Milena
O.
Public relations,
Filharmonia Łódzka
Temat: Spotkanie Wokalne „Gębofon 5” - kurs mistrzowski...
Spotkanie Wokalne „Gębofon 5”Warsztaty: 16-19 oraz 20 grudnia
Koncert: 19 grudnia, 20.00
miejsce: Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
ul. Narutowicza 20/22, Łódź
Głos ludzki jest najbardziej ekspresywnym instrumentem muzycznym, o
ogromnej elastyczności i różnorodności. Pod kryptonimem
„Gębofon” Stowarzyszenie „Turning Sounds” prowadzi badania
nad jego szerokim spektrum i przedstawia najciekawsze zjawiska
muzyki współczesnej pod kątem fenomenu wokalności, poprzez
różnorodne jej przejawy w kulturze. Stowarzyszenie uważnie
przygląda się osiągnięciom na pograniczu poważnej muzyki
współczesnej i innych obszarów awangardy, a także wywodzącym
się z doświadczeń tzw. mainstreamu, by przedstawić je w formie
niekonwencjonalnej i atrakcyjnej nie tylko dla wyrobionej
publiczności.
Dzięki wsparciu Deutscher Musikrat (Niemieckiej Rady Muzycznej),
„Gębofon” poświęcony będzie wokalistyce niemieckiej,
zarówno w aspekcie jej długich tradycji, jak ducha eksperymentu.
Kuratorem „Gębofonu” jest Antoni Beksiak.
KURS MISTRZOWSKI
FRANKA WÖRNERA
16-19 grudnia 2008
Wybitny niemiecki bas-baryton Frank Wörner poprowadzi kurs
mistrzowski interpretacji muzyki współczesnej, który zakończy
się występem wraz z uczestnikami warsztatów 19 grudnia w
Filharmonii Łódzkiej, w ramach Wokalnego Spotkania
„Gębofon”.
Wörner, będący specjalistą zarówno w dziedzinie repertuaru
„od Bacha do Brahmsa”, jak w zakresie tak najnowszej, jak
kanonicznej muzyki współczesnej, z uwzględnieniem wirtuozowskich
technik rozszerzonych, poświęci kurs interpretacji wybranych
pieśni z „Song Books” proroka nowej muzyki, amerykańskiego
awangardysty Johna Cage'a. 93 utwory tego zbioru podzielone są na
następujące kategorie:
1. pieśni
2. pieśni z elektroniką
3. teatr
4. teatr z elektroniką
Warsztaty obejmować będą, oprócz wokalistyki, także użycie
amplifikowanych obiektów dźwiękowych oraz elektronicznego
przetwarzania głosu. Przeznaczone są dla śpiewaków zawodowych,
półprofesjonalnych oraz studentów, którym sprawia radość
odnajdywanie niecodziennych brzmień własnego głosu oraz
występowanie na scenie.
Zajęcia odbywać się będą od 16 grudnia o 16:00 do 19 grudnia
wieczorem (próba generalna i koncert). Szczegółowy plan zostanie
ogłoszony w najbliższych dniach. Chętni proszeni są o
dysponowanie wolnym czasem przez całe dnie, niemniej może
zaistnieć możliwość dopasowania godzin zajęć, które odbywają
się indywidualnie. Kurs jest bezpłatny, uczestnik zobowiązuje
się jednak do udziału we wszystkich zajęciach i występu na
koncercie bez wynagrodzenia. Na kursie jest sześć miejsc dla
uczestników.
Jest to wyjątkowa w skali kraju okazja czerpania doświadczeń od
prawdziwego mistrza interpretacji muzyki współczesnej,
odnalezienia kluczy do repertuaru XX i XXI wieku, rozszerzenia
własnych możliwości wokalnych, co ma zasadniczy wpływ na dalszą
karierę, niezależnie od preferowanego repertuaru.
KONCERT
19 grudnia 2008 r.
godz. 20.00
Koncert w ramach „Gębofonu 5” rozpocznie klarnecista i
kompozytor Michał Górczyński, który wraz z bitbokserem TikTakiem
dokonuje przełomowych na skalę światową eksperymentów,
mających na celu wprowadzenie bitboksu do poważnej muzyki
współczesnej – najpierw na „Turning Sounds 5. Gębofon” w
grudniu 2007, potem na „51. Warszawskiej Jesieni” we wrześniu
2008 (także 17 lutego 2009 w Filharmonii Łódzkiej w ramach cyklu
„contem.ucha”). Tym razem spotka się z młodym niemieckim
kompozytorem-elektronikiem Constantinem Poppem (z którym we
wrześniu tego roku improwizował, wraz z legendarnym tubistą
Zdzisławem Piernikiem, na festiwalu „Limburg On/Off”) w
premierowym programie inspirowanym brzmieniem silników
ciężarówek.
Frank Wörner, bas-baryton poświęcający się m.in. najnowszej
muzyce współczesnej, przedstawi Song Books Johna Cage'a, które
zostaną uprzednio przygotowane wraz ze studentami wokalistyki
podczas kursu mistrzowskiego, z wykorzystaniem elektroniki i
elementów teatralnych. Wörner zaśpiewa także solo kompozycje
Georgesa Aperghisa i Perluigi Billonego.
Na zakończenie wystąpi Michael Schiefel, wirtuoz głosu, którego
dokonania sięgają od wokalnych reinterpretacji Bacha poprzez
wielościeżkowe piosenki w stylu Bobby'ego McFerrina po udział w
wykonaniu „jazz-opery” Escalator over the Hill Carli Bley w
zastępstwie Phila Mintona. Schiefel zaśpiewa solo z wykorzystaniem
elektroniki, poprowadzi też warsztat w sobotę 20 grudnia.
WARSZTAT MICHAELA SCHIEFELA
20 grudnia 2008 r.
godz.10:30 – 13:30
Warsztat obejmie krótkie, indywidualne lekcje z uczestnikami,
polegające na pracy nad przyniesionym przez nich materiałem.
Pozostali uczestnicy wezmą udział w roli obserwatorów. Michael
przedstawi także swój warsztat sprzętowy, który może być
wykorzystany przez uczestników. Można przynieść własne
urządzenia elektroniczne (także przewody), na miejscu będzie
podstawowe nagłośnienie. (W tym wypadku prosimy być nieco
wcześniej). Warsztat jest bezpłatny, dostępny dla wszystkich
twórców zajmujących się głosem, w szczególności z udziałem
elektroniki. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność
zgłoszeń. Warsztat jest otwarty dla publiczności.
Kontakt:
Antoni Beksiak, Stowarzyszenie „Turning Sounds”, 0-691172735,
antoni_beksiak@tlen.pl (sprawy programowe)
Małgorzata Cnota, Filharmonia Łódzka, 0-426647966, 0-663200336,
malgorzata.cnota@filharmonia.lodz.pl (sprawy organizacyjne, zapisy
na warsztaty)
W internecie:
gebofon.pl
turningsounds.pl
musikrat.de
filharmonia.lodz.pl