Temat: Zwiększanie produktywności i oszczędzanie czasu
Na przykład jeśli Ma Pan kilku odbiorców wyników swoich różnych prac, to warto tak ułożyć kolejność ich wykonywania, aby maksymalnie skrócić czas oczekiwania tych odbiorców (aby przepływ "tworzywa" był płynny). Z tego punktu widzenia priorytetem powinny być zadania najkrótsze, a te zajmujące mnóstwo czasu należy wykonywać "w wolnych chwilach".
(osiągamy wówczas najkrótszy sumaryczny czas oczekiwania, co na ogół przekłada się na redukcję strat czasu pracy).
W biurze - np. najpierw drobna korespondencja, potem wielkie opracowanie, a nie na odwrót.
----
[edit] Jeśli pracownik wykonuje rutynowe czynności w wielu egzemplarzach (np. wypełnia formularze, spisuje dane itp.), a następnie te egzemplarze są dalej przetwarzane przez następnego pracownika, to warto tak zorganizować stanowiska pracy, aby egzemplarze były przekazywane między nimi sztuka po sztuce. Warunek tej organizacji - minimum czasu transportu (np. stanowiska obok siebie albo poczta elektroniczna itp.)
----
W banku wniosek kredytowy ocenia kilku różnych specjalistów, każdy pod innym kątem. Na ogół robią to kolejno, przez co proces oceny trwa minimum tyle czasu ile wynosi suma czasów ich czynności.
Ale klient chce mieć natychmiast natychmiast wstępną odpowiedź (tzw. "time to Yes"). Więc pracę tych specjalistów trzeba zorganizować równolegle. Oczywiście najpierw pokonać ich opór, gdyż na ogół muszą trochę zmienić zakres swojej pracy, aby każdy z nich obrabiał wniosek mniej więcej tak samo długo.
-----
To są "sztuczki" lean wzięte z fabryk i z systemów dystrybucji, przeniesione - co do zasad - do praktyki procesów biznesowych (biurowych i usługowych).
Andrzej Góralczyk edytował(a) ten post dnia 10.03.10 o godzinie 21:56