Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Witajcie, jestem tu nowy, a już mam pytanko. Zastanawiam się nad kupnem samplera. Nie dziś i nie jutro, ale pewnie w perspektywie kilku miesięcy. Czy ktoś z was ma jakieś dobre doświadczenia z ciekawym a stosunkowo niedrogim sprzętem tego typu?

konto usunięte

Temat: Sampler

A do czego masz zamiar go wykorzystać ?
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Do tworzenia dynamicznych podkładów :)

konto usunięte

Temat: Sampler

hmm, no to chyba sampler ci nie potrzebny, a raczej jakiś zestaw instrumentów ? :)
Zależy ci na sprzęcie czy software może być ?
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Może być software. Ogólnie chodzi o to żeby grać bez instrumentów bo 1. mam ich za mało 2. słabo gram.

konto usunięte

Temat: Sampler

A pracowałeś już w jakikolwiek sposób nad muzyką ? Ciężko coś polecić nie wiedząc na ile orientujesz się w temacie.

Na pewno jest ci potrzebny jakiś soft typu DAW (digital audio workstation), do którego można dodać kilka wirtualnych instrumentów w postaci pluginów. Ja pracuję na Cubase i polecam, ale to dopiero początek drogi. Są też różne inne systemy, które są bardziej samowystarczalne jak Fruity Loops, ale niestety w tej materii nie pomogę.

Może być też Ableton Live, który daję dużą swobodę aranżowania utworu na żywo. Narzędzi ogólnie jest dość sporo i to jedynie kwestia dopasowania do potrzeb i własnej wygody. Jeśli potrzebujesz programu All In One to polecam Reason, jest dość przejrzysty.
Damian R.

Damian R. Deziderata

Temat: Sampler

Patryku czytając Twoje wypowiedzi ,pouczasz a czy tak bardzo znasz się na wszystkim?

Do samplowania najlepsze ze sprzętu co może być to Akai Mpc, mało tego perkusja jaką można na niej zrobić to już klasyka dżwięku ;) natomiast co do programów jest ich tyle ,że każdy może wybrać co mu najbardziej pasuje.
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Co do kompozycji i pracy z programem: używałem Adobe Audition. Ogólnie wiem czym jest kompresja dynamiki i metronom :) Tylko wcześniej robiłem to tak, że sam nagrywałem wszystkie ścieżki mikrofonem, albo poprzez wejście mikrofonowe, i line-in (zależnie od okoliczności). Teraz chciałbym zrobić cos innego, bardziej cyfrowego, ale bez przesady. Pogramami typu FL dopiero w sumie zaczynam się interesować i to jest fajne, a jednak wciąż mam ochotę aby takie brzmienia syntetyczne grać w czasie rzeczywistym. Być może wystarczy jakiś byle jaki keyboard podawać jako midi i baza wirtualnych instrumentów, ale może lepiej mieć sampler?
Damian R.

Damian R. Deziderata

Temat: Sampler

zaden problem ,klawiatura sterujaca i wtyczki vst do FL, mozesz dogrywac w czasie rzeczywistym jak i ciac i ukladac sample, dwa w jednym pozdrawiam
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Damian R.:
zaden problem ,klawiatura sterujaca i wtyczki vst do FL, mozesz dogrywac w czasie rzeczywistym jak i ciac i ukladac sample, dwa w jednym pozdrawiam

Odnoszę wrażenie że to jest chyba właśnie ten kierunek,
dzięki!

konto usunięte

Temat: Sampler

Damian R.:
Do samplowania najlepsze ze sprzętu co może być to Akai Mpc, mało tego perkusja jaką można na niej zrobić to już klasyka dżwięku ;) natomiast co do programów jest ich tyle ,że każdy może wybrać co mu najbardziej pasuje.

Moim zdaniem nie ma sensu kupować czegoś tak archaicznego jak MPC, wydawać 2-3 tysiące, na sprzęt, którego możliwości załatwia byle sampler programowy, jak kontakt, czy nawet zwykły grove agent one w Cubas-ie. Oczywiście, jeśli kolega zamierza występować na żywo to inna rozmowa, ale domyślam się, że nie o to chodzi.

Sample ciąć i składać w całość można w czym bądź począwszy od bardzo prostego i przystępnego Acida Sony (dawniej Sonic Foundry) przez FL, Cubase, Logic po Pro Tools. Kwestia wyboru narzędzia i dopasowania do własnych potrzeb i możliwości.

