konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Chciałbym dowiedzieć się co według Was wchodzi (powinno wchodzić) w zakres obowiązków Demand Plannera.

Z moje doświadczenia wynika, że osoby pracujące w Demand Planningu, zajmują się:
-utrzymywaniem baz danych dotyczących sprzedaży oraz akcji marketingowych wpływających bezpośrednio na sprzedaż
- analizą historycznych danych i trendów sprzedaży
- przygotowaniem prognoz sprzedaży w oparciu o metody ilościowe
- modyfikacją prognoz na podstawie jakościowych informacji o planowanych akcjach marketingowych, znajomości rynku, modelu biznesowego organizacji i innych czynników
- współpracą z brand i\lub commercial marketingiem oraz sprzedażą zapewniając wsparcie analityczne konieczne do przygotowania planów pozwalających osiągnąć cele sprzedażowe i marżowe
- komunikacją założeń, trendów, prognoz i wypracowanych na ich podstawie planów do wszystkich zainteresowanych stron
- monitorowaniem dokładności prognoz i identyfikacją czynników zaburzających osiągane wyniki
- w razie potrzeby również gaszeniem pożarów ;]

Powyższy spis nie obejmuje zarządzania poziomem zapasów, ponieważ osobiście nie bardzo miałem do tej pory styczność z tym obszarem. Niemniej z wypowiedzi różnych osób na Linked In można wnioskować, iż w niektórych organizacjach mieście się to w zakresie czynności wykonywanych przez Demand Plannera.

Ma ktoś trochę inny pogląd na zakres obowiązków w Demand Planningu? Warto byłoby coś dodać albo uszczegółowić?Adam S. edytował(a) ten post dnia 18.09.11 o godzinie 16:40
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Hej,
uszczególnić można, ale wtedy powstałaby 500 stronnicowa ksiązka:) Ja bym jednak dodała inventory level (czyli poziom zapasów) jako zakres obowiązków oraz OTIF (czasami LIFR - czyli realizacja zamówień. Często jest to miernik Customer Service ale ja jestem z tego również rozliczana) Dodatkowo oprócz wspomnianego przez Ciebie monitorowania dokładności prognoz należy chyba jeszcze dodać raportowanie/przedstawianie tych wyników działom Marektingu i Sprzedaży (na przykład w formie krótkiej prezentacji - ewentulanie na miesięcznym spotkaniu demandingowym)
Oprócz tego, w moim przypadku, oprócz licznych raportów, wysyłamy w każdym tygodniu raport braków oraz potencjalnych braków do działu Sprzedaży i Marketingu no i oczywiście spotkania (które często zajmują cały dzień) z Marketingiem/Sprzedażą/Finansami dotyczące uzyskanie konsensusu w temacie planu sprzedaży na najbliższe 12/18 m-cy.
Na koniec, zabrakło mi jeszcze monitorowanie i rozliczanie promocji - ale inaczej jest w firmach Avon/Oriflame - direct sales, inaczej w firmach takich jak J&J czy SC Johnson
to chyba tyle przychodzi mi do głowy na razie :)

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Tamara, dzięki za pierwszą wypowiedź!

Masz rację, że spotkania często stanowią istotną pozycję w "wykazie czasu pracy" demand plannera. Niemniej kwestia czy są to odrębne czynności zależy chyba od tego jak bardzo sformalizowany jest proces planowania sprzedaży w danej firmie.

Odpowiedzialność za raportowanie dokładności prognoz jest również w pewnej mierze umowna. Niekoniecznie każdy demand planner musi liczyć swoje wyniki osobiście. Można mieć w dziale 2-3 osoby odpowiedzialne za miesięczne (lub generalizując, okresowe) wyliczanie błędów prognozy oraz przygotowywanie raportów i prezentacji.

