Mariusz
Turek
Partner at PROFITIA
Management
Consultants, Bus Dev
Manag...
Temat: Certyfikacja organizacyjna - co to takiego?
CIPS certyfikuje z Zakupów zarówno osoby, jak i całe organizacje. Poniżej opis certyfikacji organizacyjnej na poziomie Standard. Jak myślicie - czy warto w Waszych firmach / organizacjach?Konstrukcja produktu
• Badanie organizacji na podstawie tzw. Standardu korporacyjnego zakupów – unikatowej metodyki CIPS zbudowanej w oparciu o najlepsze praktyki światowe w Zakupach
• Standard korporacyjny zawiera kilkadziesiąt obszarów dobrych praktyk zakupowych zebranych w pięciu wymiarach:
o Przywództwo i organizacja
o Strategia
o Pracownicy (kompetencje)
o Procesy i systemy
o Pomiar i zarządzanie wynikami
• Certyfikacja na poziomie standardowym potwierdza obecność w organizacji elementów wymaganych Standardem korporacyjnym zakupów
• Certyfikacja na poziomach srebrnym, złotym i platynowym potwierdza nie tylko obecność, ale też odpowiedni poziom rozwoju elementów wymaganych Standardem korporacyjnym zakupów
Korzyści z certyfikacji
• Zademonstrowanie, że organizacja funkcjonuje zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi standardami zakupowymi:
o klientom – żeby mieli większe przeświadczenie, że kupują produkty i usługi od rzetelnego dostawcy w adekwatnej cenie
o dostawcom – że współpracują / mogą współpracować z firmą kupującą profesjonalnie, etycznie i w sposób zrównoważony
o akcjonariuszom – że inwestują w sprawdzoną firmę, która zmniejsza ryzyko np. nadużyć czy działań nieetycznych
o innym interesariuszom – np. pracownikom, organizacjom nadzorującym funkcjonowanie spółek
• Dzięki analizie luk zakupowych – możliwość identyfikacji braków we wszystkich obszarach Zakupów oraz ich eliminacji (konieczna do zakończenia procesu certyfikacji)
• Wsparcie procesu budowy reputacji, wiarygodności i wizerunku firmy
• Zmniejszenie ryzyka dla firmy związanego z potencjalnymi działaniami nieetycznymi albo z nieszczelnych procesów zakupowych
• Osiągnięcie dodatkowych oszczędności wynikających ze wzrostu efektywności (zazwyczaj jako „uboczny” efekt rozwoju obszaru Zakupów zgodnie z najlepszymi praktykami)
Proces certyfikacji
1. Warsztat wstępny – szkolenie z elementów certyfikacji (Standardu), przedstawienie narzędzia elektronicznego do składania dokumentów / wyjaśnień potwierdzających spełnianie danego elementu Standardu
2. Zebranie przez Klienta i wgranie dokumentów i opisów w poszczególnych punktach
3. Ocena przez CIPS / PROFITIĘ zgodności przedstawionych materiałów z wymaganiami Standardu
4. Opracowanie raportu z lukami potrzebnymi do zamknięcia przed zakończeniem procesu Certyfikacji
5. Uzupełnienie braków przez Klienta (standardowo trwa 3-6 miesięcy)
6. Sprawdzenie przez CIPS i PROFITIĘ zgodności ze Standardem (łącznie 4 poziomy weryfikacji)
7. Przyznanie Certyfikatu + wsparcie Klienta w jego promocji wewnątrz i na zewnątrz organizacji (działania PR)
Przykładowe referencje
• Łącznie certyfikat na poziomie Standard ma ponad 300 klientów
• Przykładowe certyfikowane firmy: Xerox, Atos Origin, Virgin Media, AVIVA, Prudential, ASDA, Sodexo, Skanska
• Listy referencyjne od kilkudziesięciu klientów dostępne na życzenie