konto usunięte

Temat: WIELCY ZNANI I NIEZNANI W ŁAŃCUCIE

W Muzycznym Festiwalu w Łańcucie w ciągu dziewięciu dni i czternastu koncertów wystąpi ponad 200 muzyków z 13 krajów

Festiwal rozpocznie (22 maja) wielka operowa gala przed zamkiem w Łańcucie z udziałem szóstki solistów, gospodarzem wieczoru będzie Bogusław Kaczyński – niegdyś dyrektor artystyczny łańcuckiej imprezy. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Rzeszowskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Organizatorzy przygotowali dla melomanów ponad 3 tysiące miejsc. Większość koncertów odbywać się będzie jednak w sali balowej łańcuckiego zamku, a także w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego z uwagi na remont Filharmonii Rzeszowskiej, a także po raz pierwszy w starej zamkowej ujeżdżalni.

Ideą przewodnią festiwalu będą koncerty związane tematycznie z światowymi obchodami 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Muzykę polskiego kompozytora usłyszymy m.in. w wykonaniu Adama Harasiewicza, pochodzącego z Rzeszowa laureata I nagrody V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1955), a także Litwina – Lukasa Geniusasa, któremu towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. Chopin zabrzmi również w interpretacji Waldemara Malickiego, gościa specjalnego Krzysztofa Jakowicza oraz w impresjach jazzowych Tria Filipa Wojciechowskiego i Kwartetu Prima Vista należącego do czołowych zespołów kameralnych w Polsce. Nie lada gratką będzie niewątpliwie występ solistów Filharmonii Petersburskiej.

Specjalną niespodziankę przygotowano na Dzień Matki – publiczność będzie miała okazję oklaskiwać występ skrzypaczki Kai Danczowskiej wraz z córką Justyną – pianistką. Na wiolonczeli towarzyszyć im będzie Bartosz Koziak. Późnym wieczorem natomiast czeka na melomanów koncert Leszka Możdżera – jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, światowego formatu pianisty, oryginalnego twórcy posiadającego własny język muzyczny. Noc zakończą Krzysztof Herdzin – fortepian i The New Art Ensemble. Miłośników jazzu zainteresuje z pewnością jazzband rzeszowianina Vitolda Reka, a zwieńczeniem wieczoru będzie występ Michal Cohen – izraelskiej śpiewaczki.

Prawdziwą ozdobą festiwalu będzie recital słynnej amerykańskiej śpiewaczki Barbary Hendricks występującej na największych scenach operowych świata i pod batutą najsłynniejszych dyrygentów. Nie zabraknie również koncertu dla dzieci. W tym roku będą to bajki w wykonaniu śpiewającej aktorki Anny Dereszowskiej. W ostatnim dniu festiwalu czeka publiczność występ Orkiestry Kameralnej Aukso pod batutą Vladimira Kiradjieva. Solistką koncertu będzie klarnecistka Sharon Kam.


German Brass

To tradycja i postęp. Zespół przez lata był synonimem muzyki na instrumentach dętych blaszanych na najwyższym poziomie. Pionier wśród niemieckich zespołów na instrumenty dęte blaszane. Zespołowi udało się stworzyć różnorodność w jedności, tzn. wypracować cud stworzenia unikalnego bezbłędnego kolektywnego dźwięku dziesięciu indywidualistów i znanych solistów z wybitnych pierwszoplanowych orkiestr niemieckich. Jako zespół grają przejrzystą muzykę kameralną z symfoniczną wspaniałością i dynamiką, którą potrafią wytworzyć tylko instrumentaliści grający na instrumentach dętych blaszanych.

Repertuar German Brass zawiera wszystkie stylistyczne kierunki i rodzaje od Scheidta do Szostakowicza, od dixielandu do bossa novy. Podczas koncertów zespół profesjonalnie i z humorem kultywuje i przezwycięża podział na dwa rodzaje stylów muzycznych: program zawiera aranżacje utworów klasycznych, jak również adaptacje i kompozycje musicalowych ponadczasowych kawałków, które przeważnie zostały zaaranżowane i skomponowane specjalnie dla German Brass i składają hołd typowemu brzmieniu i technicznej błyskotliwości zespołu.