Bardziej znormalizowana między różnymi organizacjami wydaje mi się kwestia zarządzania poziomem zapasów. Jak już wspominałem wiele osób na angielsko języcznych forach pisze, iż wchodzi to w zakres ich obowiązków. Niemniej nie wiem czy dobrze rozumiem co to dokładnie oznacza.

Czy wiąże się to z dodatkowymi czynnościami poza tym, że masz wpisane w swoje cele roczne takie KPIsy jak OTIF (On Time In Full delivery) oraz LIFR (Line Item Fill Rate), które powinny być w miare bezpośrednio powiązane z dokładnością prognoz? Korygujesz na przykład prognozy ze względu na wysokość zapasów biorąc pod uwagę mniejsze ryzyko shortów dla produktów, których firma ma dużo na stocku?

Mogłabyś rozwinąć temat? Interesuje mnie ta kwestia, bo nie bardzo mogę dowiedzieć się czegoś na ten temat w swojej obecnej pracy :]
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Czy koryguje prognoze ze względu na wysokość zapasów - jeżeli bym tak robiła, to oznaczałoby to, że nie jest to dobry, niezależny forecast. Na plan sprzedaży nie powinny mieć wpływu zapasy. Bardziej chodziło mi tu o rozdzielanie stocku po klientach tak, jak było to oryginalnie zaplanowane. Nie w każdej firmie planuje się po klientach, gdyż jest to wyższa szkoła jazdy, ale jeżeli nawet nie planujemy po klientach sprzedaży regularnej, to sprzedaż promocyjna (duże akcje promo) powinny być jednak szczegółowo zaplanowane. Oprócz rozdzielania według palnów, do mierników OTIF mogę również zaliczyć 'kodowanie' braków - czyli interpretacja jakie braki były spowodowane: brakiem towaru (overselling czy supply)/błąd CS etc.Dlatego jest to strikte dodatkowa praca.

Odnośnie raportowania, faktycznie obecnie mamy w dziale osobę, która przygotowuje takie raporty i analizy i muszę przyznać, że jest to LUXUS! :) W J&J wszystkie analizy robiliśmy sami (2 demand plannerów) i nie było mowy o jakimkolwiek dodatkowym headcountcie dla takiego 'analityka'. Ale jest to bardzo duże odciążenie, bo można się skupić wtedy na faktycznych analizach i przygotowywaniu prognoz a nie na siedzeniu w danych i grzebaniu w excelu (chociaż to też ma swoje plusy :)

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Chyba wyraziłem się niezbyt dokładnie, więc wyjaśniając moją wcześniejszą wypowiedź - oczywiście, że prognoza powinna być niezależna.

Niemniej plan to coś więcej niż sama statystyczna prognoza. Między innymi dlatego, iż prognoza stanowi tylko punkt wyjścia do stworzenia planu sprzedaży. Według mnie plan różni się od prognozy tym, że nie opiera się tylko na twardych danych ale bierze pod uwagę również inne biznesowe czynniki. Kolejnym etapem następującym niejako po przygotowaniu planu sprzedaży jest plan produkcji, przy tworzeniu którego uwzględnia się jeszcze kolejny zestaw czynników takich jak lead timy i właśnie stan obecnych zapasów.

Biorąc pod uwagę zależności między tymi fazami planowania biznesowego zastanawia mnie na jakiej podstawie demand planner jest rozliczany ze stanu zapasów jeśli nie ma na niego bezpośredniego wpływu, a wpływ który ma jest dodatkowo "zaburzany" przez działania osoby odpowiedzialnej za plany produkcji. Chyba, że w danej firmie połączone są funkcje demand & supply plannera (mówi się czasami o tzw. integrated business plannig). Wtedy rzeczywiście jedna osoba jest jednocześnie odpowiedzialna za oba obszary wpływające na wielkość zapasów.

