konto usunięte

Temat: Zatrzymać dobre pomysły, czyli jak podnieść efektywność...

Zatrzymać dobre pomysły, czyli jak podnieść efektywność szkoleń

Już na etapie projektowania szkolenia warto pomyśleć o metodach utrwalania jego efektów.

Często po powrocie szkolenia zapytani, co z niego zapamiętaliśmy, odpowiadamy: „było rozwojowe i przebiegało w dobrej atmosferze”. A konkrety? Tu już znacznie gorzej z naszą pamięcią. Zauważamy, że większość fantastycznych pomysłów i planowanych rozwiązań „wyparowała” nam z głowy i w żaden sposób nie możemy ich odtworzyć. Warto zatem zatrzymać i utrwalać najcenniejsze „owoce” szkoleń. Jak to zrobić?

Kluczowe jest tu założenie „the end is the begining”[1] - czyli zarówno narzędzia oceny efektywności szkolenia, jak i narzędzia jej utrwalania projektujemy równocześnie z formułowaniem celów szkolenia i tworzeniem programu. Ważne jest, aby zawsze rozpatrywać to z trzech perspektyw: jakich wyników się spodziewamy, jakich zachowań wspierających oczekujemy od kierownictwa oraz jakiej wiedzy, umiejętności i nastawienia oczekujemy od uczestników po zakończeniu programu szkoleniowego.[2]

Do wyboru mamy wiele metod utrwalających efekty wypracowane na sali szkoleniowej:

Wieloetapowe programy szkolenia (Follow up)
Lista kontrolna (Checklist)
Szkolenie na stanowisku pracy (training on the job)
Samodzielne uczenie się (selfstudy)
Materiały dodatkowe (additional learning materials)
Komunikaty przypominające (reminders)
Coaching
Mentoring
Modelowanie postaw pracowników przez wyższą kadrę
(top managers influence and moulding)

Poniżej rozwijam koncepcję Jima Kirkpatricka, korzystając również z własnych doświadczeń trenerskich.
Wieloetapowe programy szkolenia (Follow up) ...

Czytaj: http://nf.pl/manager/zatrzymac-dobre-pomysly-czyli-jak...