Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Witam!
1. Jako ABI - jak przeprowadzić sprawdzenia w szkole? Na początek z przestrzegania zasady czystego biurka. Jak to ma wyglądać?
2. Jak ma wyglądać protokół z oględzin pomieszczenia w trakcie kontroli przestrzegania zasady czystego biurka? Wszystkich pomieszczeń w szkole, w których się przetwarza dane osobowe czy wybranych? Na co zwrócić uwagę?
3. A jeśli chodzi o wywiady z pracownikami - wybranymi oczywiście? Muszą być przeprowadzone czy niekoniecznie? - także podczas kontroli zasady czystego biurka.
Dziękuję i pozdrawiam :)
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Magdalena S.:
Jako ABI - jak przeprowadzić sprawdzenia w szkole? Na początek z przestrzegania zasady czystego biurka.
Czemu akurat to na początek?

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Sprawdzenia są środkowym elementem ochrony danych osobowych. Aby cokolwiek i kogokolwiek sprawdza, osoby sprawdzane winny mieć wiedzę w tym zakresie. Podstawową wiedzą jest aktualna dokumentacja (PBDO i IZSI). Tworząc ową dokumentację wiesz jakie przepisy regulują przeprowadzanie sprawdzeń - Rozporządzenie MAiC z 11 maja 2015r. w sprawie trybu i sposobu realizacji zadań ... Dz.U.2015.745 . Jak winno wyglądać sprawozdanie ze sprawdzenia określa art.36c uodo.

Do tego, czy dane sprawdzenie jest planowe, czy doraźne zależy sposób postępowania.

Sprawdzenie stosowania 'czystego biurka' co do zasady winno odbywać się poza godzinami pracy, czy to całej szkoły, czy też poszczególnych działów (księgowość, administracja, pokój nauczycielski). O fakcie przeprowadzania takiego sprawdzenia winnaś powiadomić ADO. Sposoby dokumentowania są różne - zależy od pozycji ABI w jednostce. Czasem wystarczy sporządzenie notatki (data, miejsce, kto, gdzie co stwierdził, jeśli dane osobowe, to w jakim dokumencie), czasem potrzebne będą np.zdjęcia (sprzętem służbowym) lub świadek. Jeśli w szkole masz ASI lub informatyka, to wskazanym jest by on był przy tym obecny i ew. pomocny.

Dokonując sprawdzenia 'czystego biurka' warto połączyć ze sprawdzeniem 'polityki kluczy' - fizycznym zabezpieczeniem d.o. , a jeśli zrobisz to z ASI, to również stanowiskowe zabezpieczenia systemu informatycznego.

Wywiady, to co do zasady, nie działka sprawdzeń. W jej trakcie dokonujesz wysłuchania lub odbierasz wyjaśnienia.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Magdalena S.:
Jako ABI - jak przeprowadzić sprawdzenia w szkole? Na początek z przestrzegania zasady czystego biurka.
Czemu akurat to na początek?
Jak odpowiadasz sobie na to pytanie?

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Paweł Graczyk:

Czemu akurat to na początek?

- Placówka jest już zabezpieczona od strony dokumentów: Polityka Bezpieczeństwa, Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym. Pracownicy przeszkoleni. Teraz czas na sprawdzenia. A, że wszystko to dla mnie nowość/uczę się, więc plan sprawdzeń ułożyłam w taki sposób, w jaki mi to przedłożono na szkoleniu. Także plan sprawdzeń podzieliłam sobie na 4 kwartały w roku i pierwszy właśnie dotyczy kontroli przestrzegania zasady "czystego biurka". Oto, dlaczego akurat to na początek :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.02.17 o godzinie 11:40
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Magdalena S.:
- Placówka jest już zabezpieczona od strony dokumentów: Polityka Bezpieczeństwa, Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym.
Przyjęte czy wdrożone?
plan sprawdzeń podzieliłam sobie na 4 kwartały w roku i pierwszy właśnie dotyczy kontroli przestrzegania zasady "czystego biurka".
Wg mnie 4 sprawdzenia w roku to za mało. A pytałem, bo brakuje mi "po drodze" rzetelnej analizy ryzyka. Procesy poddawane sprawdzeniu powinny być wybierane, poczynając od ryzyk krytycznych, a to się ustala nie na podstawie uznania, lecz zobiektywizowanych przesłanek.

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

A co się tyczy sprawdzeń, jeśli sporządzę notatkę/protokół pokontrolny po okresie 3 m-cy z określonego okresu sprawdzenia, wynikającego z mojego podziału roku sprawdzeń na 4 okresy to taki protokół muszę przedstawić ADO, czy dopiero sprawozdanie ze wszystkich sprawdzeń za cały rok?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

§ 6.3.1 rozporządzenia MAiC z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie trybu i sposobu realizacji zadań w celu zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przez administratora bezpieczeństwa informacji.

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Aha, czyli rozumiem, że dopiero po zakończeniu sprawdzenia planowego, czyli po roku? Tym bardziej, że sporządziłam roczny plan sprawdzeń.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

§ 3.5 zd. trzecie ww. rozp.

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Na kursie prowadząca mówiła, że wg rocznego planu sprawdzeń z podziałem na kwartały, po 3 miesiącach sporządzam protokół z danego okresu sprawdzeń, a dopiero po roku sprawozdanie dla ADO, chyba, że chcę pisać sprawozdania częściej niż raz na rok, ale ja nie chcę. Dlatego swój plan przedstawiłam na rok z podziałem na kwartały.
Tylko co z tym protokołem? Również przedstawiam go ADO?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Magdalena S.:
Dlatego swój plan przedstawiłam na rok z podziałem na kwartały.
Ile sprawdzeń zaplanowałaś?

