Temat: pogubiłam sie potrzebuje pomocy
Likwidacja stowarzyszenia krok po kroku:
1. Przed zwołaniem Walnego Zebrania księgowa zamyka księgi rachunkowe i przygotowuje zestaw papierów dla sądu (bilans, rachunek oraz informację dodatkową - analogicznie jak przy składaniu rocznego zeznania podatkowego, z tym że na dzień przed datą rozwiązania jaką sobie ustalicie (dla przykładu przyjmijmy, że tą datą jest 30 kwietnia, a więc sprawozdanie jest na dzień 29 kwietnia);
2. Walne Zebranie na swoim posiedzeniu podejmuje uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia i powołaniu likwidatorów. Uchwała powinna zawierać przede wszystkim:
- datę, z którą następuje rozwiązanie (a więc wspomniany 30 kwietnia - od tej daty rozpoczyna bieg okres likwidacji stowarzyszenia)
- wskazanie Likwidatora stowarzyszenia (to mogą być te same osoby co w zarządzie lub jedna osoba, np. Ty)
3. Jeśli posiadacie jakiś majątek (np. kasa na koncie, nieruchomości, ruchomości, majątkowe prawa autorskie do jakichś utworów, wierzytelności, itp.) to Walne powinno podjąć uchwałę o tym co stanie się z tym majątkiem po rozwiązaniu (ten problem był dla mnie obcy, bo moje stowarzyszenie majątku nie posiadało, więc w tej kwestii Ci nie podpowiem).
4. Po Walnym Zebraniu i podjęciu/podpisaniu uchwał Likwidator składa do właściwego sądu wniosek (formularz KRS-Z61) o zmianę wpisu w KRS, do którego dołącza:
- formularz KRS-ZR - informacje o Likwidatorach (to oni reprezentują teraz stowarzyszenie)
- formularz KRS-ZK - formularz, na którym wykreśla się organ reprezentacji, jakim jest Zarząd. Poradniki podają też, że powinno się wykreślić organ nadzoru (np. Komisję Rewizyjną), ale w moim przypadku sąd odrzucił wniosek o wykreślenie organu nadzoru
- uchwałę Walnego Zebrania o rozwiązaniu stowarzyszenia i powołaniu likwidatorów
- (opcjonalnie) uchwałę Walnego Zebrania o przekazaniu majątku (bez tej uchwały o przekazaniu majątku zadecyduje sąd)
- sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający likwidację (a więc jak rozwiązujecie z datą np. 30 kwietnia, to sprawozdanie powinno być na dzień 29 kwietnia).
- protokół z Walnego Zebrania oraz listę obecności
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (w tym przypadku 150 PLN - można wnioskować o zniesienie opłaty np. ze względu na brak środków w kasie Stowarzyszenia, ale sąd co do zasady oddala taki wniosek:/)
Po jakimś czasie, jeśli wszystko jest ok, sąd odeśle Likwidatorom postanowienie o zmianie wpisu w KRS, a Wasze stowarzyszenie będzie się nazywać odtąd "/NAZWA/ w likwidacji". Od daty rozpoczęcia likwidacji, a więc przykładowo tego 30 kwietnia, Likwidatorzy mają rok na zamknięcie likwidacji (a więc de facto na złożenie do sądu wniosku o wykreślenie z rejestru stowarzyszeń). W tym czasie Likwidator powinien:
1. otworzyć księgi rachunkowe (w ciągu maksymalnie 15 dni od daty ich zamknięcia)
2. zamieścić publicznie informację o likwidacji stowarzyszenia i wezwaniu ewentualnych wierzycieli do zgłaszania swych roszczeń (np. w internecie, w prasie, itp.)
3. przekazać majątek na cel wskazany w uchwale
4. zlikwidować konto bankowe
6. (generalnie doprowadzić do tego, żeby bilans stowarzyszenia wyszedł na zero)
Jeśli się z tym upora, to kolejne kroki są następujące:
1. ponownie zamyka się księgi rachunkowe (a więc znów trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe, w którym bilans i rachunek powinny być zerowe) - tym razem z datą na dzień zakończenia likwidacji. Dla przykładu przyjmijmy, że likwidacja kończy się 30 maja
2. ponownie zwołuje się Walne Zebranie, które:
- przyjmuje sprawozdanie finansowe przedłożone przez Likwidatora
- podejmuje uchwałę o zakończeniu procesu likwidacji stowarzyszenia i przyjęcia sprawozdania finansowego
3. Następnie Likwidator składa do sądu wniosek (formularz KRS-X2), do którego dołącza się:
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (za wykreślenie - 300PLN)
- sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji
- uchwałę o zakończeniu procesu likwidacji i przyjęciu sprawozdania finansowego
- protokół z posiedzenia Walnego Zebrania oraz listę obecności
I to byłoby na tyle. Ja jestem właśnie na etapie oczekiwania na postanowienie o wykreśleniu z rejestru. I modlę się, żeby wszystko było ok:/ Nigdzie nie udało mi się znaleźć rzetelnego poradnika o likwidacji stowarzyszenia, więc mam nadzieję, że powyższe chociaż trochę Ci pomoże. Jeśli coś jest nie jasne to daj znać.
Wzory formularzy do sądu znajdziesz tutaj:
http://poradnik.ngo.pl/x/504019
pzdr i powodzenia
Krzysztof Szot edytował(a) ten post dnia 13.04.12 o godzinie 19:57