konto usunięte

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

Chciałam Was tu zapytać, co Wy sądzicie o fragmentaryzacji czy C-Adaptation w przemyśle samochodowym ?

Jak wiadomo,dzisiejsze otoczenie jest coraz trudniejsze dla producentów. Minęły już czasy, kiedy można było sprzedać wszystko, co się wyprodukowało. Obecnie kombinacja gwałtownie nasilającej się konkurencji oraz coraz bardziej wybrednych i decydujących o wszystkim konsumentów spowodowała wyraźne przesunięcie w stronę popytu. Od wielu lat przemysł odchodzi od tradycyjnego modelu dużego wolumenu i małej różnorodności produkcji, który charakteryzował dawno temu fabryki Forda ( i jego słynne powiedzenie „możesz mieć samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że jest to kolor czarny”), w kierunku oferowania różnych modeli obsługujących poszczególne nisze rynkowe.
W ramach każdego z tych segmentów występuje znaczna różnorodność w zakresie konstrukcji (samochody dwudrzwiowe, czterodrzwiowe, kabriolety, limuzyny, wersje sportowe itp.) oraz w zakresie mocy i parametrów silników. A w ramach każdego typu modelu istnieje różnorodność kolorów, stylizacji, wykończenia, wyposażenia, dostosowanych do różnych segmentów rynku.
Oczywiście tutaj producenci natrafiają na dalsze komplikacje, ponieważ skraca się okres zastępowania produktów, a przez to wzrasta częstotliwość wprowadzania nowych modeli. Za każdym razem, gdy następuje zmiana modelu, potencjalnie potrzebna będzie nowa linia produkcyjna ze wszystkim towarzyszącymi jej inwestycjami, nie tylko w urządzenia produkcyjne, ale również w urządzenia do przeładunku i transportu, magazynowania, nowe rozmieszczenie produkcji w zakładzie oraz – co najważniejsze – nowe umiejętności uzyskane poprzez szkolenie.

Ja chciałabym iść jeszcze o krok do przodu.... Może początkowo na przykładzie firmy BMW i jej programu Individual, który oferował swoim klientom wyjątkową możliwość wzbogacenia swojego BMW o wyszukane materiały i kolory wnętrza, fascynujące barwy nadwozia, odpowiednie do tego obręcze kół z lekkich stopów, a także systemy dźwiękowe, a wszystko to perfekcyjnie dostosowane do każdego modelu samochodu.

Jak wiadomo udana stylistyka rodzi pożądanie. BMW chciało stworzyć takie warunki, które pozwoliłyby klientowi nawiązać bliskie stosunki ze swoim nowym pojazdem i zwiększyć identyfikację klienta z pojazdem, która bardzo często wykracza poza sferę czystej estetyki.
Szczególnie w segmencie samochodów luksusowych klienci oczekują pojazdów wzbudzających emocje i pozwalających na wyrażenie osobistych upodobań. Głównym celem zespołu projektantów BMW, było zatem tworzenie takich pojazdów, które poruszą współczesnego klienta, a jednocześnie będą cechować się jeszcze większą użytecznością i wszechstronnością. Zasada ta pozwalała na tworzenie produktów o szerokim spektrum stylistycznym i funkcjonalnym, wyrażających indywidualny styl i spełniających rozliczne wymagania użytkowników.

Uważam, że w XXI w. decyzje dotyczące zakupu podejmowane są w zależności od stopnia asertywności klientów, ich jasno sprecyzowanych wymagań oraz subiektywnych koncepcji - zwłaszcza w przypadku wyboru środka transportu. W ostatnich latach zainteresowania i priorytety klientów uległy zmianie, a co najważniejsze - stały się bardziej różnorodne. Sytuacja taka będzie trwać moim zdaniem nadal.

Moje pytania do Was :
Czy firmy już dziś powinny odpowiedzieć na wielce zróżnicowane wymagania i wysokie oczekiwania klientów poprzez zapewnienie znacznie szerszej gamy produktów, większych możliwości personalizacji pojazdów oraz produkcji zależnej od wymagań klienta?