Zespół wystąpi w koncercie nocnym w niedzielę 23 maja o godzinie 22.

Muzycy Orkiestry Tonhalle Zürich

W poniedziałek łańcuckiej publiczności zaprezentuje się kwartet Ilios w składzie: Andrzej Kilian – skrzypce, Seiko Morishita – skrzypce, Richard Kessler – altówka, Anita Federli-Rutz – wiolonczela. Od chwili utworzenia w 1997 r. kwartet Ilios koncertuje regularnie z sukcesem w kraju i za granicą. Międzynarodowe uznanie i muzyczna reputacja, jakimi cieszy się Orkiestra Tonhalle Zürich, stanowią gwarancję najwyższej jakości występu. Wszechstronny repertuar ze szczególnym uwzględnieniem epoki romantyzmu sięga od muzyki barokowej po współczesną. Ilios oznacza w języku nowogreckim Słońce i stanowi symbol i tło ideowe artystycznej i międzyludzkiej współpracy muzyków tworzących kwartet.

Skrzypce z polską duszą

Wybitny polski skrzypek i pedagog Krzysztof Jakowicz będzie miał na festiwalu swój wieczór w sali balowej we wtorek. Do muzycznej uczty zaprosił mistrzów fortepianu Waldemara Malickiego i Roberta Morawskiego.

Waldemar Malicki jest jednym z najbardziej wszechstronnych pianistów polskich. Uprawia kameralistykę z najlepszymi polskimi skrzypkami i śpiewakami. Nagrał 34 płyty z muzyką solową i kameralną. Jest autorem i wykonawcą audycji o muzyce realizowanych dla Programu I i II telewizji publicznej. Wykonuje również specjalne recitale humoru muzycznego, wzbudzając sympatię publiczności polskiej, niemieckiej i amerykańskiej. Był prezesem założycielem Towarzystwa im I. J. Paderewskiego. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Wirtuozerii i Żartu Muzycznego w Nowym Sączu. Laureat nagród fonograficznych: Fryderyk 1997, 2000 i 2003 oraz Płyta Roku 1999.

Robert Morawski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1999) w klasie prof. Bronisławy Kawalla (fortepian) i prof. Jerzego Marchwińskiego (kameralistyka fortepianowa). Koncertował w wielu krajach Europy, w Kanadzie oraz wielu miastach Polski. Występował na licznych międzynarodowych festiwalach muzycznych, jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. W repertuarze Roberta Morawskiego znajdują się dzieła od baroku do XXI wieku. Występuje z najwybitniejszymi polskimi artystami. Poza działalnością wykonawczą zajmuje się także aranżowaniem utworów muzyki poważnej i rozrywkowej. Od kilku lat prowadzi działalność pedagogiczną.

Matka z córką

Matka jest najbardziej znaną polską skrzypaczką. Córka ma za sobą mistrzowski kurs u samego Krystiana Zimermana. Od lat grywają w duecie. Wybitna polska skrzypaczka Kaja Danczowska w Łańcucie wystąpi wraz z córką Justyną – fortepian oraz wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem. Zaprezentują utwory J. Brahmsa i F. Mendelssohna.

Kaja Danczowska jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Artystką wszechstronną, która wykonuje utwory wszystkich epok. Krytycy muzyczni podkreślają w jej grze precyzję techniczną, czystość dźwięku i emocjonalne zaangażowanie w interpretację dzieła muzycznego.

Ma w dorobku ponad 300 archiwalnych nagrań radiowych, przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS.

Zasiada w jury wielu konkursów w Polsce i za granicą. Od 1972 prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uhonorowana licznymi nagrodami, m.in. Złotym Medalem Gloria Artis na 50-lecie pracy twórczej w 2006 roku.

