konto usunięte

Temat: STATUT IIC POLSKA

Statut Stowarzyszenia Certyfikowanych Audytorów i Specjalistów ds. Kontroli Wewnętrznej - IIC POLSKA


Rozdział I

Nazwa i siedziba Stowarzyszenia

Art. 1

1. Stowarzyszenie działa pod nazwą Stowarzyszenie Certyfikowanych Audytorów i Specjalistów ds. Kontroli Wewnętrznej, zwane dalej w niniejszym Statucie „Stowarzyszeniem” i zrzesza osoby fizyczne związane zawodowo z kontrolą wewnętrzną, audytem wewnętrznym, compliance, governance, zarządzaniem ryzykiem oraz przeciwdziałaniem i wykrywaniem przestępstw, korupcji, oszustw lub nadużyć.

2. Stowarzyszenie na podstawie decyzji władz The Institute for Internal Controls, Inc. (zwanego dalej „The IIC”) posiada status polskiego oddziału (Chapteru) tej międzynarodowej organizacji.

3. Stowarzyszenie na podstawie decyzji The IIC może używać nazwy „IIC Polska”.

4. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (tekst. jedn. Dz.U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.), niniejszego Statutu oraz regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.

5. Stowarzyszenie posługuje się logo wyróżniającym je od innych organizacji, zaś jego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.



Art. 2


1. Stowarzyszenie ma osobowość prawną.

2. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.

3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.

4. Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska i inne kraje Europy.

5. Stowarzyszenie może należeć do innych stowarzyszeń oraz organizacji międzynarodowych na warunkach określonych w ich statutach, jeżeli mają one podobne zadania lub zbliżone cele działania do określonych w niniejszym Statucie.

6. Decyzję o członkostwie w organizacjach, o których mowa w ust 5. podejmuje Zarząd w formie Uchwały.


Rozdział II

Cele i środki działania


Art. 3

1.Celem Stowarzyszenia jest upowszechnianie i promowanie profesjonalnej wiedzy o znaczeniu systemów kontroli wewnętrznej, sposobach ich wdrażania, metodach i technikach ich badania oraz monitorowania a także zapewnienia wysokiego poziomu jakości systemów kontroli wewnętrznej w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, urzędach administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjach pozarządowych, a ponadto promowanie zawodów Certyfikowanego Audytora ds. Kontroli Wewnętrznych (CICA) oraz Certyfikowanego Specjalisty ds. Kontroli (CCS).
2.Stowarzyszenie działa na rzecz promowania środowiska kontroli i audytu wewnętrznego poprzez wdrażanie efektywnych i adekwatnych systemów kontroli wewnętrznych w organizacjach w celu:

a) zapobiegania oraz skutecznego wykrywania oszustw gospodarczych

b) redukcji marnotrawstwa

c) minimalizowania ryzyka wystąpienia nadużyć i korupcji

d) wzrostu wydajności i ekonomii operacji w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, urzędach administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjach pozarządowych.


Art. 4

Cele określone w Art. 3 Stowarzyszenie realizuje, w szczególności poprzez:

