Jakub
J.
Public Relations |
Social Media
Temat: Największe gwiazdy sceny <<---REGGAE--->> DUB...
Zaczynamy powoli odsłaniać karty tegorocznej edycji festiwalu.Uprzedzamy, będzie mocno…
Pierwszym zespołem, który potwierdził oficjalnie swój udział na
dziesiątej edycji Reggae Dub Festival w Bielawie, jest ASWAD. Jedna
z największych gwiazd światowego reggae, twórcy przebojów
„Shine” i „Don’t Turn Around”, zespół, którego „Live
And Direct” uznawany jest za najlepszy koncertowy album
wszechczasów, zagra po raz pierwszy w Polsce w pełnym składzie.
Przygotujcie się na wyjątkowy koncert.
Można śmiało powiedzieć, że koncert Aswad na Reggae Dub
Festival 2008 będzie jednym z najważniejszych muzycznych wydarzeń
na tegorocznej scenie reggae.
ASWAD:
Po wydaniu piętnastu albumów i ponad dwóch dekadach
spędzonych na muzycznej scenie, Aswad wciąż pozostaje jednym z
najbardziej uwielbianych brytyjskich zespołów reggae
Zespół został założony przez trio: Brinsley “Dan” Ford
(wokal i gitara rytmiczna), Angus “Drummie Zeb” Gaye (wokalista
i perkusista), i Tony “Gad” Robinson (bass).
Aswad (nazwa pochodzi od arabskiego słowa „Czarny”) powstał w
1974 roku. Już na początku działalności, swoimi występami i
nagraniami udowodnił, że karaibska muzyka może z powodzeniem
zapuścić korzenie w Europie. W tych wczesnych latach Aswad był
jedynym zespołem z Anglii który grał regularne koncerty z
najsłynniejszymi artystami z Jamajki, między innymi z: Burning
Spearem, Bobem Marleyem, Peterem Toshem i Bunny Wailerem (zresztą
Bunny był znany z tego, że przedstawiał Aswad jako „Młodsi The
Wailers”)
Trio przykuło uwagę w 1976 roku debiutanckim wydawnictwem “Back
To Africa”, który okupował pierwsze miejsce na UK Reggae Charts.
„Love Fire”, swego rodzaju „hymn” wydany w 1981 roku, stał
sie kanonem reggae i jest do dzisiejszego dnia wykonywany i
remiksowany przez producentów z Jamajki (żaden inny brytyjski
zespół nie dostąpił tego zaszczytu). Wydany w 1983 roku
nakładem Island Record, „Live And Direct” jest zaś do dzisiaj
uznawany przez wiele osób, za najlepszy koncertowy album
wszechczasów.
Po serii znakomicie przyjętych singli i albumów nagranych dla
Island Records i CBS, Aswad zasłynął reggae’ową wersją utworu
“Don’t Turn Around” (piosenka ta wcześniej była już
przerabiana przez Luthera Ingram i Tinę Turner). Singiel wydany w
1988 roku dotarł do pierwszego miejsca na Brytyjskiej Liście
Przebojów, oraz był jednym z najczęściej granych utworów w
rozgłośniach radiowych (między innymi we Francji).
Przez kolejne lata działalności Aswad ugruntował swoją pozycję
na muzycznej scenie. Ich nagrania znajdywały uznanie wśród fanów
oraz pozwalały nawiązywać współpracę z takimi artystami jak:
Dennis Brown, Maxi Priest, Hugh Masakela, Steely & Cleevie, Shabba
Ranks, i Sly & Robbie’s Taxi Gang. Zespół w tym okresie był
ciągle w trasie, grając między innymi w takich miejscach jak:
londyńska Royal Albert Hall i festiwal Reggae Sunsplash w Montego
Bay’s, w Afryce oraz w Izraelu i Japonii.
W środku lat osiemdziesiątych sekcja rytmiczna Aswad: Drummie i
Tony, przyczyniła sie do powstania wielu hitów reggae w UK,
wykonywanych przez takich artystów jak: Janet Kay, Smiley Culture,
Trevor Walters i Trevor Hartley.
W 1994 po raz kolejny poszerzyło się grono wielbicieli Aswad.