Czy powinny odejść od czynników cenowych w kierunku szeregu czynników poza cenowych, które decydują o tym, czy klient kupi dany samochód?(W niektórych przypadkach cena nie ma znaczenia, ponieważ klient jest gotowy zapłacić więcej za rzecz, jeśli pakiet czynników poza cenowych odpowiada jego potrzebom).

Czy powinno się stworzyć możliwość klientowi praktycznie całkowitej adaptacji wnętrza samochodu pod jego potrzeby? Tak jak stosuje się to przy produkcji autobusów.

Czekam na Wasze opinieJoanna Kopczyk-Rogus edytował(a) ten post dnia 28.06.10 o godzinie 18:46
Przemyslaw S.

Przemyslaw S. Dyrektor Produkcji

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

Witam,
To ciekawe pytania. Chyba trzebaby ksiazke napisac aby zglebic ten temat. Chetnie zaczne dyskusje.
Wydaje mi sie ze na poczatek trzeba oddzielic producentow klasy premium (BMW, Audi, Mercedes, itd), dla nich sprostanie indywidualnym potrzebom klienta (nie tylko w zakresie produktu) jest warte dodatkowych pieniedzy.
Zeby utrzymac w miare niskie koszty "normalnych" samochodow trzeba utrzymywac pod kontrola ilosc opcji. Pomaga to tez w obnizeniu kosztow operacyjnych i krotkich czasow dostaw.
Oczywistym stwierdzeniem jest ze samochody sa projektowane dla okreslonego segmentu, klienta i musza tez miec sensowna cene w porownaniu z konkurencja.
Warto zapoznac sie ze sposobem prowadzenia koncernu VW. Ma on jakas marke w prawie kazdej czesci rynku i w zasadzie nie konkuruja one ze soba.
Imponujacy jest rozwoj koncernu Hyundai/Kia w ostatnich 15 latach. Z firmy nieudolnie kopiujacej gotowe produkty do jednego z najwiekszych graczy.
Z innej strony ciekawe jaki wplyw na rozwoj przyszlych modeli bedzie mial szalony rozwoj rynku chinskiego - obecnie najwiekszego rynku na swiecie.
Ciekawe opcje personalizacji wnetrza pokazane zostaly jakis czas temu w prototypach Volvo.
Czasami ciekawe auto poprostu sie nie sprzedaje - dobrym przykladem sa Avantime i Vel Satis. Czy te samochody byly za bardzo zaawansowane jak na swoje czasy? Uczenie sie na cudzych bledach jest bardzo wartosciowe i moze w tym kierunku mogla by ta dyskusja podazyc.
Pozdrawiam
Przemek

konto usunięte

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

Mnie chodzi o typową personalizację.

Może wyjaśnię ten temat na przykładach z życia wziętych.
Dziś na przykład kupując mieszkanie, czy dom korzystamy z usług dekoratora wnętrz. On doradza nam, oczywiście w oparciu o nasze sugestie, jak ustawić meble, jakich kolorów użyć, jak sprawić by nasze mieszkanie było funkcjonalne lub sprawiało wrażenie większego. Pod nasze konkretne potrzeby przygotowuje nam plan aranżacji wnętrza. Idąc do fryzjera komputerowo dobieramy fryzurę, kolor włosów pod nasz układ twarzy, karnacje.
Usługi, które dawniej wydawały nam się zbyteczne, a wręcz śmieszyły teraz są normą i nie patrzymy już na koszt takiej usługi czy czas jej wykonania.