1.promowanie najlepszych praktyk w zakresie systemów kontroli wewnętrznych oraz dążenie do opracowania powszechnie uznawanych standardów kontroli wewnętrznej,
2.działalność edukacyjną,
3.zapewnianie profesjonalnej certyfikacji zawodowej, ustalając najwyższe standardy i nadając desygnacje zawodowe,
4.zapewnianie przywództwa, by inspirować, budować zaufanie, uczciwość, bezstronność i profesjonalizm zawodu audytora oraz kontrolera wewnętrznego,
5.upowszechnianie wartości etycznych oraz wiedzy o obiektywizmie i niezależności audytorów i kontrolerów wewnętrznych wśród pracowników oraz kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, urzędów administracji państwowej i samorządowej oraz organizacji pozarządowych,
6.prowadzenie działań na rzecz wprowadzenia do przepisów prawnych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku ustanowienia efektywnego systemu kontroli wewnętrznej w podmiotach gospodarujących,
7.promocję IIC Polska, jako źródła wiedzy eksperckiej o kontroli wewnętrznej, audycie wewnętrznym, compliance, governance, zarządzaniem ryzykiem oraz przeciwdziałaniem i wykrywaniem przestępstw, korupcji, oszustw lub nadużyć.
8.popieranie ciągłego podnoszenia kwalifikacji audytorów i kontrolerów wewnętrznych, w celu stałego podwyższania jakości systemów kontroli wewnętrznej,
9.dążenie do zachęcania zarówno samych audytorów oraz kontrolerów wewnętrznych jak również kadry kierowniczej do stałego kształcenia profesjonalnych kadr odpowiedzialnych za kształtowanie, wdrażanie oraz monitorowanie systemów kontroli wewnętrznej,
10.umożliwianie członkom Stowarzyszenia ustawicznego doskonalenia zawodowego,
11.uczestnictwo w opiniowaniu projektów aktów prawnych dotyczących audytu i kontroli wewnętrznej, governance, compliance, zapobiegania oszustw, nadużyć i korupcji,
12.propagowanie postaw obywatelskich i zasad demokratycznego państwa prawnego, w tym postaw antykorupcyjnych w życiu publicznym,
13.wyróżnianie najlepszych przykładów zachowań i działalności wysokoetycznej (zarówno dla osób fizycznych, jak i podmiotów) poprzez przyznawanie nagrody IIC Polska,
14.działalność wydawniczą i szkoleniową,
15.działalność naukowo-badawczą,
16.współorganizowanie tematycznych konferencji, seminariów, warsztatów, kongresów, paneli dyskusyjnych lub uczestniczenie w tego typu przedsięwzięciach z własną ofertą,
17.stworzenie, z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej forum wymiany opinii, doświadczeń, porad, opinii eksperckich na temat działalności kontrolnej w ramach audytu i kontroli wewnętrznej, działań antykorupcyjnych, zwalczania oszustw, zarządzania ryzykiem, kształtowania właściwych norm ładu korporacyjnego oraz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zapraszanie instytucji publicznych i prywatnych, organizacji pozarządowych do udziału w działaniach prowadzonych i inicjowanych na tej platformie.
18. współpracę z organami administracji państwowej i gospodarczej,
19. współpracę z pokrewnymi organizacjami i stowarzyszeniami,
20. wykorzystywanie doświadczeń członków i sympatyków Stowarzyszenia,
21. inne działania realizujące cele statutowe.


Art. 5

1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia działalności Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, także spośród członków Stowarzyszenia.

2. Działalność Stowarzyszenia mogą wspierać ochotniczo i bez pobierania wynagrodzenia osoby nie będące jego członkami (woluntariusze).

3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.



Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia

Art. 6

1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

a) członków zwyczajnych (posiadających desygnację CICA lub CCS),

b) członków zrzeszonych,

c) członków honorowych.

2. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która:

a) jest pełnoletnia,

b) spełnia warunki określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach,

c) posiada desygnację CICA lub CCS

d) złoży deklarację członkowską do Stowarzyszenia.

Członkiem zwyczajnym może zostać zarówno obywatel polski jak i cudzoziemiec mający lub nie mający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej Przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia nie powoduje uzyskania członkostwa w The IIC, ani też uzyskania certyfikacji CICA oraz CCS.

3. Członkiem zrzeszonym może zostać zarówno obywatel polski jak i cudzoziemiec mający lub nie mający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie posiadający desygnacji CICA lub CCS.

4. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać jedynie osoba fizyczna na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków.

5. Członkiem Stowarzyszenia może zostać jedynie osoba, która swoją postawą daje rękojmię etycznego i zgodnego ze standardami wypełniania zadań związanych zawodowo z audytem, kontrolą wewnętrzną, compliance, governance, zarządzaniem ryzykiem oraz przeciwdziałaniem i wykrywaniem przestępstw, korupcji, oszustw oraz nadużyć.

