Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Nie wiem, czy to nowe nazwisko, czy coś przegapiłam. Czy wielu artystów wspiera się agencjami PR w budowaniu swojej kariery? Czy to tajemnica poliszynela, czy to normalna sprawa? I czy uzasadniona? Co o tym sądzicie?

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Jezeli chodzi o wykonawców z tzw. mainstream'u to chyba tak.. Ale zalezy to tez od grupy docelowej oczywiscie - wg mnie im mlodsza, tym ciężej się przebić, bo w mtv gwiazdeczek mnóstwo.. Więc wtedy machina wydawnicza uruchamia specjalistów i "marka" artysty jest tworzona.. Na wejściu na pewno.. Potem już tylko utrzymuje się takiego artyste na powierzchi..
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Ja sądziłam, że nie o PR chodzi, a o bycie artystą. A wtedy takowym zajmuje się menedżer, wytwórnia. Ale PR? Może po prostu nie rozumiem tematu, idei?

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

To może inaczej.
Jeśli odrzucić brednie o PR jako marketingowym narzędziu, to oczywistym sie staje, że jest on wśród muzyków potrzebny, powszechnie praktykowany i pożądany.

W przypadku zespołów "zaangażowanych" jest to uczestnictwo w akcjach społecznych i politycznych, dorzucanie do płyt dodatkowych dokumentów i informacji, produkowanie koszulek z propagującymi okreslone postawy wzorami, itd.

Z rzeczy bardziej powszechnych - blogi pisane przez muzyków w trakcie trasy, publiczne wystąpienia w celu potwierdzenia/zaprzeczania odwołaniu koncertu, odejścia jednego z muzyków, rozsyłanie promówek, notek o ukazaniu się płyty, itd. Toć to czysty PR.

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Dobrze to ująłeś :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Jan, rzeczowo i konkretnie, trudno się nie zgodzić :)
Ale czy artysta powinien zatrudniac do tego profesjonalną agencję PR? Czy to powinna być raczej osoba z branży (muzycznej)?

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Pochwały z Waszych ust/rąk/klawiatur są dla mnie prawdziwym zaszczytem :)

Co do samego zatrudniania agencji - to chyba jednak jest dość rzadkie, ze szkodą dla muzyków i wytwórni. Fachowiec od PR niejeden zespół postawiłby na nogi, w tej chwili często jest tak, że podział kompetencji pomiędzy wytwórnią a artystą jest niejasny. Prowadzi to do nieporozumień, kiedy oba źródła piszą o tym samym fakcie w różny sposób. Gdyby nalezało to po prostu do jednej agencji, przepływ informacji byłby szybszy i bardziej rzetelny.
Drugim atutem tego rozwiązania byłaby kompleksowość. W tej chwili przygotowanie się do wywiadu z zespołem, lub jakąś inną interakcją wymaga często skakania na przemian na strone wytwórni,strony zespołu, stronę organizatora trasy, stronę producenta sprzetu, ktorego zespół używa, strony ew. patronów medialnych, szperania po archiwum poczytnych gazet, przeglądania zespołowego Myspace i szperania po Youtubie. Tylko wtedy masz pewność, że jesteś na czasie, bo z reguły każde z tych źródeł pisze, kiedy chce i bez oglądania się na resztę.
O ile fajniejsza byłaby praca, gdyby dostawali zawodowy promo pack z muzyczką, biografią, profesjonalnymi materiałami do druku, kopiami publikacji, oświadczeń, itd.Jan Czerniawski edytował(a) ten post dnia 27.11.07 o godzinie 14:12
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

I to jest chyba zadanie dla menedżera, nie dla agencji?
W moim odczuciu agencja po prostu promuje produkt. To inne myślenie, inne czucie.
Tyle, że coraz częściej mówi się o produkcie, nie o sztuce (przez małe albo duże es)...

Tak myślę, tak czuję :)

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

TO czy produkt czy sztuka determinuje sam zainteresowany, czyli artysta :) Nie mówimy tu o małych zespołach, niszowych czy nawet undergroundowych bo oni promo robią sobie sami - bo ich nie stać, bo tak wolą, bo lubią.. A te większe bez ludzi od pr raczej by sobie nie poradzili - z braku czasu chociażby czy konkretniej wiedzy.

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Karolina Dulnik:
I to jest chyba zadanie dla menedżera, nie dla agencji?

Menadżer ma np. tę wadę, że jest go jedna sztuka :) Dodatkowo ma tez bardziej przyziemne obowiązki, zwłaszcza przy organizowaniu koncertów. Fizycznie więc, kiedy taki Pan lata z metrówką i mierzy garderobę, sprawdza hotel, negocjuje w sprawie kasy z reklamodawcami, itd., to nie ma czasu na archiwizowanie informacji, wysyłanie dziennikarzom materiałów, etc.

