Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Założyłem ten temat by przypomnieć HR specjalist. Patrzcie kogo podsuwacie swoim klientom.
Podrzucacie np. kierowników z ograniczonymi uprawnieniami na modernizacje stacji kolejowej.
Podjęcie obowiązków przez taką osobę jest bezprawiem!!!
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

§ 20.
1. Uprawnienia budowlane w specjalności kolejowej bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, takim jak: stacja, węzeł, linia i bocznica kolejowa oraz z nimi związane inne budowle kolejowe, w rozumieniu przepisów o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe, z wyłączeniem budowli, o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 2, oprócz przepustów.
2. Uprawnienia budowlane w specjalności kolejowej w ograniczonym zakresie uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, takim jak: linia i bocznica kolejowa oraz przepust.
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Przemysław Cieślik:
Założyłem ten temat by przypomnieć HR specjalist. Patrzcie kogo podsuwacie swoim klientom.
Podrzucacie np. kierowników z ograniczonymi uprawnieniami na modernizacje stacji kolejowej.
Podjęcie obowiązków przez taką osobę jest bezprawiem.

Temat rzeczywiście przyda się HR aby mieli orientację w temacie.
Krzysztof S.

Krzysztof S. Kierownik biura
projektów szynowych,
projektant w branży
...

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Obecnie wydawane uprawnienia w specjalności kolejowej bez ograniczeń nie uprawniają już nawet do projektowania przepustów. Za to można projektować np urządzenia srk, teletechnikę, sieci trakcyjne.
Co do punktu odnośnie uprawnień w ograniczonym zakresie to całkowicie nie masz racji. Na dowód tego proponuję sprawdzić definicię "linii kolejowej".
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Uściślijmy:

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) budowli kolejowej - rozumie się przez to całość techniczno-użytkową wraz z gruntem, na którym jest usytuowana, oraz instalacjami i urządzeniami, służącą do ruchu pojazdów kolejowych, organizacji i sterowania tym ruchem, umożliwiającą dokonywanie przewozów osób lub rzeczy, a w szczególności: drogi szynowe normalnotorowe, szerokotorowe i wąskotorowe, koleje niekonwencjonalne, budowle ziemne, mosty, wiadukty, przepusty, konstrukcje oporowe, rampy, perony, place ładunkowe, skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi w jednym poziomie, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, urządzenia zasilania elektrotrakcyjnego, urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem, urządzenia elektroenergetyki nietrakcyjnej i urządzenia techniczne oraz inne budowle usytuowane na obszarze kolejowym służące do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania linii kolejowej,

mając uprawnienia specjalności kolejowej nie mamy prawa projektować (§ 19 ust. 1 pkt 2):
- kolejowy obiekt inżynierski: most, wiadukt, przepust, konstrukcja oporowa oraz nadziemne i
podziemne przejście dla pieszych, w rozumieniu przepisów o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe.
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

ja przepusty mogę budować.
Krzysztof S.

Krzysztof S. Kierownik biura
projektów szynowych,
projektant w branży
...

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Przemysław C.:
ja przepusty mogę budować.

W dobrym czasie zdobyłeś uprawnienia. Obecne na to nie pozwalają.
Krzysztof S.

Krzysztof S. Kierownik biura
projektów szynowych,
projektant w branży
...

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Z uprawnieniami w ograniczonym zakresie jest teraz inny problem. Zgodnie z aktualnym brzmieniem § 20.2 od 2011 roku uprawnienia w ograniczonym zakresie pozwalają tylko na kierowanie robotami budowlanymi polegającymi na remoncie lub rozbiórce!! A projektować nie można w ogóle.
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Przemysław C.:
ja przepusty mogę budować.

Trochę to absurdalne, że projektant kolejowy aktualnie może projektować urządzenia sterowania ruchem kolejowym lub sieć trakcyjną (niezbyt rozbudowane tematy na studiach związanych z infrastrukturą torową) - moim zdaniem trudne i złożone zadania, a nie może zaprojektować głupiego przepustu...
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Jak widzę dyskusja się rozwija... Jeśli chodzi o projektowanie przepustów to ściślej biorąc można ten przepis jakoś ominąć... Przy małych średnicach rurowych można wpisać że to "kolektor" (kolejowa instalacja techniczna) czyli nie przepust - zakończyć studzienkami z wlotami i papier to przyjmie ;-). Bez sensu jest dorabiać osobną dokumentację branży konstrukcyjnej jak mam np na ciągu rowu przy wymienianym torze zrobić 1 przepust pod drogą polną fi300...

Mam inne pytanie sporne odnośnie zakresu uprawnień.
§ 20. 1. ...
.... torowe instalacje techniczne oraz inne budowle kolejowe w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151, poz. 987).....

Wg mnie można projektować perony w ramach tych uprawnień, ale elementem peronu często są wiaty o różnych konstrukcjach - nie znalazłem nigdzie uściślenia że tych konstrukcji wiaty nie można projektować w ramach "kolejowych" uprawnień. Ja się za wiaty nie biorę, ale pytam z ciekawości czy spotkaliście się z przepisem odnośnie konstrukcji wiat - np wiaty do remontu? Czy musi to być specjalność konstrukcyjna czy jaka?
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Tomasz K.:
Wg mnie można projektować perony w ramach tych uprawnień, ale elementem peronu często są wiaty o różnych konstrukcjach - nie znalazłem nigdzie uściślenia że tych konstrukcji wiaty nie można projektować w ramach "kolejowych" uprawnień. Ja się za wiaty nie biorę, ale pytam z ciekawości czy spotkaliście się z przepisem odnośnie konstrukcji wiat - np wiaty do remontu? Czy musi to być specjalność konstrukcyjna czy jaka?