Co do planowania po klientach to wierzę, iż jest to bardziej skomplikowana sprawa. Sądzę jednak, że można nie włączać stanu zapasów w obszar KPIsów demand plannera jeśli błędy prognozy liczone są w pierwszej kolejności na najniższym poziomie przygotowywania prognozy czyli w tym przypadku per klient. Oczywiście trzeba wtedy korzystać WMAPE a nie MAPE aby można było w prosty sposób wyliczyć dokładność prognozy na wyższych poziomach agregacji ale bardzo upraszcza to kwestie optymalizacji wyników działu.

Troche ottopowo: kwestia planowania po klientach jest mocno związana z modelem biznesowym danej organizacji. Na pewno ma to sens w firmach sprzedaży detalicznej. Natomiast jest praktycznie niewykonalne w firmach sprzedaży bezpośredniej typu B2C. W takich przypadkach planuje się po rynkach lub centrach dystrybucyjnych (co często oznacza jedno i to samo).
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Zgadzam się z Tobą tylko jedna uwaga. Nie masz wrażenia, że często jesteśmy (Demand Plannerzy) rozliczani z KPI, na które nie koniecznie mamy wpływ? Nawet taki Mape czy Wmape?jeżeli promo jest 'potwierdzone'(nienawidze tego słowa:) u klienta to nie masz podstaw nie wierzyć danemu KA (Key Accountowi), że klient promocji nie kupi albo że zmieni 'potwierdzony' termin. Zamawiasz towar, co-packujesz promo a tu...często wyjeżdża połowa wolumenu i to w innym terminie - co całkowicie rujnuje wyniki. Ale faktycznie w Avonie czy w Oriflame wygląda to zupełnie inaczej. Wysokość sprzedaży uzależniona jest od zmiennej ceny, pozycjonowania w katalogu, layoutu itd...i nie forecastowane jest w szutkach tylko w UPA(unit per active - w Avonie inaczej to się nazywa z tego co się orientuję...)

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Myślę Adam, że generalnie zakres pracy Demand Plannera w takich firmach jak Avon i Oriflame dość znacznie odbiega od tego, jaki jest w firmach nie mających sprzedaży bezpośredniej. Można tutaj podać: dbanie o order fullfilment i inventory, copacking, zarządzanie zapasem, ustalanie z fabryką parametrów dla produkcji, itp.
Generalnie z moich postrzeżeń wynika, że poza sprzedażą bezpośredią zakres obowiązków jest znacznie szerszy i ciekawszy i znacznie bardziej dotyczy części operacyjnej, a nie tylko planowania.
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Dokładnie...ja chyba dlatego po 5 m-cach w Oriflame już jestem w SC Johnson :)

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Czesc Zbyszek :]

Dzięki za komentarz. Teraz masz już chyba rzeczywiście dobre porównanie, więc chętnie poznałbym bardziej rozbudowany opis twoich obecnych obowiązków wraz z komentarzem o największych różnicach. Może udałoby się nam jakoś złapać i pogadać. Jeżeli dołączyłby jeszcze Dobosz to byśmy mieli na prawdę przekrojowy obraz tego czym się może demand planner zajmować.

Im więcej przeglądam Linked In tym bardziej zastanawia mnie zakres obowiązków w różnych firmach. Być może w Avonie bardziej odpowiednim określeniem byłby demand forecaster (takie określenie występuje zresztą na prezentacjach sprzed paru lat).

Tamara,

Co tak na prawdę masz na myśli mówiąc, że zakres obowiązków w Oriflame był dla Ciebie głównym powodem zmiany? Chodzi o wspomnianą przez Zbyszka różnorodność zadań, czy rolę demand plannera w samym procesie?

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Cześć Adam,
W przyszłą środę umawiam się na piwo w Lolku z osobami z Avonu, więc jak chcesz pogadać, to najbliższa okazja będzie właśnie wtedy. Start pewnie około 18 - 19.
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Adam S.:

Co tak na prawdę masz na myśli mówiąc, że zakres obowiązków w Oriflame był dla Ciebie głównym powodem zmiany? Chodzi o wspomnianą przez Zbyszka różnorodność zadań, czy rolę demand plannera w samym procesie?