Więc zastanawia mnie, czy jest sens, aby przemysł Automotive powiększył gamę swoich usług o możliwość zaprojektowania wnętrza samochodu pod konkretne zamówienie klienta.
Dziś idąc do salonu, mamy wybór koloru samochodu, jeśli chodzi o jakąś gamę z palety, tak samo jeśli chodzi o tapicerkę, jakieś pakiety multimedialne….. nie każdy samochód dostępny jest w wersji, którą byśmy chcieli, np. Cabrio
Czy warto iść o krok do przodu i umożliwić klientowi, całkowity wybór wnętrza ( oczywiście wszystko w oparciu o spełnienie PN i EN) ?
Przykład ekstremalny – przychodzę do dealera Audi i mówię, podoba mi się Audi A5 Sportback. Chcę je mieć w kolorze różowym przechodzącym w błękit. W środku chcę mieć skórzane fotele typu X w kolorze kości słoniowej przeszyte różową nitką. Kierownicę chce mieć obszytą różową skórą. Za siedzeniami mają być zamontowane dwa zestawy multimedialne, bo mam dwójkę dzieci i nie lubią tego samego oglądać. Rezygnuję ze środkowego siedzenia, proszę mi tam wmontować barek a może lepiej sejf. W bagażniku, chce mieć wbudowaną lodówkę, chcę mieć również dodatkowe oświetlenie zamontowane przy tylnych szybach ….. Zamiast schowka X, chcę mieć półkę z wmontowanym zasilaczem do laptopa, ponieważ mój mąż często podczas podróży pracuje, chce mieć czujniki cofania zamontowane ze wszystkich stron ….. i mogłabym tak wymieniać bez końca.

Dlaczego nie daje się klientowi wyboru w tej kwestii, tylko dysponuje się wąską gamą opcji dodatkowych. Oczywiście możemy sobie środek samochodu przerobić według własnego uznania na własny koszt i zamontować te dodatkowe opcje, które chcemy posiadać, ale tracimy przy tym gwarancję producenta.

Myślicie, że producenci powinni pokusić się o taką dodatkową usługę?
Ona teraz wydaje się wypaczona, ale może kiedyś będzie standardem ….Joanna Kopczyk-Rogus edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 15:18

konto usunięte

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

A ja myślę, że to trochę zbyt daleko idący pomysł. Personalizacja - owszem, ale w jakichś realnych ramach. Realnych również z punktu widzenia producenta (czy tez poddostawców). Już teraz różnorodność i wariantowość wyposażenia np. Interior (szczególnie elementów dekoracyjnych) jest spora. Nie wyobrażam sobie pełnej daleko posuniętej personalizacji, a już na pewno nie wyobrażam sobie cen takich samochodów. Trzeba pamiętać, że automotive to jednak rynek masowy (oczywiście są wyjątki...) I takim niech pozostanie. Zostawmy coś dla tuningowców :-)Maja O. edytował(a) ten post dnia 30.06.10 o godzinie 22:23
Michał Papkala

Michał Papkala przedstawiciel
działu obsługi
klienta ds wsparcia,
TNT Ex...

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

Myślę że marki z segmentu VIP mają częściowo taką opcje ... NP BMW, MERCEDES.... nie wspominając o samochodach które są produkowane po zamówieniu.
Indywidualne zaprojektowanie wnętrza jest fajną opcją, z tym że raczej mały popyt na to jest. Myślę, że tańszym i lepszy rozwiązaniem jest wejście w współprace z jakąś renomowaną firmą tunningowa. Są firmy na rynku specializujące sie własnie w dziedzinie wnętrza.

Rozwiązania indywidalne raczej zostaną na tym co jest teraz. Czyli katalog dostępnych opcji wyposażenia. Przy typie produkcji taśmowej i masowej obawiam się że byłoby to zbyt kosztowne rozwiazanie
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Konkretny samochód pod konkretne potrzeby

W tej chwili jest tak, że za każdą dodatkową opcję trzeba dodatkowo płacić. A ja rozumiem, że krojenie samochodu "na własną miarę" to często rezygnacja z jednej opcji w zamian za inną. Ktoś, kto ma małe dziecko pewnie by chciał system ISOFIX. Dla osób bezdzietnych czy mających już dorosłe dzieci będzie to zupełnie niepotrzebne.
Są osoby, które nie cierpią klimatyzacji ale za to lubią mieć szyberdach itp.
A tymczasem, jak chcą mieć szyberdach w opcji, to i tak muszą kupić model z klimatyzacją.

Podobne tematy


Następna dyskusja:

Samochód elektryczny.




Wyślij zaproszenie do