Pytanie tylko co się chce dalej robić z tym co się wyprodukuje, bo to też ma znaczenie.
Fruity Loops ma chyba tak samo dużo zwolenników jak i przeciwników, ja akurat należę do tych drugich, dlatego polecam to na czym sam pracuję czyli cubase, który sam ma już prosty sampler perkusyjny (wspomniany Grove Agent One) syntezatory i dość dobrą bibliotekę barw zaczerpniętych ze stacji roboczej Yamaha Motif Es, w wersji wirtualnej oczywiście, która wchodzi w skład romplayera Halion One. Instrumentarium to można powiekszyć całą masą darmowych instrumentów np. Paczką Computer Music (brytyjski magazyn muzyczny). Nie dawno Pojawiła się nieco odchudzona wersja samplera perkusyjnego GURU pod szyldem Computer Music, którego mechanika jest zaczerpnięta z Akai Mpc. Generalnie wszystkie DAW-y oferują podobne możliwości, nagrywanie z klawiatury sterującej używając wtyczek (VST,DX,RTAS), to standard, który każdy z programów, o których rozmawiamy spełnia. Nie ma znaczenia, który się wybierze

konto usunięte

Temat: Sampler

Damian R.:
Patryku czytając Twoje wypowiedzi ,pouczasz a czy tak bardzo znasz się na wszystkim?

Nie pouczam, a doradzam. Na wszystkim się nie znam, bo nikt na wszystkim nie może się znać :)
Damian R.

Damian R. Deziderata

Temat: Sampler

Patryk Scelina:
Damian R.:
Do samplowania najlepsze ze sprzętu co może być to Akai Mpc, mało tego perkusja jaką można na niej zrobić to już klasyka dżwięku ;) natomiast co do programów jest ich tyle ,że każdy może wybrać co mu najbardziej pasuje.

Moim zdaniem nie ma sensu kupować czegoś tak archaicznego jak MPC, wydawać 2-3 tysiące, na sprzęt, którego możliwości załatwia byle sampler programowy, jak kontakt, czy nawet zwykły grove agent one w Cubas-ie. Oczywiście, jeśli kolega zamierza występować na żywo to inna rozmowa, ale domyślam się, że nie o to chodzi.

Sample ciąć i składać w całość można w czym bądź począwszy od bardzo prostego i przystępnego Acida Sony (dawniej Sonic Foundry) przez FL, Cubase, Logic po Pro Tools. Kwestia wyboru narzędzia i dopasowania do własnych potrzeb i możliwości.

Pytanie tylko co się chce dalej robić z tym co się wyprodukuje, bo to też ma znaczenie.
Fruity Loops ma chyba tak samo dużo zwolenników jak i przeciwników, ja akurat należę do tych drugich, dlatego polecam to na czym sam pracuję czyli cubase, który sam ma już prosty sampler perkusyjny (wspomniany Grove Agent One) syntezatory i dość dobrą bibliotekę barw zaczerpniętych ze stacji roboczej Yamaha Motif Es, w wersji wirtualnej oczywiście, która wchodzi w skład romplayera Halion One. Instrumentarium to można powiekszyć całą masą darmowych instrumentów np. Paczką Computer Music (brytyjski magazyn muzyczny). Nie dawno Pojawiła się nieco odchudzona wersja samplera perkusyjnego GURU pod szyldem Computer Music, którego mechanika jest zaczerpnięta z Akai Mpc. Generalnie wszystkie DAW-y oferują podobne możliwości, nagrywanie z klawiatury sterującej używając wtyczek (VST,DX,RTAS), to standard, który każdy z programów, o których rozmawiamy spełnia. Nie ma znaczenia, który się wybierze


dobry wykład ;)
są gusta ja akurat nie lubie cubasa, preferuje FL wersje 3,5 :)jako wtyczke collosusa ,mpd i wystarcza
masz rację że takie mpc da się zastąpi tak jak i każdą z tych rzeczy którą wymieniłeś ale tu chodzi o dźwięk (jestem z tych co lubią szelest winyla :))mpc ma swoj charakterystyczny i niczym tego nie zastąpisz, a uzywane kupisz za 1tys.

konto usunięte

Temat: Sampler

Ja też lubię szelest winyla :). Mam NI Komplete 6 i cały pakiet East West CCC, ale i tak większą radochę mi sprawia stary Motif Es. Jednak z punktu widzenia ekonomicznego nowy soft daje więcej niż stary sprzęt, a to że lubimy hardware to już jedynie nasz wybór i/lub sentyment. Można przykładowo sobie kupić taki soft jak Jupiter, albo poczciwego protoplastę Rolanda Juno-6, ale na to trzeba mieć miejsce i pieniądze :)
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

Panowie tutaj pewnie i mądrze mówią, ale ja wam powiem: nie rozumiem połowy żargonu :) możecie mi to jakoś rozjaśnić? Tzn konkretnie chodzi i o wtyczki. To jest jakaś baza do której dorzuca się składowe?

konto usunięte

Temat: Sampler

Każdy program DAW, jest tzw. Hostem, który umożliwia odtwarzanie za jego pomocą innych programów (wtyczek) W przypadku omawianych przez nas Cubase i FruityLoops mamy do czynienia z wtyczkami VST, jest to standard opracowany przez firmę Steinberg na potrzeby Cubase, ale i inne programy zaimplementowały ten format. Mamy jeszcze wtyczki Direct X (DXi), które głównie gościły w DAW-ach firmy Ceakwalk jak np. SONAR. Do tego dochodzi jeszcze RTAS ( to jest format wtyczek Pro Toolsa) i AU (Apple Logic).