Chodziło mi o brak różnorodności w Oriflame. Tam nie mieliśmy nawet wglądu na to, jakie są stocki, nie musieliśmy sprawdzać forecast accuracy no i tematy wspomniane przez Zbyszka czyli dbanie o order fullfilment i inventory, copacking, zarządzanie zapasem, ustalanie z fabryką parametrów dla produkcji...dodalabym jeszcze liczne raportowanie i usprawnianie procesów, procedura Slob/Obsolete itd.Tam nie obejmowało to zakresu obowiązków forecastera. Demand Planner to osoba czuwająca nad prawidłowością całego procesu planowania, a forecaster to osoba od wpisywania cyferek na kampanię...Jak Paulina to przeczyta to się wkurzy, ale ... generalnie teraz mam dużo większy zakres obowiązków... :)
Jakub Dobies

Jakub Dobies Kontroler Ruchu
Lotniczego ACC, PAŻP

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Hejka:)
No coz - ja ze swojego ktotkiego porownania rowniez potwierdzam iz w sprzedazy bezposredniej robi sie wiecej, szybciej, z krotszym horyzontem czasowym . Jest wiec i intensywniej (co wiaze sie z zostawaniem do pozna - nie zlicze ilosci plackow pizzy ktore wciagnlismy z Tamara w J&J po godzinie 22 bedac wciaz w pracy :). Sek w tym iz da sie do tego przyzwyczaic i po kilku - kilkunastu miesiacach zaczyna chyba brakowac tego tempa (przynajmniej mi). W Avonie wszytsko wygladalo duzo spokojniej i bardziej zorganizowanie co ma swoje plusy :)W J&J natomiast pomyslow na "dodatkowe rzeczy" bylo setki, ludzi zatrudnionych w biurze dziesiatki (tak na oko z 3-4 razy mniej niz w Avonie), osob ktore mogly "to cos" zrobic zawsze kilka a na koniec zostawal jeden łoś - najmniej asertywny lub najbardziej zdeterminowany :)

Pozdro:)Jakub Dobies edytował(a) ten post dnia 30.09.11 o godzinie 11:35
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

hahaha:) Kuba, nie musiałeś wszystkim mówić, że szamaliśmy placki po 22:) to nie zdrowe :)
Ale zgadzam się, że jest ogromna różnica między direct sale Avon/Oriflame vs. inne korporacje.
Ja byłam tym łosiem (stąd te placki), teraz ćwiczę asertywność.
Kuba, a może jako kontroler ruchu lotniczego też możesz dodać coś o planowaniu - np. przestrzeni powietrznej :)? jak tam?
i tak wogóle trochę prywaty - idziemy jutro na piwo z ex Johnsonami (Centrum, 18.00, miejsce http://www.parana.pl/)Może wpadniesz? a może ktoś jeszcze chętny:)?

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Czesc Kuba!

W Avonie w zasadzie się minęliśmy. Z tego co pamiętam zawinąłeś się jakiś miesiąc po tym jak ja przyszedłem. Niemniej fajnie Cię tu widzieć. Im nas więcej tym szerszy zakres poglądów i ciekawsza dyskusja.

Tamara,

Różnorodność obowiązków wzbogaca pracę i chroni przed rutyną. Niemniej w pewnym momencie trzeba określić granicę tego czym się dany dział w organizacji zajmuje.

Rozumiem, że takie obszary jak zarządzanie zapasami, produktami typu Slob/Excess/Obsolete czy maksymalizacja order fullfilment są powiązane z prognozowaniem i planowaniem popytu. Demand planner ma na nie, w zależności od organizacji, (bez)pośredni wpływ, a przez to bierze za nie również (bez)pośrednią odpowiedzialnośc. Natomiast jeśli w danej firmie są osoby lub działy, które tymi obszarami się zajmują to demand planner pełni dla nich przynajmniej rolę konsultanta.