Stało się tak za sprawą wydawnictwa Rise & Shine, które
przyniosło zespołowi pierwszą nominacje do Grammy Award w
kategorii “Best Reggae Album of the Year”. Rise & Shine
spędziło cztery tygodnie na pierwszym miejscu listy przebojów CMJ
New World i weszło do Top 10 na liście przebojów reggae
Billboardu. Album był wielkim hitem także w Japonii, gdzie singiel
„Shine” osiągnął sprzedaż ponad 600,000 egzemplarzy.
Na albumie “Roots Revival” (1999) Aswad łączy swoje utwory z
klasykami reggae, takimi jak: Caution - The Wailers, i Peace Truce -
The Gladiators. Ten album zawiera też utwór The Best Times Of Our
Lives, w którym śpiewa arabski supergwiazdor - wokalista Cheb
Mami, współpracujący między innymi ze Stingiem.
1999 był szczególnym rokiem dla Aswad, ale nowe millenium
przyniosło jeszcze większe wydarzenia, szczególnie dla dwóch
założycieli zespołu: Debbie Zeba i Tony Gada.
Dwudziestopięciolecie działalności zespół uczcił płytą „25
Live” i zakończoną wielkim sukcesem trasą po Wielkiej Brytanii.
2002 roku Aswad wydał album „Cool Summer Reggae” dla Universal
Records, zaś pierwszy singiel „Shy Guy” (cover Diany King) był
wykonywany z gościnnym udziałem Easther Bennett (z Eternal)
Kolejnym po Aswad artystą, który oficjalnie potwierdził swój
występ na jubileuszowej edycji Reggae Dub Festival 2008 w Bielawie
jest JUNIOR REID !
Wszystko wskazuje na to, że będzie to jedno z najważniejszych
wydarzeń w muzyce reggae w ciągu ostatnich kilku lat. Junior Reid
wystąpi w Polsce (będzie to jedyny koncert w tej części Europy)
z fantastycznym zespołem Reggae Angels oraz dwójką swoich synów
Andrew i Wada Blood.
Trudno było wybrać lepszy moment na zaproszenie Reida do Polski.
Ten znany z hita „One Blood” oraz współpracy z Black Uhuru
wokalista, właśnie teraz jest na absolutnym topie popularności.
Od kiedy 17 listopada 2008 wystąpił wspólnie z Alicią Keys na
rozdaniu American Music Awards wykonując z nią No One Remix na
żywo dla wielomilionowej publiczności, ludzie dosłownie zakochali
się w jego twórczości, zaś on awansował do statusu mega
gwiazdy. No One Remix stał się ogromnym hitem i jest grany na
najwyższych rotacjach w stacjach radiowych w USA i nie tylko.
Reid jest aktualnie jednym z najczęściej zapraszanych do
współpracy z czołówką sceny hip hop i RnB, wokalistów reggae.
Ma na koncie dwa mega hity: "This is Why I'm Hot" z Mims oraz "It's
OK – One Blood" z The Game.Junior Reid słynny jest z tego, ze gra
fantastyczne koncerty. Kompletnie “rozniósł” 60 000 ludzi na
Summer Jam w Giants stadium w New Jersey oraz na Bob Marley Day w
San Diego.
O poziom jego backing bandu możemy być spokoni. Reggae Angels to
niewiarygodny zespół grający na najwyższym światowym poziomie.
Rekomendacją niech będą dla nich następujące fakty: 50
koncertów na trasie z Andrew Toshem (synem ikony reggae Peterem
Toshem), sześć tras z Juniorem Reidem, dwie trasy z The
Abyssinians, 9-cio tygodniowa trasa po Ameryce Północnej i
Kanadzie z Evertonem Benderem, wyjątkowa trasa po Hawaiach z Sugar
Minottem, Junior Reidem i Frankie Paulem. To wszystko w ciągu
ostatnich czterech lat.
