Temat: Stoły do realizacji live oraz w studiu - analog czy cyfra ??
Witam!
Po różnych doświadczeniach z analogami w roku 1997 kupiłem sobie nowiuteńki mikser cyfrowy Yamaha 03D (ręka w górę, kto od 14 lat pracuje na cyfrze?). Pracowałem w wielu miejscach na różnym sprzęcie (koncerty, 2x teatr, klub, studio nagrań, wreszcie własna firma).
Chcę obalić mit panujący wśród dźwiękowców pracujących wyłącznie na analogu. Panowie i Panie! To nieprawda, że na analogu pracuje się szybciej!!! To, że wszystko widać, bo gały i heble są na wierzchu i wszyscy jesteśmy z nimi za pan brat od trzech pokoleń - to prawda. Ale cyfrę obsługuje się tak samo szybko jeśli się ją pozna. TO NAPRAWDĘ TYLKO KWESTIA PRZYZWYCZAJENIA!!! Tylko i wyłącznie!!!
Co do wygody przy transporcie i montażu nie ma co dyskutować. Wyobraźmy sobie analogowy stół (powiedzmy 48 kanałów plus 6 auxów, 8 podgrup, suma) który spełniałby te same funkcje co cyfra. Ile raków zajmie chociażby 48 analogowych bramek szumów? A 48 kompresorów? Do tego dodajcie bramki i kompresory na auxach, podgrupach i sumie. Do tego procesory efektów, krosownica i MILION kabli. Oczywiście - wszystko jest do zrobienia. Tylko po co? Naprawdę prościej, wygodniej i TANIEJ jest mieć to wszystko w jednym klocku. I obsługa jest BEZ PORÓWNANIA SZYBSZA i WYGODNIEJSZA niż w takim miejscu z każdej strony otoczonym rakami. I - wierzcie mi! - naprawdę o wiele bardziej intuicyjna. Przy mikserze analogowym zawsze kleimy taśmę pod heblami i cierpliwie opisujemy mazakiem: stopa, werbel góra, werbel dół, tomy, i tak dalej. Potem trzeba pamiętać w którym miejscu raka jest procesor do każdego kanału. Trzeba się odwracać, szukać - wszyscy wiemy jak jest. Czasem nie jest zbyt jasno jeśli sytuacja tego wymaga (np. w teatrze czasami trzeba pracować w bardzo niedoświetlonych warunkach). Wystarczy pomylić jedną gałkę i leżymy. W cyfrze nie ma tego problemu, bo mamy wszystko na wyświetlaczu. Dostęp do całego toru sygnałowego danego kanału mamy po wciśnięciu raptem dwóch przycisków. Jeszcze raz powtarzam: dwa szybkie kliki i mamy CAŁY TOR danego sygnału PRZED OCZAMI i POD PALCAMI - od wejściowego gaina przez korekcję, komutację, wysyłki, procesory dynamiki, efekty etc etc etc. Z miernikami w poszczególnych punktach toru włącznie...
Co do brzmienia. 15 lat temu można było się czepiać. Ale teraz? Nonsens...
Wiadomo, że każdy sprzęt audio (nie tylko mikser) ma swoje konkretne brzmienie. Każdy realizator ma swoje ulubione firmy (jeden woli Yamahę inny Soudcrafta, ktoś Midasa, a ktoś jeszcze coś innego) czy wręcz konkretne modele poszczególnych producentów. Wiadomo, że - (pomijając odmienności w wewnętrznym przebiegu sygnału) lubimy (bądź nie) takie czy inne miksery i inne urządzenia. Można o tym dywagować całymi tygodniami, a i tak każdy zostanie przy swoim z bardzo prostego powodu: każdy z nas (dzięki Bogu!) inaczej słyszy, inaczej czuje i czegoś innego potrzebuje/szuka w pracy z dźwiękiem. I bardzo dobrze, bo dzięki temu jest ciekawie i mamy jak w banku, że do końca świata będziemy się różnić naszymi gustami i guścikami.
Pozwólcie więc, że zadam prowokacyjne pytanie: skoro godzimy się na to (i wiemy o tym doskonale od lat), że poszczególne miksery analogwe brzmią odmiennie, to dlaczego u licha nie chcemy się na to samo zgodzić w przypadku urządzeń cyfrowych? To naprawdę zadziwiająca niekonsekwencja!
Moja teza końcowa: miksery cyfrowe brzmią inaczej, ale na pewno nie gorzej!!! Odmienność ta nie jest większa niż w przypadku odmienności brzmienia poszczególnych mikserów analogowych. Nawet jeśli trochę na czym innym polega różnica - to nie można jej rozważać w kategoriach lepszy-gorszy! Tylko i wyłącznie w kategoriach odmienny/inny...
Jeśli już zgodzimy się, że takie postawienie sprawy ma sens - to może wreszcie przestaniemy toczyć jałowe spory na temat wyższości analogu nad cyfrą bądź odwrotnie, a zaczniemy rozmawiać o konkretnych przykładach: dlaczego w takiej a takiej sytuacji wybrałbym taki stół a w innej sytuacji - inny.
Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie - Piotr Czerny.
http://fisdur.com
http://czerny.art.pl
http://saksofort.art.plPiotr Czerny edytował(a) ten post dnia 23.01.10 o godzinie 00:53