konto usunięte

Temat: Whistleblowing w służbie celnej - nowe procedury...

Whistleblowing w służbie celnej - nowe procedury zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości

W ostatnim czasie w ramach uaktualnienia polityki antykorupcyjnej w służbie celnej, zwrócono uwagę na potrzebę posiadania odpowiednich procedur zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości oraz wprowadzenie mechanizmów wspierających osoby dokonujące raportowania zgłoszeń, czyli sygnalistów.

Zauważono, że sygnaliści oprócz konieczności przełamania bariery towarzyszącej decyzji o zgłoszeniu nadużycia czy nieprawidłowości, mogą być narażeni na potencjalne ryzyko wykluczenia ze środowiska zawodowego po dokonaniu takiego zgłoszenia.

Jednostką odpowiedzialną za proces whistleblowing ma być Osoba Pierwszego Kontaktu (dalej: „OPK”), która powinna cieszyć się powszechnym autorytetem i zaufaniem w środowisku zawodowym. Obowiązkiem OPK ma być nie tylko udzielenie odpowiedniej pomocy przy raportowaniu o nadużyciach, jej wstępna weryfikacja, ale również zadbanie o właściwy przebieg eskalacji danego zgłoszenia, jeżeli uznane zostanie za zasadne.

Po przyjęciu zgłoszenia, OPK ma zagwarantować zachowanie właściwych procedur eskalacji zgłoszenia oraz ma być odpowiedzialny za wstępną weryfikację przekazanych informacji. Dodatkowo do zadań operacyjnych związanych z funkcją OPK należeć będzie periodyczne raportowanie wskaźników związanych z obszarem antykorupcyjnym.

Specjaliści Deloitte podkreślają, że skuteczność działania procedur antykorupcyjnych uzależniona będzie od efektywności ich wdrożenia, właściwego przygotowania reprezentantów funkcji OPK oraz jednostek analizujących przypadki nadużyć i nieprawidłowości. Nie należy również zapominać o edukacji pracowników w zakresie oczekiwanych od nich postaw i zachowań.

Źródło:
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/768146,mezowie...