Artur
S.
Specjalista ds. PR
(nowe technologie) -
szukam pracy
Temat: Wartość rynku reklamy internetowej w 2010 roku wyniosła...
Wyniki badania IAB AdEx przeprowadzonego dla IAB Polska przez firmę doradczą PwC wskazują na 17% wzrost wydatków na reklamę online w 2010 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Wartość rynku reklamy internetowej wzrosła w tym czasie o 204 mln złotych. Raport IAB AdEx wskazuje także na utrzymywanie się dwucyfrowego trendu wzrostowego. Wśród wszystkich typów reklamy internetowej największy przyrost zanotowała reklama wideo (155%).Raport z badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC wskazuje, że wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w 2010 roku wyniosła 1 578 mln zł, co - w porównaniu do 1 373 mln zł odnotowanych w 2009 roku - oznacza wzrost rynku o 204 mln zł. Biorąc pod uwagę wyniki badania IAB AdEx opublikowane w poprzednich kwartałach oraz raporty z lat ubiegłych, wyraźnie potwierdza się trend wzrostowy wartości rynku reklamy online w Polsce. Porównując wyniki finansowe zaraportowane przez te same podmioty w 2009 i 2010 roku, zanotowano 17% przyrost wartości rynku reklamy internetowej.
* Wydatki na reklamę online
Według raportów IAB AdEx z dwóch ostatnich lat, analiza porównawcza wydatków w poszczególnych kwartałach potwierdza tendencję wzrostową wartości rynku reklamy internetowej.
Od drugiego kwartału 2010 obserwowano dwucyfrowe wzrosty w porównaniu do analogicznych okresów 2009 roku. Jednocześnie ostatni kwartał był znów najwyższy w skali roku, co potwierdza obserwowaną już wcześniej sezonowość.
"Dynamika wzrostu rynku reklamy online, choć w ujęciu procentowym nie jest aż tak imponująca jak 2-3 lata temu, i tak oznacza, że około 60 procent całego wzrostu na rynku mediowym w Polsce zostało wypracowane przez internet. Można więc śmiało powiedzieć, że internet jest w tej chwili ‘koniem pociągowym’ dla całej branży reklamowej i mediowej w Polsce. Cieszy też fakt, że wreszcie sprawdzają się prognozy dotyczące ogromnego potencjału drzemiącego w reklamie wideo w sieci, wzrost o 155 procent w ciągu 2010 roku robi ogromne wrażenie." - powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska.
* Udziały i wzrosty w wydatkach na reklamę online
Biorąc pod uwagę udziały podstawowych typów reklam internetowych w 2010 roku, najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna z 45% udziałem w rynku. Na drugim miejscu uplasował się marketing w wyszukiwarkach - SEM (30%), którego udział w rynku wzrósł o 4 punkty procentowe. Ogłoszenia także zanotowały wzrost i w 2010 roku osiągnęły 17% udział w rynku. Reklama e-mail utrzymuje się na tym samym poziomie (6% rynku). Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wzrost udziałów ‘wideo’ w reklamie display jest jeszcze bardziej wyraźny - z 2 do 5%. Wydatki na reklamę behawioralną balansują w granicach 1% (ten typ reklamy internetowej jest raportowany w badaniu IAB AdEx od 2010 roku). Reklama efektywnościowa (model CPA) miała w 2010 roku ponad 9% udziału w rynku.
* Wydatki na reklamę online w podziale na sektory
Finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja to sektory generujące prawie 40% wydatków na reklamę online. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14%), podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej (36%). W porównaniu do zeszłego roku struktura wydatków w sektorach produktowych kształtuje się na podobnym poziomie. Zauważalny jest stały wzrost wydatków na dwie popularne kategorie dóbr szybko zbywalnych - żywność i kosmetyki.
Pobierz komunikat jako dokument pdf
Pobierz IAB AdEx 2010 FY - Raport dla mediów