Temat: Jakość wyrobów
Panowie,
Zgadzam się z waszymi wypowiedziami. Opierając się na doświadczeniu (dwa lata pracy w dziale jakości), mogę śmiało stwierdzić, że klient płaci tylko za jakość jaką zamówił. Jeżeli wyprodukujemy jakiś towar, który jest lepszej jakości niż klient tego wymaga (aby ten poziom osiągnąć, klient nam nie zapłaci, np za dokładniejszy sprzęt do kontroli, zatrudnienie dodatkowej osoby do kontroli itp). Klient w jakiś stopniu będzie nas doceniał (skoro jesteśmy w jego specyfikacji z nadwyżką na pewno to zauważy na tle innych dostawców, ale nic pozatym). Oczywiście są branże takie automotive, lotnicze, NASA i inne gdzie pewne dodatkowe kontrole, dokładny sprzęt są konieczne i wymagajace np.: z powodu bezpieczeństwa używtkownika.
Skoro lepiej zatrudnić dodatkowe osoby to w takim wypadku chyba moja praca poszła by na marne, bo po co uszczuplać procesy jak można zatrudnić dodatkowych ludzi, zakupić dodatkowe urządzenia;-)
Takie czynności jak: sortowanie w celu odzyskania materiału, dodatkowa kontrola wykonywana przez osoby nie będące operatorami maszyn idą w zapomnienie i jeżeli nie jest to silnie ekonomicznie uzasadnione musi zostać zlikwidowane.
Przykład mamy firmę A i firmę B. Obie są dostawcami do firmy X, tego samego produktu, o tych samych wymaganiach. Firma A dostarcza produkt w specyfikacji. Firma B dostarcza produkt powyżej specyfikacji klienta, ponosząc większe koszty wytworzenia. Firma X jest tak samo zadowolona z obu dostawców, może lepiej z dosawcy B, ale skoro otrzymuje ten sam produkt w wymaganej specyfikacji to nie ma to dla niej większego znaczenia.