Nie próbowałeś zaproponować producentowi elementów małej architektury aby dał gotowe projekty swoich elementów za darmo i z podpisem swojego projektanta i logo firmy w zamian za to, że najprawdopodobniej jego produkt potem będzie wykorzystany na budowie?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Krzysztof S.:
Przemysław C.:
ja przepusty mogę budować.

W dobrym czasie zdobyłeś uprawnienia. Obecne na to nie pozwalają.
ale tylko w ciągu drogi kolejowej
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Przy nowych - małych przefabrykowanych nie ma problemu - można zamówić, ale najcześciej są to remonty istniejących "dużych" starych konstrukcji... Ja bym sie nie pokusił o stwierdzenie czy wystarczy pomalować czy trzeba np wymienić konstrukcję dachu...
Tomasz Wojtala

Tomasz Wojtala KIEROWNIK BUDOWY

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Witam. Moje pytanie wiąże się z tym, że pracuję przy remoncie rozjazdu. Wymiana wszystkich podrozjazdnic, oczyszczenie tłucznia, podbicie toru. Czy prace tego typu mogą być wpisane do dziennika budowy? Drugie pytanie czy praca w charakterze asystenta naczelnika PUNa wlicza się w praktykę? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Rafał Z.

Rafał Z. projektant torów
kolejowych

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Tomasz W.:
czy praca w charakterze
asystenta naczelnika PUNa wlicza się w praktykę? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Naczelnik PUN-a? Chodzi o maszynę do potokowej układki nawierzchni? To tam jest takie stanowisko? Nie chcę Cię urazić. Chodzi mi tylko o nazewnictwo (czemu nie admirał albo prezydent?)
Tomasz Wojtala

Tomasz Wojtala KIEROWNIK BUDOWY

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Dobrze rozszyfrowałeś skrót PUN. Nie, nie pomyliłem się w nazewnictwie. Na czele trzech PUNów stoi naczelnik (przynajmniej tak jest w PLK ). Ironia nie na miejscu :)

konto usunięte

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Mam pytanie do osób które posiada uprawienia budowlane w specjalności kolejowej. Czy opiekun praktyki musiał mieć uprawienia budowlane w tej samej specjalności, czy mógł mieć uprawienia w specjalności uzyskanej przed 2005 zawierającej się w branży kolejowej (linie, węzły i stacje ; zabezpieczanie i sterowanie ruchem kolejowym itp.)?
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Rafał Z.:
Tomasz W.:
czy praca w charakterze
asystenta naczelnika PUNa wlicza się w praktykę? Z góry dziękuję za odpowiedź.
1. Czy ma uprawnienia? Nie musi , bo jest kierownikiem maszyn.
2. Naczelnik puna nie prowadzi robót , to jest funkcja administracyjna. Kieruje robotami osoba , dla której pracuje sprzęt.

Naczelnik PUN-a? Chodzi o maszynę do potokowej układki nawierzchni? To tam jest takie stanowisko? Nie chcę Cię urazić. Chodzi mi tylko o nazewnictwo (czemu nie admirał albo prezydent?)
Przemysław Cieślik

Przemysław Cieślik Inżynier budownictwa
- branża kolejowa

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Marek S.:
Mam pytanie do osób które posiada uprawienia budowlane w specjalności kolejowej. Czy opiekun praktyki musiał mieć uprawienia budowlane w tej samej specjalności, czy mógł mieć uprawienia w specjalności uzyskanej przed 2005 zawierającej się w branży kolejowej (linie, węzły i stacje ; zabezpieczanie i sterowanie ruchem kolejowym itp.)?
Pytanie o interpretacje należy przesłać oficjalnie do izby.
Był taki okres, że wydawano absurdalne uprawnienia, które obejmowały tory i srk.
Na podstawie tych uprawnień można prowadzić jedne i drugie prace, ale wiekszość kierowników ma dość rozsądku by prowadzić tylko swój zakres robót w ramach uprawnień.
Reasumując- powyższe uprawnienia są właściwe dla specjalności kolejowej ( tory) , ale dla bezpieczeństwa prosze zawsze kontaktować się z izbą właściwą dla miejsca zamieszkania.

konto usunięte

Temat: uprawnienia budowlane - specjalność kolejowa

Witam.
Jestem po technikum kolejowym o profilu: Technik dróg i mostów kolejowych. Pracuję w firmie PKP PLK S.A. na stanowisku: toromistrz. Moja praca polega na organizowaniu i kierowaniu robotami UTRZYMANIOWYMI wykonywanymi przez podległy zespół dla właściwego wykonawstwa robót. Jako toromistrz podlegam pod zastępcę naczelnika sekcji ds. drogowo-budowlanych. Chciałbym dowiedzieć się czy pracując na tym stanowisku będę mógł rozpocząć praktykę zawodową na uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie ?

Następna dyskusja:

uprawnienia budowlane- bran...




Wyślij zaproszenie do