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Wojciech Łyskawa:
Nie mówimy tu o małych zespołach, niszowych czy nawet undergroundowych bo oni promo robią sobie sami - bo ich nie stać, bo tak wolą, bo lubią..

Wydaje mi się, że jest dokładnie odwrotnie, przynajmniej w Polsce. undergroundowe zespoły (przynajmniej z niektórych nurtów) często dość poważnie podchodzą do sprawy. Z reguły nie ma tez u nich rpoblemu, że odmówią wywiadu, komentarza do jakiejś sprawy, coraz częściej też mają na stronach folder z zdjęciami w 300 dpi i logo w wektorach. Widać więc, że się przynajmniej starają. Nie jestem pewien, czy wydobycie jakichs informacji i materiałów od Dody czy innego Kombii byłoby równie proste, jak w przypadku dowolnej kapeli hard-core'owej chociażby. Logicznie myśląc, powinno być odwrotnie, ale jesteśmy w Polsce :)

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Chodziło mi o posiadanie ludzi od PR właśnie.. Robią to sami, robią to dobrze, nikt nie narzuca im stylu bądź czegokolwiek innego :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Jan, jak w takim razie ma się to do wytwórni fonograficznych? Nie mam na myśli molochów, ale mniejsze i bardziej "artystyczne". Taki Kayax np. (wydaje mi się to przykład optymalny).
Piotr R.

Piotr R. Selectum

Temat: Artysta i PR

Karolina Dulnik:
Jan, jak w takim razie ma się to do wytwórni fonograficznych? Nie mam na myśli molochów, ale mniejsze i bardziej "artystyczne". Taki Kayax np. (wydaje mi się to przykład optymalny).

te mniejsze (własnie np kayax) najczęściej też współpracują z molochami (np emi) w zakresie dystrybucji i tutaj tak czy owak pojawia się PR.

Generalnie rzecz biorąc - muzyka, wiadomo, biznes. a jak to w biznesie musi być i PR. Nie wiem jak to wygląda od kuchni ale mogę się założyć, że muzyczne tuzy mają całe sztaby PR-owców - on sam i manager (nawet kilku) by po prostu nie ogarnęli tego.

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Karolina Dulnik:
Nie mam na myśli molochów, ale mniejsze i bardziej "artystyczne". Taki Kayax np. (wydaje mi się to przykład optymalny).

Nie znam dokładnie struktury tej wytwórni, ale o ile się orientuję, to Kayah współpracuje ze swoimi podopiecznymi na partnerskich zasadach i panuje wielogłos, czyli troche robi ona, trochę robią zespoły, trochę pewnie sami dziennikarze i fani przez sama sympatię, itd. Model wygodny, ale mało efektywny na dłuższą metę (gdyby oczywiście traktować zespół, jako instytucję/firmę).

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Karolina Dulnik:
Jan, jak w takim razie ma się to do wytwórni fonograficznych? Nie mam na myśli molochów, ale mniejsze i bardziej "artystyczne". Taki Kayax np. (wydaje mi się to przykład optymalny).


Karolino Kayax to wcale nie mała wytwórnia a na pewno większa niż Warner Music Poland :)Biorąc pod uwagę ilość osób zatrudnionych.
Zreszą nieliczne wytwórnie promują swoich artystów.
Niestety najczęściej robi to sam artysta lub jego menadżer.
Pisałam pracę licencjacką "Kreowanie wizerunku młodego talentu muzycznego", trochę badań zrobiłam. Największą siłę ma pokazanie się w tv, najlepiej na festiwalu. Wtedy dopiero można naprawdę zaistnieć na rynku muzycznym. A najlepiej jeszcze posiadać charakterystyczny wygląd:)Anita Zabojszcz edytował(a) ten post dnia 27.11.07 o godzinie 22:08
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Anita, mogłaś od razu powiedzieć, że trzeba być Dodą ;)

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Marilyn Manson, właściwie Brian Hugh Warner i jego PR.

Facet ma głowe na karku. Wokół niego jest tyle szumu, że tak naprawde ciężko aktualnie znaleść kogoś, komu ta osoba jest nieznana.

Wygląda jak upiór, na koncertach odstawia spirytualistyczne show, lubi prowokacynie wypowiadać sie publicznie (nacjonalistyczne gadki)... tym wszystkim przyciąga do siebie rzesze konkretnych fanów :>

ps: "Mechanical Animals" miażdży!
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Artysta i PR

Sądzę, że ten szum wynika z jego wizerunku i osobowości, nie z jego PR-u :)

konto usunięte

Temat: Artysta i PR

Karolina Dulnik:
Sądzę, że ten szum wynika z jego wizerunku i osobowości, nie z jego PR-u :)


.. wydaje mi sie że nad jego wizerunkiem nie pracował on sam, tylko on + sztab PRowców



Wyślij zaproszenie do