konto usunięte

Temat: Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz

Szef musi wysłać silny antykorupcyjny przekaz.


Obrazek
Mariusz
Witalis


Z partnerem kierującym zespołem zarządzania ryzykiem nadużyć EY
w Polsce i w regionie CESA* rozmawia Anita Błaszczak

W tegorocznym 15. już Światowym Badaniu Nadużyć Gospodarczych EY
co piąta z dużych firm w Polsce twierdzi, że praktyki korupcyjne
są u nas szeroko rozpowszechnione w biznesie. Czy powinniśmy się
tym wynikiem martwić, czy może cieszyć, skoro w skali świata
twierdzi tak 38 proc. badanych?

Mariusz Witalis: Jeśli porównamy się z innymi krajami z Europy
Środkowo-Wschodniej, to widzimy, że w Polsce jest lepiej – w
skali regionu o powszechności praktyk korupcyjnych mówi połowa
badanych. Widać też zmianę w porównaniu z sytuacją z lat 90.,
gdy korupcja – nie tylko w biznesie – była zdecydowanie
większa. Dużo dało powołanie Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Był to element odstraszania, który wprawdzie nie zlikwidował
korupcji, ale sprawił, że przestała być już tak nagminna i
ostentacyjna. A nadal taka jest w wielu innych krajach regionu. W
Polsce zwykle nie musimy już tłumaczyć, że konfliktem interesów
jest sytuacja, gdy ktoś z rodziny pracownika działu zakupów
pracuje u dostawcy firmy. Jest więc lepiej niż kiedyś, ale
wciąż pojawiają się nowe, niekiedy zadziwiające formy
nadużyć.

Któraś z nich pana szczególnie zadziwiła? ...
(...)
https://www.rp.pl/Wywiady/310119854-Szef-musi-wyslac-si...