Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5
Jeśli już tutaj bawimy się w cytowanie/komentowanie cudzych argumentów i próbę ich przełamywania, to i ja też się do tego przyłączę.
>>> Margonem działało 6 lat temu
...ile takich gier w htmlu powstało do tej pory? pewnie nie z milion, czyli tyle ile we flashu w tym samym czasie ;)
>>> Wrażenie tandety.
Słuchaj, nie przekładaj tutaj swoich osobistych odczuć na grunt światowy. To że jedni mają coś za tandetę nie oznacza, że sami nie są tandetni (bez obrazy). Jedni wolą blondynki inni brunetki albo rude (swoją drogą rude też potrafią być fajne ;) )
Mówisz o prostokącie, tak jakby cały html składał się z kółek albo trójkątów. Zwłaszcza object Canvas. Sorry, ale sam sobie strzeliłeś w stopę tym argumentem. Znikoma wiedza w htmlu mówi mi, że wszystkie obiekty w kodzie html są oparte na prostokątach. Chyba, że coś się zmieniło w ostatnich czasach
>>>"...prymitywną grafika wektorową"
Nie wiem ile gierek flashowych widziałeś, ale musiało być ich strasznie mało. Czy nie pomyliłeś czasem flasha z apletem Javy do emulacji gier ze spectruma?
>>> "chora niefunkcjonalność, typu niemożliwość zaznaczania textu czy brak indexowania takich stron przez google oraz niemożliwość podania link do konkretnej podstrony"
Wszystkie te rzeczy flash miał od początku, tylko nikomu nie chciało się tego robić bo rynek tego nie wymagał. Tak samo jak od htmla nie wymagano by trzymać się standardów w3c, semantyczności itp.
Zaznaczanie tekstu wynikało z chęci developera/klienta i włączenia jednym klawiszem opcji select text lub nie. Indeksowanie również było, link do konkretnej podstrony można było spokojnie zrobić i wiesz co? To wszystko działało dawno temu.
Ajax? Bez problemu, flash ładował rzeczy z zewnątrz bez przeładowania strony, z paskiem postępu, bez jakiś placeholderów umilających tylko czas potrzebny na załadowanie treści i obrazka. Poza tym AJAX stał się bardziej znany dopiero jak pojawił się jquery, wcześniej niewiele osób tego używało, bo to było pracochłonne a zmiana informacji opierała się na przeładowaniu strony i ponownym czekaniu aż wszystkie elementy się załadują. Bez JQuery cały kod trzeba było pisać z palca. Pewnie by Ci się odechciało gdybyś musiał to robić samemu.
Co więcej, strony/gry htmlowe (łącznie z grafiką) zajmowały znacznie mniej miejsca na dysku niż html+js+baza+obrazki. Co więcej, były znacznie bardziej atrakcyjne wizualnie niż teraz pierwszy lepszy html.
Nadal tak jest. Dlaczego? Bo flash ma własną kontrolę nad kompresją, animacje wektorowe zajmują 5kb, kiedy sekwencja obrazków w htmlu może zająć 200kb lub więcej.
>>> "Na moim starym PC (Core2Duo i Radeon HD4850)"
Tu jest właśnie problem, bo nie ufundujesz wszystkim takiego sprzętu, a nie każdy ma chęć zmieniać kompa gdy pojawi się jedna gierka w webGL. A zajętość rynku FF i chrome nie ma tu zupełnie nic do znaczenia, bo to nie te przeglądarki są problemem (w większości) tylko akceleracja sprzętowa w komputerach.
>> "Ale Flash jest niestabilny."
Czy Twój Windows jest stabilny? Może to nie jest sprawa samego flasha tylko również systemu? Zobacz ile wyników zwróci Ci wyszukiwarka na hasło "windows chrashes".
>>> "Flash zawsze był dla tych, którzy nie radzili sobie z HTMLem i JSem, a woleli myszką klikać."
A w htmlu i js to jak nawigujesz po stronach? Jak piszesz kod? Tego nie zrozumiałem, sorry ;)
>> "I wina możliwości, które Flash dawał."
Najłatwiej tak powiedzieć, gdy nie zna się tych możliwości ;)
Tak oto pocytowaliśmy siebie zamiast podając kontrargumenty zamiast podawać konkrety.
Flash jest znacznie szybszy w analizie XMLa z danymi, w odróbce grafiki wektorowej, w animacjach, w analizie kolizji obiektów...chyba do gier powinno być to przekonujące.
Reasumując w odpowiedzi na pytanie z pierwszego postu. Moim zdaniem, do gier wymagających jest jak najbardziej OK. A do gier typu true or false lub tym podobnych quizów, spokojnie można użyć html+JS. Idealnie będą się nadawały do takich rzeczy ;)
Niestety tablety mimo iż posiadają 10 rdzeni i zylion ramu, to trzeba pamiętać, że są za słabe do wyświetlenia flasha, bo to jest tylko zabieg marketingowy, tak naprawdę są wolne i nawet przy gierkach na html5 będą zamulały.