2019 roku ...
...
https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/d...