Temat: Kodeks pracy. Prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników

Kodeks pracy jest najważniejszym aktem prawnym, który reguluje prawa i obowiązki zarówno pracowników, jak i pracodawców.

Kodek pracy jest zbiorem przepisów, które określają i regulują prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Kodeks pracy określa np. zasady związane z zatrudnieniem, wynagrodzeniami, czasem pracy, bezpieczeństwem itd.

Polski kodeks pracy był kilkukrotnie zmieniany. Określa on zasady wynagradzania pracowników, zatrudniania, zasady udzielania urlopów, bezpieczeństwa i higieny pracy, odpowiedzialności materialnej w przypadku łamania praw pracowniczych.

Urlop w kodeksie pracy
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że według zapisów kodeksu pracy urlop wypoczynkowy powinien być wykorzystany w całości, jednorazowo. Dopiero gdy pracownik złoży wniosek, można taki urlop podzielić na części, z tym że jedna musi mieć przynajmniej 14 dni kalendarzowych.
...
Kodeks pracy a wynagrodzenie
Kodeks pracy zakłada, że niezdolność do pracy pozwala zachować pracownikowi prawo do wynagrodzenia. Standardowo jest to 80 proc. podstawy takiego wynagrodzenia. Całą kwotę, czyli 100 proc. otrzymują kobiety ciężarne, a także ci, którzy ulegli wypadkowi w drodze do i z pracy albo ci, którzy chcą zostać dawcami narządów, to na czas, gdy uczestniczą w badaniach i zabiegach. Kodeks pracy zawiera również informację o tym, że jeśli umowa o pracę zostanie rozwiązana z powodu* upadłości albo likwidacji pracodawcy* lub przyczyn, które nie leżą po stronie pracowników, to okres wypowiedzenia może zostać skrócony do miesiąca.

Praca młodocianych ...
Komisja pojednawcza ...

https://praca.money.pl/poradniki/kodeks-pracy-prawa-i-o...