6. Przyjęcia nowych członków zwyczajnych oraz zrzeszonych dokonuje Zarząd.


Art. 7

1. Członkostwo w Stowarzyszeniu jest dobrowolne.

2. Każdy Członek zwyczajny oraz zrzeszony ma czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach do władz Stowarzyszenia.

Art. 8

1. Członkowie Stowarzyszenia mają obowiązek:

a) aktywnego uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,

b) przestrzegania statutu, uchwał Stowarzyszenia oraz procedur i zasad ustanowionych na
ich podstawie,

c) regularnego opłacania składek.

2. Procedurę opłacania składek ustala Zarząd w formie Uchwały oraz władze The IIC w zakresie przepisów dotyczących procesu certyfikacji i odnowienia członkostwa w The IIC.

3. W przypadku rezygnacji z członkostwa lub wykluczenia składki nie podlegają zwrotowi.


Art. 9

1. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na skutek:

a) pisemnej rezygnacji skierowanej do Zarządu,

b) wykluczenia przez Zarząd z powodu nieprzestrzegania statutu lub/i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia, notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia, lub niepłacenia składek.

2. O wykluczeniu Członka ze Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały podjętej zwykłą większością z zastrzeżeniem art. 20 ust. 6. O swojej decyzji Zarząd poinformuje zainteresowanego pisemnie w terminie 7 dni od podjęcia decyzji.

3. W terminie 30 dni od otrzymania decyzji o podjęciu przez Zarząd uchwały w sprawie wykluczenia Członka ze Stowarzyszenia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Sądu Koleżeńskiego. W przypadku uznania odwołania za zasadne, zwraca się z wnioskiem do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w terminie 21 dni celem podjęcia przez Walne Zgromadzenie decyzji w sprawie wykluczenia. Decyzja Walnego Zgromadzenia w tej sprawie jest ostateczna.


Art. 10



Członek, który nie uiścił składki członkowskiej w przeciągu 30 dni po upływie wymaganego terminu, pomimo ponaglenia zostanie zawieszony w prawach członka, a jego nazwisko usunięte z oficjalnej listy członków Stowarzyszenia. Zawieszona osoba może odzyskać pełnię praw członkowskich po opłaceniu wszystkich zaległych składek.



Art. 11



Pozbawienie członkostwa w Stowarzyszeniu wskutek wykluczenia skutkuje utratą wszystkich praw i przywilejów związanych z członkostwem.



Rozdział IV

Władze Stowarzyszenia



Art. 12



Władzami Stowarzyszenia są:

a) Walne Zgromadzenie Członków

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna,

d) Sąd Koleżeński.



Rozdział V

Walne Zgromadzenie Członków



Art. 13



Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Jego uchwały mają pierwszeństwo przed wszelkimi uchwałami i decyzjami innych władz Stowarzyszenia.



Art. 14



Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:

a) uchwalanie kierunków rozwoju działalności Stowarzyszenia,

b) wybór i odwoływanie poszczególnych członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego

c) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,

d) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz sprawozdania finansowego Stowarzyszenia,

e) uchwalanie budżetu,

f) zatwierdzanie proponowanych przez Zarząd form działalności gospodarczej Stowarzyszenia oraz przeznaczonych do tego składników majątkowych Stowarzyszenia,

g) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,

h) uchwalanie zmian Statutu,

i) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

j) podejmowanie uchwał w każdej innej sprawie wniesionej pod obrady.



Art. 15



1. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział członkowie Stowarzyszenia, którym

przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.

2. Walne Zgromadzenia Członków mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.

3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane co najmniej raz do roku przez

Zarząd Stowarzyszenia najpóźniej do 31 maja każdego roku.

4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane w dowolnym terminie i

miejscu, na wniosek:

a) Zarządu,

b) Komisji Rewizyjnej,

c) Pisemny wniosek co najmniej 1/10 członków Stowarzyszenia złożony do Zarządu lub Komisji

Rewizyjnej.

