Adam Sęczkowski

Adam Sęczkowski Redaktor naczelny
serwisu Odkrywamy
Idoli, członek
Zarząd...

Temat: 25.01.2008, KARNAWAŁOWE FLAMENCO, Filharmonia Łódzka

KARNAWAŁOWE FLAMENCO

Karnawał trwa! Tym razem zapraszamy do gorącej Hiszpanii, gdzie rozgrzewa nie tylko słońce, ale też pełne energii rytmy flamenco, niosąca mnóstwo emocji corrida i południowy temperament mieszkańców Walencji czy Sewilli.

Ucieleśnieniem hiszpańskości w muzyce jest twórczość Manuela de Falli. W piątek 25 stycznia usłyszą Państwo suitę nr 2 z jego słynnego baletu „Trójgraniasty kapelusz”. Komiczne opowiadanie Pedra Antonia de Alarcón pod tym tytułem, które wywodzi się najprawdopodobniej z folkloru andaluzyjskiego, początkowo planował Falla uczynić kanwą opery. Słynny kierownik Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew, namówił go jednak na stworzenie muzyki do baletu. Prapremiera dzieła miała miejsce w Londynie w 1919 r. z udziałem baletu Diagilewa i scenografią Pabla Picassa. Barwna instrumentacja, nie pozbawiona pewnych wpływów Maurice’a Ravela i rytmy południowych tańców (m.in. jota i farruca) sprawiają, że ta muzyka święci tryumfy także w formie estradowej suity.

Wpływy hiszpańskie inspirowały także Claude’a Debussy’ego. W tryptyku orkiestrowym „Images” świadczy o tym środkowe ogniwo utworu, „Iberia”, gdzie kompozytor przywołuje nastrój corridy, którą miał okazję oglądać w San Sebastian. Część pierwsza, „Gigues tristes”, przywołuje dźwięki rodem z Wysp Brytyjskich, a finałowe „Rondes du printemps” („Kręgi wiosenne”) nawiązują głownie do muzyki francuskiej.

Punktem kulminacyjnym koncertu 25 stycznia będzie łódzka premiera koncertu na orkiestrę Manuela Marii Ponce. „Concierto del Sur”, czyli dosłownie „Koncert z Południa”, to jeden z pierwszych koncertów gitarowych w literaturze muzycznej XX wieku. Swa popularność utwór zawdzięcza pełnemu wewnętrznego żaru meksykańskiemu charakterowi muzyki, prezentującej bogate możliwości gitary partii solowej oraz zręcznej instrumentacji, która, choć barwna, nie przyćmiewa delikatnego brzmienia instrumentu solowego.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej zagra tego wieczoru pod batutą Piotra Sułkowskiego, dyrygenta Opery Krakowskiej, dyrektora muzycznego oraz dyrygenta Opery Wildwood Festival w Little Rock (AR) USA, założyciela i dyrektora Orkiestry Kameralnej Forum Sinfonia. Partię solową wykona utytułowany gitarzysta Waldemar Gromolak. Jest laureatem – bagatela! – 18 konkursów wykonawczych w różnych krajach świata, a jego artystyczną klasę potwierdzają m.in. recitale na renomowanych festiwalach: w Iserlohn i Kolonii (Niemcy), Esztergom (Węgry), Mikulowie (Czechy), Volos (Grecja), Łańcucie, Tychach, Krakowie czy Kazimierzu Dolnym.

Filharmonia Łódzka, ul. Narutowicza 20/22

25 stycznia o 19.00