konto usunięte
Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby
Chciałam Was tu zapytać, co Wy sądzicie o fragmentaryzacji czy C-Adaptation w przemyśle samochodowym ?Jak wiadomo,dzisiejsze otoczenie jest coraz trudniejsze dla producentów. Minęły już czasy, kiedy można było sprzedać wszystko, co się wyprodukowało. Obecnie kombinacja gwałtownie nasilającej się konkurencji oraz coraz bardziej wybrednych i decydujących o wszystkim konsumentów spowodowała wyraźne przesunięcie w stronę popytu. Od wielu lat przemysł odchodzi od tradycyjnego modelu dużego wolumenu i małej różnorodności produkcji, który charakteryzował dawno temu fabryki Forda ( i jego słynne powiedzenie „możesz mieć samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że jest to kolor czarny”), w kierunku oferowania różnych modeli obsługujących poszczególne nisze rynkowe.
W ramach każdego z tych segmentów występuje znaczna różnorodność w zakresie konstrukcji (samochody dwudrzwiowe, czterodrzwiowe, kabriolety, limuzyny, wersje sportowe itp.) oraz w zakresie mocy i parametrów silników. A w ramach każdego typu modelu istnieje różnorodność kolorów, stylizacji, wykończenia, wyposażenia, dostosowanych do różnych segmentów rynku.
Oczywiście tutaj producenci natrafiają na dalsze komplikacje, ponieważ skraca się okres zastępowania produktów, a przez to wzrasta częstotliwość wprowadzania nowych modeli. Za każdym razem, gdy następuje zmiana modelu, potencjalnie potrzebna będzie nowa linia produkcyjna ze wszystkim towarzyszącymi jej inwestycjami, nie tylko w urządzenia produkcyjne, ale również w urządzenia do przeładunku i transportu, magazynowania, nowe rozmieszczenie produkcji w zakładzie oraz – co najważniejsze – nowe umiejętności uzyskane poprzez szkolenie.
Ja chciałabym iść jeszcze o krok do przodu.... Może początkowo na przykładzie firmy BMW i jej programu Individual, który oferował swoim klientom wyjątkową możliwość wzbogacenia swojego BMW o wyszukane materiały i kolory wnętrza, fascynujące barwy nadwozia, odpowiednie do tego obręcze kół z lekkich stopów, a także systemy dźwiękowe, a wszystko to perfekcyjnie dostosowane do każdego modelu samochodu.
Jak wiadomo udana stylistyka rodzi pożądanie. BMW chciało stworzyć takie warunki, które pozwoliłyby klientowi nawiązać bliskie stosunki ze swoim nowym pojazdem i zwiększyć identyfikację klienta z pojazdem, która bardzo często wykracza poza sferę czystej estetyki.
Szczególnie w segmencie samochodów luksusowych klienci oczekują pojazdów wzbudzających emocje i pozwalających na wyrażenie osobistych upodobań. Głównym celem zespołu projektantów BMW, było zatem tworzenie takich pojazdów, które poruszą współczesnego klienta, a jednocześnie będą cechować się jeszcze większą użytecznością i wszechstronnością. Zasada ta pozwalała na tworzenie produktów o szerokim spektrum stylistycznym i funkcjonalnym, wyrażających indywidualny styl i spełniających rozliczne wymagania użytkowników.
Uważam, że w XXI w. decyzje dotyczące zakupu podejmowane są w zależności od stopnia asertywności klientów, ich jasno sprecyzowanych wymagań oraz subiektywnych koncepcji - zwłaszcza w przypadku wyboru środka transportu. W ostatnich latach zainteresowania i priorytety klientów uległy zmianie, a co najważniejsze - stały się bardziej różnorodne. Sytuacja taka będzie trwać moim zdaniem nadal.
Moje pytania do Was :
Czy firmy już dziś powinny odpowiedzieć na wielce zróżnicowane wymagania i wysokie oczekiwania klientów poprzez zapewnienie znacznie szerszej gamy produktów, większych możliwości personalizacji pojazdów oraz produkcji zależnej od wymagań klienta?
Czy powinny odejść od czynników cenowych w kierunku szeregu czynników poza cenowych, które decydują o tym, czy klient kupi dany samochód?(W niektórych przypadkach cena nie ma znaczenia, ponieważ klient jest gotowy zapłacić więcej za rzecz, jeśli pakiet czynników poza cenowych odpowiada jego potrzebom).
Czy powinno się stworzyć możliwość klientowi praktycznie całkowitej adaptacji wnętrza samochodu pod jego potrzeby? Tak jak stosuje się to przy produkcji autobusów.
Czekam na Wasze opinieJoanna Kopczyk-Rogus edytował(a) ten post dnia 28.06.10 o godzinie 18:46