5. O miejscu i terminie Zwyczajnego lub Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków

członkowie muszą być powiadomieni z co najmniej 15-dniowym wyprzedzeniem.

6. Do ogłoszenia o Zwyczajnym lub Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Członków musi być

dołączony proponowany porządek obrad Zgromadzenia.

7. Członek może na Walnym Zgromadzeniu działać przez pełnomocnika.

8. Pełnomocnikiem, o którym mowa w Art. 16 ust. 7 może być jedynie osoba będąca członkiem

Stowarzyszenia.

9. Pełnomocnictwo może być przekazane za pośrednictwem środków porozumiewania się na

odległość w formie zeskanowanego dokumentu, zawierającego podpis członka Stowarzyszenia

udzielającego pełnomocnictwa.





Art. 16



1. Zagadnienia poruszane na Walnym Zgromadzeniu Członków powinny być ograniczone do

zaproponowanego wcześniej porządku obrad.

2. Obradami Walnego Zgromadzenia Członków kieruje Przewodniczący wybrany przez

Zgromadzenie.





Art. 17



1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków są ważne niezależnie od liczby członków obecnych

podczas Walnego Zgromadzenia Członków.

2. Przy podejmowaniu uchwał, każdy członek Stowarzyszenia obecny na Walnym Zgromadzeniu

Członków ma jeden głos, z zastrzeżeniem przepisów zawartych w Art. 16 ust.7-9.

3. Protokół z Walnego Zgromadzenia Członków jest sporządzany i podpisywany przez

Przewodniczącego i Sekretarza. Protokoły są przechowywane w rejestrze protokołów w

siedzibie Stowarzyszenia.



Art. 18



Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podejmowane są zwykłą większością głosów. Przy obliczaniu liczby głosów uwzględnia się tylko liczby głosów za i przeciw. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw, decyduje głos Przewodniczącego Zgromadzenia.



Rozdział VI

Zarząd



Art. 19

1. Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia.

2. Zarząd składa się z pięciu członków.

3. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu, dwóch Wiceprezesów i dwóch członków Zarządu.

4. Zarząd jest odpowiedzialny za realizację celów statutowych Stowarzyszenia. W szczególności Zarząd:

a) prowadzi bieżące sprawy Stowarzyszenia,

b) reprezentuje Stowarzyszenie w sądzie i poza sądem,

c) uchwala wysokość składek członków Stowarzyszenia.

d) zarządza majątkiem Stowarzyszenia,

e) przedstawia Walnemu Zgromadzeniu Członków projekt budżetu na następny rok.

f) przedstawia sprawozdania finansowe, o których mowa w art. 26 ust. 2 b niniejszego

Statutu.

5. Walne Zgromadzenie Członków w drodze uchwały na wniosek członków Stowarzyszenia nadaje tytuł Honorowego Prezesa Zarządu wybitnie zasłużonym byłym Prezesom Stowarzyszenia

6. Zarząd przy wykonywaniu swoich obowiązków związany jest Statutem, uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków i powszechnie obowiązującymi przepisami prawa polskiego.

7. Kadencja wszystkich Członków Zarządu trwa dwa lata.

8. Do ważności uchwał konieczna jest obecność na posiedzeniu Zarządu co najmniej 1/2 jego członków.



Art. 20



1. Prezes Zarządu:

a) zwołuje posiedzenia Zarządu co najmniej raz na dwa miesiące, informując pozostałych

członków Zarządu z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem z zastrzeżeniem art. 37,

b) przewodniczy obradom Zarządu,

c) decyduje w sprawach poddanych pod głosowanie Zarządu, jeśli głosowanie przy udziale

wszystkich obecnych członków Zarządu nie dało wyniku rozstrzygającego.

d) zwołuje Zwyczajne i Nadzwyczajne Zgromadzenie Członków,

e) pełni główne funkcje reprezentacyjne i publiczne w zewnętrznych kontaktach

Stowarzyszenia.

2. Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się przy użyciu środków porozumiewania się na

odległość pozwalającym na wiarygodną identyfikację każdego z członków Zarządu.

3. Posiedzenia Zarządu są protokołowane i podpisywane przez członków Zarządu obecnych na

posiedzeniu.



Art. 21



1. Wiceprezes Zarządu wspiera Prezesa w bieżącej działalności, jak również przejmuje jego

funkcje w trybie opisanym w Art. 24.

2. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składa Prezes i jeden z członków Zarządu

działających łącznie, lub dwóch wiceprezesów Zarządu działających łącznie.



Art. 22



1. Członek Zarządu traci mandat w przypadku utraty członkostwa lub zawieszenia w prawach

członka Stowarzyszenia z jakiegokolwiek powodu, także z powodu nieusprawiedliwionej

nieobecności na 3 kolejnych posiedzeniach Zarządu.

2. Członek Zarządu może również zrezygnować ze swojej funkcji składając pisemne oświadczenie

do Zarządu.



Art. 23



W przypadku niemożności dalszego pełnienia obowiązków, rezygnacji lub odwołania lub utraty mandatu w przypadku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 Prezesa Zarządu, jego funkcję, do czasu zwołania Walnego Zgromadzenia Członków i wyboru nowego Prezesa przejmuje wybrany przez Zarząd Wiceprezes Zarządu.



Art. 24



W kwestiach nie uregulowanych niniejszym Statutem, Zarząd działa według uchwalonego przez siebie regulaminu.



Rozdział VII

Komisja Rewizyjna



Art. 25



1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.

2. Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością Stowarzyszenia, a w szczególności

a) kontroluje wykonanie budżetu Stowarzyszenia,

b) kontroluje sprawozdania finansowe Zarządu,

c) raz do roku przedstawia Walnemu Zgromadzeniu Członków pisemne sprawozdanie ze swej

działalności. wraz z wnioskiem w sprawie absolutorium dla poszczególnych członków

Zarządu,

d) kontroluje zgodność działalności statutowej i regulaminowej Zarządu.

3. Do ważności uchwał Komisji Rewizyjnej konieczna jest obecność na posiedzeniu co najmniej

2/3 jej członków.



Art. 26



1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób: Przewodniczącego oraz dwóch pozostałych Członków.

2. Kadencja wszystkich Członków Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani Sądu Koleżeńskiego.



Art. 27



1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego Członek ma prawo

uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach Zarządu oraz w posiedzeniach wszelkich innych

organów i zespołów zadaniowych Stowarzyszenia..

2. Zarząd zawiadamia Komisję Rewizyjną o terminach posiedzeń Zarządu w trybie art. 21 ust. 1a.



Art. 28



1. Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów oraz informacji będących w

posiadaniu Zarządu, w szczególności zaś do pełnej informacji dotyczącej finansów

Stowarzyszenia.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej:

a) zwołuje posiedzenia Komisji Rewizyjnej co najmniej 4 razy w roku. Informując

pozostałych członków z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem z zastrzeżeniem

przepisów art. 37,

b) przewodniczy obradom Komisji Rewizyjnej,

c) decyduje w sprawach poddanych pod głosowanie Komisji Rewizyjnej, jeśli głosowanie

przy udziale wszystkich obecnych członków Komisji nie dało wyniku rozstrzygającego.

3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się przy użyciu środków porozumiewania się na

odległość pozwalającym na wiarygodną identyfikację każdego z członków Komisji.

4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane i podpisywane przez członków Komisji

obecnych na posiedzeniu.

5. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo przedkładania Walnemu Zgromadzeniu

Członków wniosku o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Zarządowi lub poszczególnym

jego członkom,



Art. 29



1. Członek Komisji Rewizyjnej traci swoją funkcję w przypadku utraty członkostwa lub zawieszenia

w prawach członka Stowarzyszenia z jakiegokolwiek powodu.