Tym razem uderzamy szeroko. Z jednej strony proponujemy amerykański
zespół łączący z powodzeniem w swojej twórczości roots reggae
z jazzem i dubem uzyskujac fenomenalne, jedyne w swoim rodzaju i
rozpoznawalne od pierwszego dźwięku brzemienie… Z drugiej strony
przedstawiamy artystę, który wielu polskim fanom reggae utkwił w
pamięci po fantastycznym koncercie w Poznaniu kilka lat temu,
śpiewaka o przepięknym głosie, prawdziwego króla roots reggae
prosto z Jamajki…
Panie i panowie: oto w programie Reggae Dub Festival 2008 witamy
GROUNDATION oraz LUCIANO & MESSENJAH BAND…
Mówi się, że jeśli nie znasz swojej przeszłości nie poznasz
też i przyszłości. Groundation zna przeszłość dlatego śmiało
kroczy w przyszłość.Esencję muzyki zespołu stanowi
roots-reggae, jednakże bogato podane w połączeniu z jazzem i
dubem.
[b]GROUNDATION[b]
Bardzo nam miło, że w tym roku będziemy mogli gościć
Groundation na Reggae Dub Festival. W ubiegłym roku, mimo naszych
szczerych chęci nie doszło do koncertu tej znakomitej grupy w
Bielawie. Teraz mamy juz stuprocentowe zapewnienie zespołu, że
Reggae Dub Festival jest żelaznym punktem na planie ich letniej
trasy. Polski koncert Groundation sąsiaduje w przebiegu trasy
pomiedzy występem w Londynie a na Chemiese Reggae Festival w
Niemczech. Doborowe towarzystwo... Zapraszamy. To będzie wyjatkowy
festiwal.
Nazwa “Groundation” pochodzi z próby nazwania i wiary w
możliwość stworzenia równego poziomu dla wszystkich ludzi,
takiego, aby mogli uczyć się od siebie, czuć się swobodni w
wzajemnych kontaktach i przeżyciach, niezależnie od ich statusu.
Rdzeń Groundation powstał w 1998 roku, kiedy to spotkała się
trójka muzyków Marcus Urani, Ryan Newman, and Harrison Stafford. W
2000 roku dołączył do nich jazzowy trębacz z San Francisco David
Chachere oraz pochodzący z North Bay Kelsey Howard. Saxofonista
Jason Robinson, odszedł z zespołu aby zostać wykładowcą na
kierunku jazz na University Carolina San Diego jak również nabrać
doświadczenia na jazzowej scenie Californii. Bębniarz Paul Spina
(Les Claypool, Will Bernard's Mother Bug) jest z zespołem od czasu
odejścia z grupy oryginalnego pałkera Jamesa Stafforda w rrudniu
2001 roku
Groundation ma na swoim koncie 6 oficjalnych płyt. Większość z
nich została entuzjastycznie przyjęta przez krytykę po obu
stronach Oceanu. „Hebron Gate” np. otrzymała nominację w
niemieckich "World Music Award". Na tym właśnie wydawnictwie
Groundation po raz pierwszy w historii zjednoczyło Apple Gabriela
(Israel Vibration) i Don Carlosa (Black Uhuru) w jednym projekcie.
Groundation zagrało kilka tras w Europie. Aktualnie zespół jest w
trasie klubowej. W poprzednim roku, trasa trwała 7 tygodni, podczas
których zespół odwiedził 6 krajów grając na największych
festiwalach reggae przed publicznością od 5 do 35 tysięcy ludzi.
Zespół dzielił scenę z Zap Mama na Rototom we Włoszech, Black
Uhuru na niemieckim Summerjamie proponując swój reggae – jazz
szerokim masom widowni.
Wkrótce po tych koncertach światło dzienne ujrzało ich nowe
wydawnictwo zawierające dubowe wersje nagrań z płyt Hebron Gate i
We Free Again.
Płyta została wydana przez Young Tree Records. Założony w 2001
przy Bay Area przez wokalistę Harrisona Stafforda i Krisa Dilbecka
label, wydał też płyty takich sław jak The Congos, Pablo Moses i
Winston Jarrett & Righteous Flames. Harrison Stafford, co jest
ciekawostką, był też wykładowcą na Uniwerytecie w Sonomie
prowadząc kurs History of Reggae Music.
chcecie jeszcze większych gwiazd? A pewnie! Bedą :)
jakby co informacje na priv. reszta na
[http://reggaedubfestival.com]