Szczerze mówiąc nadal jednak nie wiem w jaki sposób na przykład copacking lub ustalanie z fabryką parametrów produkcji wpisują się w funkcję demand plannera. Tworzenie roli "człowieka orkiestry" (który nie spina, tylko bierze dosłownie cały proces operacyjny na swoje barki) organizacji raczej nie służy.

Nie masz czasem wrażenia, iż część działań, o których piszesz mogły znaleźć się w gestii demand planningu tylko dlatego, że wszyscy inni chcieli się tych funkcji pozbyć?

Poza tym z różnorodnością obowiązków to chyba jest tak, że po pewnym czasie wszędzie może człowiekowi odmiany zabraknąć. Może tylko w konsultingu jest trochę inaczej, bo jeśli jeździ się na projekty do klienta to co parę miesięcy zmienia się mocno otoczenie.

Natomiast co do wyjścia to miałem już plany na sobotni wieczór... Niemniej następnym razem jeśli przyjmujecie również nie "ex Johnsonów" to chętnie bym się wybrał. Na żywo jest zawsze szybciej i łatwiej porozmawiać ;]
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

:) pewnie byłoby sympatycznie spotkać się z takimi freakami i pogadać o demand planningu :)
To pewnie tak jest, że nikt inny nie chciał tego robić a z drugiej strony branie na siebie zbyt dużej ilości obowiązków nie służy. Ja w JJ wspomagałam copacking. Teraz jest osoba, która jest dedykowana do copackingu strickte więc jest łatwiej. Ja już sobie nie wyobrażam robienie wszystkiego dlatego obecnie jestem na etapie poprawiania/budowania od nowa całego procesu planowania. Więc będę się starała zbudować go tak, żeby robić swoje, a nie wszystko za wszystkich :)
Dawid Doliński

Dawid Doliński Główny Specjalista
ds Logistyki,
Instytut Logistyki i
Mag...

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Witam wszystkich,

Ciekawa dyskusja widzę się wywołuje, więc pozwole sobie włączyć się do dyskusji i odpowiedzieć na główne pytanie, czyli jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Planera ? Odpowiedź będzie irytująca..."to zależy", głównie od wielkości organizacji, kanałów dystrybucji i sprzedaży, ilości SKU. I myślę, że pasuje tutaj także cytat Einsteina (cytowany przez któregoś z forumowiczów), "teoria jest łatwiejsza i przyjemniejsza, w praktyce bywa różnie". W dodatku pozwalając sobie na osobistą dygresję w XXI wieku praktyka wyprzedza teorię, czyli szeroko rozumiani naukowcy (co prawda sam reprezentuje cześciowo sferę ne naukową) nie nadążają spisywać rozwiązań powstających w biznesie i tworzyć pod to kanony i standardy wiedzy.

Generalnie, więc "oczywistą oczywistością" jest, iż nie ma na świecie dwóch takich samych organizacji, więc nie ma też i dwóch takich samych Demnad Plannerów, którzy mają takie same obowiązki.
Miałem przyjemność być w wielu organizacjach (małych, średnich, dużych) w ramach swojej pracy zawodowej reorgniazując procesy planowania sprzedaży, więc ja osobiście nie widziałem dwóch firm, które miałaby rozwiązany proces planistyczny "tak samo".
Tendencja generalnie jest taka, że generalnie raczej dorzuca się obowiazków planistom, aniżeli je im odbiera, stąd też włącza się planistów sprzedaży w procesy związane z planowaniem i oceną zapasów, z planowaniem produkcji. I nie mam na myśli tutaj tworzenia "człowieka orkiestry" o czym pisze Adam Sobolewski. Mówię o włączaniu planistów sprzedaży w szeroko pojęte procesy S&OP lub wręcz przypisywanie odpowiedzialności planistom sprzedaży za sprawny proces S&OP.