2. Członek Komisji Rewizyjnej może zrezygnować ze swojej funkcji składając pisemne

oświadczenie u Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zrezygnować ze swojej funkcji składając pisemne

oświadczenie do Zarządu. Rezygnacja skutkuje natychmiastowo.



Art. 30



1. W przypadku niemożności dalszego pełnienia obowiązków, rezygnacji lub utraty funkcji, w

przypadku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, jego funkcję

przejmuje Członek Komisji Rewizyjnej starszy wiekiem.

2. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej uzupełnia się podczas następnego Walnego Zgromadzenia

Członków. Kadencja wybranego w sposób opisany w niniejszym artykule członka Komisji trwa

trzy lata.



Art. 31



W kwestiach nie uregulowanych niniejszym Statutem, Komisja Rewizyjna działa według uchwalonego przez siebie regulaminu.



Art. 32



Sąd Koleżeński



1. Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy:

a) rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem prawa, postanowień statutu lub zasad

etyki, zgłoszonych przez organy lub członków Stowarzyszenia;

b) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a organami Stowarzyszenia.

2. Sąd Koleżeński składa sprawozdanie ze swej działalności za okres kadencji na Walnym

Zgromadzeniu Członków.

3. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków.

4. Kadencja członka Sądu Koleżeńskiego trwa trzy lata.

5. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej

Stowarzyszenia.

6. Na pierwszym posiedzeniu członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają ze swego grona

przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.

7. Sąd Koleżeński orzeka w składzie trzyosobowym. Obradom Sądu Koleżeńskiego

przewodniczy przewodniczący Sądu Koleżeńskiego lub jego zastępca.

8. Postępowanie przed Sądem Koleżeńskim toczy się na zasadzie równości stron, z zapewnieniem

stronom prawa do obrony, a także odwołania się do Walnego Zgromadzenia Członków.

9. Sąd Koleżeński może składać wniosek do Zarządu o nałożenie kary:

a) upomnienia;

b) nagany;

c) zawieszenia w prawach członkowskich na okres od 6 do 12 miesięcy;

d) wykluczenia ze Stowarzyszenia.

10. Szczegółowy tryb i zasady działania Sądu Koleżeńskiego określa Regulamin Sądu

Koleżeńskiego uchwalony przez Sąd Koleżeński.



Rozdział VIII

Wybory władz Stowarzyszenia



Art. 33



1. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz Sadu Koleżeńskiego są wybierani przez Walne

Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia za wyjątkiem sytuacji określonej w Art. 24 oraz Art. 31

niniejszego Statutu.

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej może zostać były członek Zarządu nie wcześniej niż w okresie 3

lat od zakończenia sprawowania funkcji członka Zarządu.



Art. 34



1. W celu przeprowadzenia wyborów, Walne Zgromadzenie Członków wybiera ze swojego grona 3-osobową Komisję Nominacyjną.

2. Członkowie Komisji Nominacyjnej nie mogą być członkami władz Stowarzyszenia obecnej kadencji.

3. Jeśli okaże się, że któryś z członków Komisji Nominacyjnej został zaproponowany do władz następnej kadencji, na jego miejsce w Komisji Nominacyjnej musi zostać wybrany inny członek Stowarzyszenia obecny na Zgromadzeniu.

4. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Nominacyjnej określa Regulamin Komisji Nominacyjnej.



Art. 35



1. Kandydaci na wszystkie stanowiska we władzach Stowarzyszenia mogą być proponowani przez wszystkich członków Stowarzyszenia obecnych na Zgromadzeniu.

2. Przy wyborze członków władz, każdy członek Stowarzyszenia obecny na Walnym Zgromadzeniu ma jeden głos z wyjątkiem zasady określonej w ust. 3 niniejszego paragrafu.

3. Członkowie Stowarzyszenia, którzy nie mogą być obecni na Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia mają prawo udzielić pełnomocnictwa do głosowania innym członkom Stowarzyszenia. Wzór pełnomocnictwa jest przekazywany do wiadomości członków wraz z informacją o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków.

