![](https://static.goldenline.pl/user_photo_basic.jpg)
konto usunięte
Temat: Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz
Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz.![Obrazek](https://www.rp.pl/apps/pbcsi.dll/storyimage/RP/20181011/EKO/310119854/AR/0/AR-310119854.jpg?imageversion=Artykul&lastModified=20181012070946)
Mariusz
Witalis
Z partnerem kierującym zespołem zarządzania ryzykiem nadużyć EY
w Polsce i w regionie CESA* rozmawia Anita Błaszczak
W tegorocznym 15. już Światowym Badaniu Nadużyć Gospodarczych EY
co piąta z dużych firm w Polsce twierdzi, że praktyki korupcyjne
są u nas szeroko rozpowszechnione w biznesie. Czy powinniśmy się
tym wynikiem martwić, czy może cieszyć, skoro w skali świata
twierdzi tak 38 proc. badanych?
Mariusz Witalis: Jeśli porównamy się z innymi krajami z Europy
Środkowo-Wschodniej, to widzimy, że w Polsce jest lepiej – w
skali regionu o powszechności praktyk korupcyjnych mówi połowa
badanych. Widać też zmianę w porównaniu z sytuacją z lat 90.,
gdy korupcja – nie tylko w biznesie – była zdecydowanie
większa. Dużo dało powołanie Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Był to element odstraszania, który wprawdzie nie zlikwidował
korupcji, ale sprawił, że przestała być już tak nagminna i
ostentacyjna. A nadal taka jest w wielu innych krajach regionu. W
Polsce zwykle nie musimy już tłumaczyć, że konfliktem interesów
jest sytuacja, gdy ktoś z rodziny pracownika działu zakupów
pracuje u dostawcy firmy. Jest więc lepiej niż kiedyś, ale
wciąż pojawiają się nowe, niekiedy zadziwiające formy
nadużyć.
Któraś z nich pana szczególnie zadziwiła? ...
(...)
https://www.rp.pl/Wywiady/310119854-Szef-musi-wyslac-si...