Oczywistą oczywistością jest również fakt, że prognozy popytu powinny być niezależne, ale także ich trafność ma wpływ na poziom dostępności (mierzony jakkolwiek - SL, OTIF, LIFR, OOS, czy jaki firma ma standard) oraz poziom zapasów, rzecz jasna przy założeniu, że produkcja / zakupy dostarczą na rynek produkty pod opracowane plany sprzedaży.
No i tutaj zawsze rodzi się pytanie o tą niezależność, tj. czy plan sprzedaży powinien uwzględniać poziom zapasów, czynniki produkcyjne, etc.
Otóż prognoza popytu powinna być niezależna, ale później musi być skonfrontowana z możliwościami i ograniczeniami wynikającymi z procesu tworzenia zapasu (produkcja /zakupy), czyli wracamy generalnie do procesu S&OP, stąd plan sprzedaży, operacyjny i plan zapasów powinien być spójny i KTOŚ (Demand Planner ? - celowo zadaje to pytanie) musi analizować jego odchylenia.
I niestety co zauważyła Tamara Jóźwik smutna rzeczywistość jest taka, że za wynik trafności prognozy sprzedaży rozliczany jest planista (np. nasz przysłowiowy Demand Planner), ale prawda jest taka, że tą prognozę mogę mu popsuć inne komórki organizacyjne, bo decyzyjność jest poza planistą (zwłaszcza jeżeli nie funkcjonuje sprawy proces S&OP).
Zawsze znajdziemy szkodnika "a to":
- a to sprzedawca, który niczym Turbodymoman zawstydzi nasz plan, bo np. wypchnie kosmiczną ilość towaru, bo "miał okazję zrobić dobry DEAL"
- a to jakiś KAM się wychyli z promocją o której nikt nie wiedział lub w ogóle zrezygunje z planowanej "potwiedzonej" promocji
- a to produkcja nie zdąży, bo jest opóźnienie surowca lub inne problemy techniczne
- a to problem ma Logistyka z dostarczeniem produktów, bo powodzie, nagły atak zimy, których wszystkich zaskoczył, wulkany, których nikt nie przewidział
- a to....no tych a to można być jeszcze mnożyć i każdy z forumowiczów pewnie znalazł by kilkanaście takich a to od ręki...

A gdy jest problem,ktojest temu winny ?...ano PLANISTA, bo tego nie przewidział...

Moim zdaniem funkcja planowania sprzedaży (nazywana często funkcją wróżenia z fusów) to jedna z najtrudniejszych funkcji w przedsiebiorstwie i dobry Planista z silną osobowością, który weźmie na "swoje barki" odpowiedzialność za zintegrowanie planowania sprzedaży z planowaniem operacyjnym, to prawdziwy skarb.

Widzę, że się rozpisałem, mógłbym pisać wiele na temat procesów związanych z planowaniem sprzedaży, zapasu,dostępności,ale na dziś skończe :)

Pozdrawiam wszystkich czynnych i biernych uczestników tej dyskusji
Dawid
Tamara Wróbel

Tamara Wróbel Brand Demand Manager

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Dawid, bardzo mądrze napisane...gratuluje :)
Szczerze mówiąc im dłużej 'siedzę' w planowaniu tym bardziej pasuje mi tłumaczenia z google translatora, że forecaster - to po prostu wróżka. I boli mnie jedna rzecz. Jak jest dobrze, to nikt nie przyjdzie i nie powie, że jest dobrze, bo to przecież norma i tak powinno być. Za to jak się coś zawali (i to nie koniecznie coś dużego) to dopiero wtedy sypią się 'peany' na temat planowania, odpowiedzialności, konsekwencji itd...Ale cóż...sami chyba sobie wybraliśmy taką 'dolę' i nie ma co marudzić, tylko spiąć poślady i do roboty :-)
Tym optymistycznym akcentem, pozdrawiając z Budapesztu, życzę wszystkim miłego dnia :)

konto usunięte

Temat: Jaki jest (powinien być) zakres obowiązków Demand Plannera?