4. O wyborze do władz Stowarzyszenia decyduje zwykła większość głosów.

5. Szczegółowy tryb głosowania określa Regulamin Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.



Art. 36



Wybrani kandydaci obejmują swoje funkcje na najbliższym posiedzeniu organu, do którego zostali wybrani, ale nie później niż 30 dni kalendarzowych od dnia wyboru.





Rozdział IX

Majątek Stowarzyszenia



Art. 37



Majątek Stowarzyszenia powstaje z:

a) darowizn i składek członkowskich,

b) dochodów majątku będącego własnością lub użytkowaniem Stowarzyszenia,

c) dochodów z działalności gospodarczej,

d) dotacji, spadków i zapisów.







Art. 38



Majątkiem Stowarzyszenia dysponuje Zarząd w celu realizacji celów i misji Stowarzyszenia



Art. 39



Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na rachunkach bankowych Stowarzyszenia.





Rozdział X

Działalność gospodarcza



Art. 40



1. Działalność gospodarczą w imieniu Stowarzyszenia może podjąć Zarząd.

2. Zarząd w drodze uchwały określa:

a) formy organizacyjne i podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Stowarzyszeniu,

b) składniki majątkowe Stowarzyszenia, które mogą być przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej.

3. Zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia określa załącznik nr 2 do niniejszego statutu.



Art. 41



1. Nadzór nad działalnością gospodarczą prowadzoną przez Stowarzyszenie sprawuje Komisja

Rewizyjna.

2. Komisja Rewizyjna ma prawo w każdym czasie uzyskiwać od członków Zarządu prowadzących

działalność gospodarczą w imieniu Stowarzyszenia wyjaśnienia i wszelkie niezbędne

informacje, jak również dokonać kontroli tej działalności.







Art. 42



1. W przypadku, o którym mowa w Art. 42 ust. 2, Komisja Rewizyjna zwraca się z odpowiednim

pytaniem lub żądaniem do Prezesa Zarządu podczas posiedzenia Zarządu lub pisemnie.

2. Prezes Zarządu ma obowiązek odpowiedzieć na pytanie Komisji w ciągu 7 dni od dnia

zgłoszenia żądania lub zadania pytania lub otrzymania pisma. Podobny obowiązek ciąży także

na innych członkach Zarządu, o ile Komisja zwróci się do nich z odpowiednim pytaniem lub

żądaniem.

3. W razie braku odpowiedzi w terminie wskazanym w ust. 2 powyżej Komisja Rewizyjna może

złożyć wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.





Rozdział XI

Finanse



Art. 43



Rok obrotowy Stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym.



Art. 44



Zarząd ustala politykę i procedury pozwalające na zarządzanie finansami i uiszcza wymagane przepisami podatki i opłaty do stosownych organów administracji państwowej.





Rozdział XII

Unikanie konfliktu interesów



Art. 45



Żaden członek Stowarzyszenia nie będzie otrzymywać wynagrodzenia z racji prac związanych z funkcją pełnioną w Stowarzyszeniu, z wyłączeniem przypadku opisanego w Art. 5 ust. 1. Zarząd może jednak zezwalać na pokrycie przez Stowarzyszenie rzeczywistych, udokumentowanych i uzasadnionych wydatków poniesionych przez wymienioną osobę w związku z uczestnictwem w posiedzeniach Zarządu, a także inną zatwierdzoną działalnością związaną z funkcją pełnioną w Stowarzyszeniu.



Art. 46



1. Wszystkie osoby pełniące funkcje w organach Stowarzyszenia są zobowiązani ujawnić swój

osobisty interes lub powiązania z każdym
podmiotem gospodarczym lub osobą fizyczną, z którą

Stowarzyszenie:

a) zawarło lub z uzasadnionych powodów można domniemywać, że może zawrzeć w

przyszłości umowy lub porozumienia,

b) dokonało lub z uzasadnionych powodów można domniemywać, że może dokonać w

przyszłości jakiejkolwiek transakcji gospodarczej.

