Tomasz Rudnik

Tomasz Rudnik Coach, Author,
Speaker - Akademia
Rekrutacji

Temat: Nowy trend w budowaniu kariery - notatka prasowa

W pierwszym tygodniu listopada odbyła się inauguracja projektu Business Social Dynamics, który został stworzony z myślą o osobach, które pragną budować, rozwijać i dokonywać zmian w swojej karierze zawodowej.

Na obecnym rynku pracy jest dużo bezrobotnych, a jednocześnie sporo jest otwartych stanowisk. Firmy narzekają na brak odpowiednich osób do pracy. Z czego wynika ta dysproporcja?
Z jednej strony przyczyną jest brak odpowiednich kompetencji. Lecz tego czynnika w krótkim czasie nie da się zniwelować. Z drugiej natomiast, wielu kandydatów odpada z rekrutacji przez bardzo proste błędy. Braki w wiedzy o najbardziej istotnych elementach projektów rekrutacyjnych powodują, że kandydaci nie umieją się sprzedać.

Zmorą headhunterów i rekruterów są kandydaci, którzy merytorycznie są przygotowani, mają odpowiednie kompetencje ale nie awansują do kolejnych rozmów, gdyż wywarli złe personalne wrażenie.
Z perspektywy korporacji, a nawet mniejszych firm, spora część kandydatów jest fatalnie przygotowana do rozmów kwalifikacyjnych. Nie potrafią uzasadnić dlaczego mogą się sprawdzić w roli, na którą aplikują, nieumiejętnie podchodzą do negocjacji warunków pracy oraz wynagrodzenia, a czasem rażą braki w savoir vivre.

Z innej strony patrząc, sukces przy stanowiskach popularnych na rynku pracy osiągany jest przez nielicznych. Czy są to osoby lepsze od reszty, bądź lepiej wykształcone, lub posiadające specjalne predyspozycje? Niekoniecznie. Pośród osób o podobnych kompetencjach, wymarzone stanowiska zdobywają zazwyczaj ci, którzy potrafią lepiej zaprezentować i wykorzystać swoje silne cechy, aby zdobyć przewagę konkurencyjną.

Budując swoją karierę, niezależnie od tego czy mówimy o absolwencie, czy o osobie z kilkunastoletnim stażem, należy korzystać z wiedzy o rynku pracy, z wiedzy o projektach rekrutacyjnych i przekuwać ją na swoją korzyść. Praktyka pokazała, że najbardziej skuteczne jest połączenie wiedzy jaką dysponują headhunterzy i rekruterzy, z wewnętrzną wiedzą o realiach rekrutacji w firmach i korporacjach. Zdobycie szerokiej wiedzy o branży, o firmie, umiejętność dotarcia do osób podejmujących decyzje o zatrudnieniu, umiejętne zaprezentowanie swojej osoby, dobrze przeprowadzone negocjacje, oraz szybkie wdrożenie się na nowe stanowisko, może dramatycznie zwiększyć nasze szanse.

Niestety wielu z doradców kariery, oferujących swoje usługi, to osoby znające realia rekrutacji tylko po jednej stronie "barykady" - albo od strony rekrutera lub headhuntera, albo osoby ze stricte HR-ową przeszłością. Niezmiernie trudno jest znaleźć doradcę, który ma przekrojowe doświadczenie z obydwu stron, zwłaszcza z międzynarodową karierą, który mógłby doradzić w sprawach pracy za granicą.

Pojawia się na rynku potrzeba na bardziej kompleksowe usługi. Pierwszą firmą która prowadzi takie szkolenia jest Business Social Dynamics, prowadzona przez osoby z praktycznym doświadczeniem korporacyjnym i headhunterskim. Dotychczas wiedza o tajnikach rekrutacji dostępna była fragmentarycznie w poradnikach, poprzez szkolenia z tworzenia CV, albo z prowadzenia samych rozmów rekrutacyjnych lub negocjacji. Kandydaci nie mogli uzyskać wiedzy o tym, jak dotrzeć do kluczowych osób, nawiązać z nimi relację i zwrócić ich uwagę na siebie, jak prowadzić rozmowy tak, aby były one partnerskie, a nie petenckie, a nawet jak przygotować się do pracy w nowym miejscu, zadbać o szczegóły i nie tracić czasu na okresie próbnym na sprawy administracyjne.
Prowadzący Business Social Dynamics – Tomasz Rudnik oraz Michał Klugiewicz, przekazują tą wiedzę w kompleksowy sposób od A do Z – od ustalenia celów własnej kariery, aż do odnalezienia się w nowym miejscu pracy. Włączają do szkolenia wiele drobnych i istotnych szczegółów, na przykład – jak się zachowywać na imprezach integracyjnych i na co wtedy uważać, aby poprawić swój wizerunek, zamiast zaprzepaszczać swoje szanse na awans i rozwój.

"Projekt w pierwotnych zamierzeniach miał pomagać studentom, ale okazuje się, że ta wiedza jest bardzo przydatna także dla osób rozwijających swoją karierę oraz pracowników, którzy po wielu latach spędzonych na jednym stanowisku musieli się na nowo odnaleźć na rynku pracy." – mówi Michał Klugiewicz, jeden z twórców projektu.


"(Ten) ...pomysł ułatwi życie i kandydatom i rekruterom i przyszłym przełożonym. Headhunterzy będą uwielbiać kandydatów przygotowanych w ten sposób, bo szybciej zamkną projekty rekrutacyjne – mam na myśli etap prezentacji kandydata oraz podjęcie decyzji ze strony klienta."
- Managing Partner, headhunter

"Każdy szef doceni pracownika, który wie jak jego praca przekłada się na zyski firmy i jest dobrą wizytówką. Jak kandydat wie czego chce, jest bardziej zdeterminowany – takich też lubię. I nie będzie popełniał kardynalnych błędów. To przykre, ale wielu kandydatów odrzucałam, bo nie chcę aby moją firmę reprezentował na zewnątrz ktoś nieprzygotowany."
- Dyrektor Pionu, Bank

"Do mojej firmy przychodzą kontrahenci z propozycjami współpracy. Nie potrafią się zachować, nie potrafią też uszanować celu wizyty oraz partnera biznesowego chociażby strojem. Kto ich zatrudniał? Biznesu z takich spotkań nie było..."
- Sales Support Manager, firma z branży telekomunikacyjnej


Czy nowy trend zyska popularność?

Tomasz i Michał spodziewają się szerokiego zainteresowania ze strony pracowników myślących o zmianach w karierze oraz absolwentów. Na pierwszych szkoleniach pojawił się pełen garnitur doświadczeń zawodowych, od studentów zamierzających podjąć pierwszą pracę, aż po osoby z kilkunastoletnim doświadczeniem.

"Ta wiedza pomagała w rozwoju kariery nam, oraz osobom którym doradzaliśmy prywatnie. Poprzez marketing wirusowy chcemy aby ten pomysł dotarł do jak największego grona. Nie było dotychczas tak kompleksowych szkoleń, jesteśmy pierwsi, więc trzeba wykorzystać momentum." – mówi Tomasz Rudnik, współtwórca projektu

Jak mogą na tym skorzystać firmy?

Interesującym pomysłem jest też wyjście z ofertą szkoleń do firm redukujących zatrudnienie i realizujących procesy outplacementowe. Przeszkoleni w ten sposób pracownicy łatwiej odnajdą się na rynku pracy i znajdą nowe zatrudnienie, a firma zminimalizuje negatywne skutki dla swojej marki.

Więcej informacji na stronie http://business-social-dynamics.pl