Dawid,

Zdaję sobie sprawę, że bardzo wiele zależy od danej organizacji. Nie założyłem tego tematu w celu stworzenia teoretycznego opisu obowiązków demand plannera. Interesuje mnie praktyczne określenie jaka jest rola demand planningu w różnych firmach i dyskusja nad sensownością przekazywania odpowiedzialności za niektóre obszary biznesu do tego działu.

Sądzę, iż poza czynnikami, które wymieniłeś różnorodność w tej „działce” związana jest również ze stosunkowo niewielką formalizacją i brakiem zewnętrznie narzucanych norm. Przykładowo na wykonywanie zadań w finansach czy kadrach nałożone są pewne ograniczenia prawne co przyczynia się do uniformizacji. Natomiast w demand planningu i pokrewnych dziedzinach w większym stopniu panuje tak zwana wolna amerykanka. Czy zrobisz to dobrze czy źle to wyłącznie twoja wewnętrzna sprawa.

Istnieją co prawda instytucje pracujące nad stworzeniem standardów działalności operacyjnej w przedsiębiorstwach , czy dobrych praktyk prognozowania gospodarczego (APICS, IBF, IIF). Niemniej, wedle mojej skromnej opinii, daleko im jeszcze do wypracowania szeroko rozpowszechnionych norm zawodowych.

Dlatego zakres obowiązków deman plannera bywa różnorodny i nie ma w tym nic złego jeśli rzeczywiście sprowadza się to do spinania w całość poszczególnych etapów planowania biznesowego, czy brania odpowiedzialności za cały proces S&OP.

Co więcej czasami dorzucenie demand plannerowi pewnych obowiązków jest jedynym logicznym rozwiązaniem. Pracując w demand planningu trzeba wiedzieć co wpływa na popyt w danej grupie produktów. W związku z czym często jest się najodpowiedniejszą osobą do odpowiedzenia (skonsultowania odpowiedzi) na pytania różnych typów:
- co musimy zrobić aby upłynnić dany produkt (zarządzanie produktami typu excess /slob/obsolete)
- jakiego poziomu zapotrzebowania na dany produkt możemy oczekiwać (generalnie zarządzanie zapasami, ale również customer service level)

Niemniej w dotychczasowej dyskusji pojawiła się niejedna wypowiedź wskazująca, że w zakres obowiązków demand plannera wpadają czasami czynności, które według mnie merytorycznize nie wiążą się z planowaniem popytu.

Wróćmy na chwilę do przykładu copackingu, bo ta funkcja najbardziej zwróciła moją uwagę. Czy jest mi w stanie ktoś powiedzieć dlaczego zajmuje się tym demand planner zamiast supply plannera, czy KAMa, który umawia akcję wymagającą niestandardowego przepakowania produktów?

Zaznaczam jednak z góry, że nie zadaje tego pytania w odniesieniu do instytucji na tyle małej, iż jest to wynik zwykłej konieczności.

Tamara,

Kwestia doceniania roli plannera to długi i głęboki temat… Chyba nawet warto oddzielnego wątku o zakresie odpowiedzialności.

Nie wgłębiając się teraz w szczegóły stwierdzę tylko, że podzielam twoje zdanie. Nie zapominajmy jednak, iż są (nawet jeśli w mniejszości) takie osoby jak Dawid, które widzą znaczenie planowania sprzedaży.

Kończąc tą pozytywną myślą życzę wszystkim miłej niedzieli :]Adam S. edytował(a) ten post dnia 09.10.11 o godzinie 11:10

Następna dyskusja:

Certyfikacja Demand Plannera




Wyślij zaproszenie do