2. Osoby te będą powstrzymywać się od głosu lub wywierania wpływu na decyzje dotyczące

wymienionych działań.



Rozdział XIII

Ochrona Członków Stowarzyszenia przed odpowiedzialnością



Art. 47



1. W przypadku, gdy jakikolwiek członek Stowarzyszenia, działając w imieniu Stowarzyszenia w

dobrej wierze i w sposób uznany za służący najlepszym interesom Stowarzyszenia, stał się

stroną lub może stać się stroną jakiegokolwiek postępowania cywilnego, karnego,

administracyjnego czy też śledztwa (wyłączając czynności prawne wszczęte przeciwko niemu

przez lub na rzecz Stowarzyszenia), może uzyskać zwrot uzasadnionych i udokumentowanych

wydatków i należności, łącznie z kosztami adwokackimi faktycznie poniesionymi w

uzasadnionych granicach, karami, grzywnami i kwotami zapłaconymi z tytułu ugody w związku z

takim postępowaniem, w najwyższym dopuszczalnym przez polskie prawo wymiarze.

2. W celu możliwości pokrycia takich ewentualnych kosztów bez szwanku dla sytuacji finansowej

Stowarzyszenia, Stowarzyszenie musi wykupić odpowiednią polisę ubezpieczeniową.



Art. 48



O ile nie wynika to z decyzji sądu, zwrot kosztów, o których mowa w Art. 48 na rzecz członka Stowarzyszenia będzie zatwierdzany i przyznawany tylko wówczas, jeśli będzie spełniał wymagania prawne oraz jeśli zostanie stwierdzone, że zwrot kosztów należy się w danych okolicznościach takiej osobie ze względu na zastosowanie się przez nią do standardów postępowania wymaganych przez prawo i przez niniejszy Statut.



Rozdział XIV

Zmiany statutu



Art. 49



1. Niniejszy statut może być zmieniony głosami 2/3 Walnego Zgromadzenia.

2. Proponowane zmiany w Statucie muszą być wyczerpująco opisane w stosownym punkcie

porządku dziennego obrad Zgromadzenia.

3. Zarząd ma prawo dołączyć swoją rekomendację lub brak rekomendacji do proponowanych

zmian.



Rozdział XV

Rozwiązanie Stowarzyszenia



Art. 50



Stowarzyszenie może być rozwiązane 2/3 głosów Walnego Zgromadzenia Członków.



Art. 51



W razie rozwiązania Stowarzyszenia z jakichkolwiek przyczyn, majątek Stowarzyszenia pozostały po spłaceniu wszystkich wierzycieli zostanie przekazany organizacji charytatywnej, wskazanej uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków, a przy braku uchwały Zgromadzenia – uchwałą Zarządu.



Załącznik nr 1 do Statutu Stowarzyszenia Certyfikowanych Audytorów i Specjalistów ds. Kontroli Wewnętrznej



Logo Stowarzyszenia



Załącznik nr 2 do Statutu Stowarzyszenia Certyfikowanych Audytorów i Specjalistów ds. Kontroli Wewnętrznej



Przedmiotem działalności gospodarczej Stowarzyszenia jest:
1.Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 2007- 85.59.B),
2.Wydawanie książek (PKD 2007-58.11 Z),
3.Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 2007- 58.14.Z),
4.Pozostała działalność wydawnicza (PKD 2007- 58.19.Z),
5.Doradztwo związane z zarządzaniem (PKD 2007- 70.2),
6.Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 2007- 62.09.Z),
7.Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 2007- 62.02.Z),
8.Działalność związana z oprogramowaniem (PKD 2007- 62.01.Z),
9.Wydawanie gazet (PKD 2007-58.13.Z),
10.Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych ((PKD 2007- 59.20.Z),
11.Działalność portali internetowych (PKD 2007- 63.12.Z),
12.Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania (PKD 2007- 46.51.Z),
13.Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 2007 47.91.Z),
14.Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 2007-47.99.Z),
15.Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 2007- 58.29.Z).