Justyna Danczowska po raz pierwszy wystąpiła z orkiestrą w wieku 12 lat. W 1997 roku zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonania utworów Bacha i Beethovena. W 1998 roku zdobyła pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. W latach 1996 – 1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Przez kolejne trzy lata otrzymywała stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku akademickim 2002/2003 została stypendystką Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. W 2001 roku wraz ze skrzypkiem Lechem Antonio Uszyńskim i wiolonczelistą Sebastianem Uszyńskim założyła trio fortepianowe Elegiaque.

Bartosz Koziak jest m.in. zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Janem Krenzem, Antonim Witem, Gabrielem Chmurą, Krzysztofem Pendereckim czy Massimiliano Caldim. Jako kameralista występował m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Andrzejem Bauerem, Roberto Fabbricianim. Jest zapraszany na znane festiwale, regularnie występuje w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Nocne improwizacje z Możdżerem

W nocnym koncercie w środę 26 maja kolejny już raz w sali balowej wystąpi Leszek Możdżer wraz z Krzysztofem Herdzinem. Zaprezentuje się też zespół The New Art Ensemble.

Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianista światowej klasy, odważny eksplorator, oryginalny twórca posiadający własny język muzyczny. W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors, rok później zajął I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Od tamtego czasu zwycięża we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku (1995 – 1996), w tej samej roli otrzymał nagrodę Fryderyka (1998).

Od połowy lat 90. prowadzi własne zespoły i nagrywa płyty autorskie, m.in. „Talk To Jesus” z Sekstetem i „Facing The Wind” w duecie z amerykańskim kontrabasistą Davidem Friesenem. Pod własnym nazwiskiem zadebiutował jeszcze w roku 1994 solowym nagraniem „Chopin – Impresje”, włączając się tym samym w chopinowski nurt polskiego jazzu. Pięć lat później we Francji ukazał się jego album „Impressions On Chopin”. Kolejny solowy krążek to zapis koncertów filharmonicznych, m.in. właśnie interpretacji Chopina, jakie miały miejsce w Kijowie i Lwowie, wydany nakładem krakowskiej oficyny Gowi pt. „Solo In Ukraine 2000 – 2001”. Jeszcze w tym samym roku ukazał się album „Pub700”, zawierający muzykę z trans opery „Sen nocy letniej”.

Nagrywał płyty z prawie wszystkimi naszymi najwybitniejszymi muzykami jazzowymi. Od lat współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej – Zbigniewem Preisnerem i mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem. Napisał muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego „Pub700”, którego sam jest bohaterem, a także do filmu „Nienasycenie” wg Witkacego w reżyserii Wiktora Grodeckiego.

Na uwagę zasługują jego realizacje teatralne: „Hair – Love, rock musical” (Teatr Muzyczny w Gdyni), „Tango z Lady M. ” (Polski Teatr Tańca w Poznaniu), „Psychosis 4.48” – Sary Kane, w reżyserii Grzegorza Jarzyny (sztuka wystawiana w Dusseldorfie) i „Rewizor” Gogola (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Interesująca jest również jego autonomiczna twórczość pozajazzowa – napisał m.in. „Psalmy Dawidowe” na chór i kwartet jazzowy. Na zaproszenie Pata Methena grał z międzynarodową orkiestrą Jazz Baltica na festiwalu w Salzau (Niemcy). We wrześniu 2004 r. Leszek Możdżer wystąpił z Adamem Makowiczem na koncertach w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Wydarzenie to nazwane zostało kulminacyjnym momentem polskiej pianistyki jazzowej. Jego koncert na dwa fortepiany z Adamem Makowiczem w Carnegie Hall ukazał się na płycie i obok wydanego w czerwcu 2004 albumu solowego „Piano” uzyskał status podwójnie platynowej płyty. W roku 2005 Leszek Możdżer nagrał autorski album „The Time”, w trio ze szwedzkim kontrabasistą i wiolonczelistą Larsem Danielssonem i wirtuozem instrumentów perkusyjnych – Zoharem Fresco z Izraela. Płyta, której premiera odbyła się pod koniec września, już na początku grudnia osiągnęła status podwójnej platynowej płyty. W lutym 2006 r. kapituła Fundacji Kultury odznaczyła Leszka Możdżera wraz z Jerzym Jarockim Wielką Nagrodą Fundacji Kultury, odznaczenie to przyznawane jest osobom, których dokonania artystyczne miały szczególny wpływ na polską kulturę. W 2007 r. Leszek Możdżer zostaje wyróżniony nagrodą Ministerstwa Spraw Zagranicznych za promocję kultury polskiej w świecie.