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Jeśli w placówce nie będzie problemów, przykładowo podczas kontroli przestrzegania zasady "czystego biurka" to powinno wystarczyć jedno sprawdzenie na te 3 miesiące. A jeśli będą, to częściej. Dodam, że funkcję ABI pełnię dla kilku szkół.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Ile zaplanowanych sprawdzeń wpisane jest do planu?

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Wg kwartałów 4, kwartał: od.. do... I w danym okresie sprawdzam to czy tamto, zależy od okresu, albo od sytuacji.. Z tym, że mówię wszystko zależy od tego jak szkoły wypadną podczas każdego ze sprawdzeń planowych. Jeśli będzie potrzeba, to częściej niż raz na 3 miesiące.

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

4 sprawdzenia = 4 sprawozdania, 30 dni po zakończeniu każdego z nich

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Dziękuję:) Czyli co trzy miesiące protokół (miesiąc na dostarczenie dla ADO), a takie dłuższe sprawozdanie (całościowe) można/trzeba zrobić dodatkowo jeszcze po wszystkich sprawdzeniach?Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.02.17 o godzinie 14:49
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Magdalena S.:
Wg kwartałów 4, kwartał: od.. do... I w danym okresie sprawdzam to czy tamto, zależy od okresu, albo od sytuacji.. Z tym, że mówię wszystko zależy od tego jak szkoły wypadną podczas każdego ze sprawdzeń planowych. Jeśli będzie potrzeba, to częściej niż raz na 3 miesiące.
Masz pomieszanie z poplątaniem. Piszę to niezłośliwie, ale żebyś miała realistyczny obraz swojej sytuacji.

1. Brak koncepcji - sorry, ale w prostych sprawach nie ogarniasz przepisów. Twoje pytania nie dotyczą złożonych stanów faktycznych, gdzie mogą być różne interpretacje. Dotyczą kwestii jednoznacznie uregulowanych przepisami, które każdy ABI zna na pamięć.
2. Nie napisałaś jednoznacznie w planie sprawdzeń, ile ich zaplanowano w okresie objętym planem. Sama dopiero wnioskujesz, że chyba cztery, ale może więcej, bo to "zależy"...
3. Zamierzasz sprawdzać "to czy tamto", tymczasem zgodnie z rozporządzeniem plan sprawdzeń zawiera przedmiot, zakres oraz termin przeprowadzenia poszczególnych sprawdzeń.
4. "Jeśli będzie potrzeba", to się robi sprawdzenie doraźne.
5. Nie znasz dobrze swoich organizacji, nie masz zewidencjonowanych aktywów i procesów, nie masz zewidencjonowanych ryzyk. Nie planujesz też tego zmienić. Uważasz, że dla picu zrobisz jedno sprawozdanie rocznie i jakoś się to będzie kręcić.
Jeżeli się nie zna swojej organizacji, to plan sprawdzeń nie obejmuje okresu dłuższego niż kwartał. Wtedy masz możliwość elastycznego reagowania.

Pytania świadczą, że jedziesz po bandzie - i najprawdopodobniej polegniesz podczas ewentualnej kontroli.

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Paweł Graczyk:

Jak już mówiłam, uczę się dopiero i "może" wszystkiego jeszcze nie ogarniam. Nie mogę się pochwalić kilku-letnią praktyką i wiedzą, jaką być może posiadasz. Przepraszam, który początkujący ABI zna przepisy na pamięć???

"Uważasz, że dla picu zrobisz jedno sprawozdanie rocznie i jakoś się to będzie kręcić." - przepraszam, ale tego dowiedziałam się na kursie, na którym cały czas powtarzano, że jedno sprawozdanie na rok. I nikt tu nie mówił o sprawozdaniu "dla picu".

"Sama dopiero wnioskujesz, że chyba cztery, ale może więcej, bo to "zależy"..." - ja nie wnioskuję, tylko odpowiedziałam, że tyle co kwartałów, czyli 4 w roku, ale jak powiedziała osoba, która prowadziła kurs - można więcej razy sprawdzić w danym okresie, to właśnie zależy od tego jak szkoła wypadnie podczas sprawdzenia.

Moje pytania, być może banalne dla Ciebie, ale nie dla mnie. Uważam, że kto pyta, nie błądzi, a lepiej zapytać niż udawać, że się wie.

I powtórzę jeszcze raz, uczę się, a co znaczy, że mogę jeszcze wszystkiego nie wiedzieć. Za to chcę się dowiedzieć, dlatego pytam. Za kilka lat, jak "nie polegnę", będę mogła się również wymądrzać, jak Ty to w tej chwili robisz.

konto usunięte

Temat: Sprawdzenia w szkole - ABI

Panie Pawle, rzadko się odzywam, ale mam wrażenie, że Pan się znęca nad Panią Magdaleną.
Pani jest nowa i trzeba jej pomóc, a Pan straszy konsekwencjami...

Wskazuje Pan siebie na forum jako ABI. W jakim podmiocie/podmiotach zatem jest Pan zgłoszony?Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.02.17 o godzinie 23:10

Następna dyskusja:

ABI w szkole




Wyślij zaproszenie do