Najbardziej popularne są chyba wtyczki VST, ale to moje subiektywne stwierdzenie, które wysnuwam na podstawie ilości darmowych wtyczek w sieci.
Wtyczki mogą być albo efektowe i służą do obróbki materiału audio, czyli wszelkie kompresory, korektory, delaye, reverby chorusy itd. itp., albo wtyczki instrumentalne i te też dzielą się na kilka kategorii: Mamy np. wirtualne syntezatory, które niekiedy są dość wiernymi kopiami prawdziwych sprzętowych syntków, lub są to zupełnie oryginalne syntezatory nie wzorowane na sprzęcie. Następnie, mamy samplery jak wspomniany przeze mnie Native Instruments Kontakt, do którego można wczytywać wszelakie sample i tworzyć na ich bazie własne brzmienia, bądź banki sampli perkusyjnych czy efektowych, jednak co dla większości osób jest najważniejsze każdy sampler posiada również własną dość pokaźną bibliotekę brzmień instrumentów opartych na samplach. Najprostszym przykładem będzie pianino akustyczne, którego każdy dźwięk został nagrany z różną siłą nacisku na klawisz a następnie w samym samplerze każdy dźwięk został przyporządkowany do odpowiedniego klawisza i siły nacisku, by grając na klawiaturze midi, każdy wydobyty dźwięk brzmiał możliwie realistycznie. Kontakt przykładowo ma jakieś 14 GB takich sampli, które składają się na barwy instrumentów od klasycznych orkiestrowych przez gitary po bębny i barwy syntetyczne. Jako, że jest to pełnowartościowy sampler, można w nim tworzyć własne barwy w oparciu o sample z biblioteki jak i samodzielnie nagrane. Trzecia grupa instrumentów jakie przychodzą mi do głowy to tzw. ROM Playery. Przeważnie są wtyczki oparte na samplerach takich jakich np. Kontakt, ale pozbawione możliwości tworzenia, a jedynie odtwarzające przygotowane już barwy / brzmienia. Praktycznie każdy sampler na rynku ma swoją wersję ROM Player. Wymyślono to po to by przykładowo można było kupić zestaw brzmień fortepianu czy jakiegokolwiek innego instrumentu i móc ich używać bez konieczności posiadania pełnej wersji samplera. Jeśli komuś zależy na samych gotowych barwach, nie musi wydawać kasy na pełny sampler, z którego i tak nie skorzysta.

Wtyczek jest mnóstwo. Komercyjnych i niekomercyjnych. Z darmowych od razu polecam cały pakiet Native Instruments Komplete 7 Player. Jest to zestaw wtyczek pozwalających odtwarzać brzmienia wszelkiech instrumentów sprzedawanych przez NI, bez konieczności kupowania samych instrumentów bazowych. Pakiet ten zawiera również sporo własnych darmowych barw. Do tego polecam też zapoznać się z tym co oferuje darmowa Paczka Computer Music, ale o tym już wspominałem. Polskie pismo Estrada i Studio nawiązało jakiś czas temu współpracę z brytyjskim Computer Music i praktycznie co miesiąc umieszczają na swojej płycie aktualną wersję tej paczki. Oczywiście jest to też gdzieś w sieci. Co ciekawe w tej paczce poza wtyczkami jest też jakiś darmowy program DAW, który może być hostem dla tych wtyczek. Jak masz czas i chęć to możesz to obczaić.

To tyle, tak w skrócie.
Dominik N.

Dominik N. Człowiek od zadań
niewykonalnych.

Temat: Sampler

No teraz przyszło bardzo dużo ciekawych konkretów. Szczególnie cieszy mnie ta paczka żywych instrumentów.

Swoją drogą przekonałem się, że samplera mi nie potrzeba :)

dzięki za wyczerpujące informacje!
Robert Ż.

Robert Ż. Pre-Production /
Production /
Mastering /
Postproduction /

Temat: Sampler

Korzystam z Reaktora Native Instruments.

Następna dyskusja:

sprzedam KORG POLY 61 lub z...




Wyślij zaproszenie do