The New Art Ensemble to zespół skupiający uznanych i znakomitych muzyków artystów zarówno solistów, jak i kameralistów młodego pokolenia, polskich i zagranicznych, współtworzących wiele bardzo ciekawych programów pod dyrekcją kontrabasisty – Sebastian Wypycha. Ideą istnienia zespołu jest kreowanie świata kultury muzycznej na podstawie istniejących już programów artystycznych oraz tworzenia nowych, przy współpracy artystów zapraszanych do konkretnych projektów. Skład zespołu to wybitni artyści soliści współpracujący z wieloma orkiestrami i zespołami w kraju i za granicą.

Zespół występował w wielu prestiżowych salach i na wielu festiwalach w kraju i za granicą pod dyrekcją Sebastiana Wypycha.

Sami młodzi

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy wybitnego dyrygenta polskiego Jerzego Semkowa w październiku 2007 roku. W skład orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci wszystkich uczelni muzycznych w Polsce, którzy nie ukończyli 30. roku życia.

Sinfonia Iuventus współpracowała ze znakomitymi mistrzami batuty, takimi jak: Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jerzy Swoboda, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, oraz z dyrygentami młodego pokolenia. W trakcie dwuletniej działalności artystycznej orkiestra dokonała nagrań radiowych, telewizyjnych i filmowych. Od kwietnia 2009 roku orkiestra jest rzeczywistym członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych (EFNYO). Jej dyrektorem artystycznym jest Tadeusz Wojciechowski. W tym roku orkiestra wystąpi pod batutą maestro Jerzego Semkowa i Tadeusza Wojciechowskiego w ramach Roku Chopinowskiego na koncertach w Warszawie, Madrycie, Lizbonie i Paryżu.

Jazz połączony z folkiem

Innowator kontrabasu, wielostronny artysta z Frankfurtu – Vitold Rek, wydając takie płyty jak „The Polish Folk Explosion”, zawsze łączył muzykę jazzową z folkiem. Już sama nazwa projektu „East West Wind” sugeruje kierunek, w jakim idzie artysta tym razem: przegląd różnych kultur i stylów muzycznych, będący przełamaniem granic i połączeniem ze sobą różnych tradycji. Rek, Jaroslaw Bester i Ramesh Shotham przedstawiają utwory o różnych korzeniach, wykorzystując przy tym tematy z różnych krajów europejskich: polski folklor, muzykę klezmerską, pieśni szkockie, hiszpańskie i greckie – wszystko to w świeżych kompozycjach i aranżacjach. Jest to festiwal nastrojów, jednocześnie smutny i wesoły, balladowy i rytmiczny, melancholijny i buchający radością. Rek jest dziś jedną z najważniejszych postaci w świecie jazzu, z charakterystycznym własnym brzmieniem, które jest doskonałą mieszanką muzycznej wrażliwości i genialnej techniki. Tak samo genialny jest wybór obu partnerów, a są to: Jaroslaw Bester, założyciel znanej na całym świecie grupy Cracow Klezmer Band, i Ramesh Shotham, który opanował wszystkie rejestry perkusji – włącznie z techniką beatboksu – i nadaje utworom porywające rytmiczne tło, bardzo uduchowione, ale zawsze z powiewem egzotyki. Gościnnie w nagraniu bierze udział izraelska śpiewaczka Michal Cohen, która dzięki swoim jemeńskim korzeniom i przejmującej grze sefardyjskiego timbru nadaje płycie „East West Wind” głęboką treść i niepowtarzalną atmosferę.

Ambasador dobrej woli

Barbara Hendricks, urodzona w stanie Arkansas w USA, ma wykształcenie matematyczno-chemiczne. Twierdzi, że matematyka rozwija pamięć, a także pomaga w rozgryzaniu architektury wielu utworów muzycznych, zwłaszcza współczesnych.

W swoim dorobku ma ponad 25 ról w słynnych operach, występowała pod batutą Herberta von Karajana i Leonarda Bernsteina. Ceni muzykę kameralną, występuje regularnie na renomowanych festiwalach jazzowych. Czarnoskóra śpiewaczka zrealizowała ponad 80 płyt, obecnie nagrywa dla własnej wytwórni Arte Verum. Od nowojorskiego debiutu w roku 1974 Barbara Hendricks jest powszechnie uznawana za wiodącą i najbardziej aktywną wokalistkę recitalową swego pokolenia. Od roku 1987 aktywnie uczestniczy jako ambasador dobrej woli w pracach wysokiego komisarza ONZ ds. uchodźców (UNHCR), wizytując liczne obozy uchodźców na całym świecie. W 1998 roku założyła Fundację Barbary Hendricks na rzecz Pokoju i Pojednania. Za swą pracę artystyczną i humanitarną artystka otrzymała liczne nagrody. Od 1990 roku jest członkiem Szwedzkiej Akademii Muzyki. W 1992 roku otrzymała z rąk prezydenta Francji Francois Mitterranda Order Legii Honorowej, a w 2000 roku Nagrodę Księcia Asturii (Hiszpania) za wkład w obronę praw człowieka i dziedzictwo kulturalne ludzkości. Barbara Hendricks mieszka od roku 1977 w Europie, posiada szwedzkie obywatelstwo i jest szczęśliwą matką dwojga dorosłych już dzieci – syna i córki. Wzięła udział w amerykańskiej premierze oratorium „Dies irae” Pendereckiego. W Polsce występowała między innymi w katedrze oliwskiej, na festiwalu Wratislavia Cantans, w ramach Ery Jazzu i w zeszłym roku na łódzkim Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.

Orkiestra Kameralna Aukso

Orkiestra Kameralna miasta Tychy Aukso powstała w lutym 1998 roku dzięki wspólnej inicjatywie jednego z najwybitniejszych polskich kameralistów Marka Mosia oraz utalentowanej młodzieży Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Tworzą ją studenci Wydziału Instrumentalnego – entuzjaści muzyki kameralnej.

Repertuar zespołu obejmuje utwory klasyczne, romantyczne i współczesne ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. W czerwcu 2002 roku orkiestra została zaproszona przez Rudolfa Barszaja na wspólne koncerty w Szwajcarii, a w październiku wystąpiła pod dyrekcją Leo Brouwera, wzbudzając entuzjastyczne reakcje publiczności. Od 2000 roku na Suwalszczyźnie odbywa się z udziałem orkiestry festiwal Filharmonia Aukso.

W Łańcucie z orkiestrą pod batutą Vladymira Kiradjeva wystąpi klarnecistka Sharon Kam. Magazyn „Gramophone” pisał, że Sharon Kam to najbardziej twórcza i wyróżniająca się artystką. Jej nagrania udowadniają, że równie dobrze czuje się w klasycznym repertuarze, jak i w muzyce współczesnej i jazzie. Pochodzi z Izraela i w wieku 16 lat zadebiutowała z Orkiestrą Symfoniczną w Izraelu pod batutą Zubina Mehtya. Oddana muzyce współczesnej Sharon Kam regularnie wykonuje koncerty takich kompozytorów jak Manfred Trojahn czy Brett Dean. Po raz pierwszy wykonała koncert na klarnet i kwartet Krzysztofa Pendereckiego oraz koncert klarnetowy „Erinnerung” Petera Ruzicka. Z okazji 250. rocznicy urodzin W. A. Mozarta wykonała transmitowany na żywo w 33 krajach koncert na klarnet. W 1999 roku nagrała koncerty klarnetowe Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora. Jej płyta „American Classics” z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną otrzymała nagrodę Deutsche Schallplattenkritik. We wrześniu 2007 roku jej płyta, nagrana z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją jej męża Gregora Bühla z dziełami Rietza, Brucha i Webera, została wydana przez Edel Classics.

opracował Józef Matusz