Temat: Domowe nagrywanie gitary
Norbert Bomber:
Witam,
To ja może bardziej "zawiłe" pytanie odnośnie podłączenia zadam :)
Posiadam PODa X3 Live, mikser, monitory odsłuchowe + Cubase w laptopie.
Obecnie podłączam PODa do komputera za pomocą USB, za pomocą złącza XLR gitara wędruje na jeden kanał w mikserze.
I generalnie wszystko gra.
Jak natomiast zrobić, aby podkład z Cubase trafił do oddzielnego kanału w mikserze ?
Separacja tych dwóch sygnałów do odsłuchu jest dość istotna....
Nie za bardzo rozumiem, co chcesz uzyskać?
Odsłuch miksu z Cubase czy oddzielne miksowanie podkładu z gitarą niezależnie od tego, co produkujesz w DAW?
Wątpię, żeby to było możliwe w tej konfiguracji bez splittera, i... żeby miało to sens... do sygnału stereo z Cubase potrzebujesz dwóch kanałów miksera, chyba, że wszystko sadzisz w mono i o to chodzi...Tym bardziej nie rozumiem. A dodatkowe wyjście jeszcze bardziej komplikuje sprawę.
Ale nawet zakładając, że Ci się uda: jeśli teraz na mikser podasz sobie oddzielnie gitarę z PODa i oddzielnie podkład i zaczniesz kręcić gałami, żeby się w głośnikach zgadzało, wtedy to co zrobisz w Cubase nie będzie miało znaczenia, po zrenderowaniu takiego miksu i odtworzeniu gdzie indziej okaże się, że efekt nagrania jest koszmarny. A jeśli nie chcesz nagrywać, to po co Ci Cubase? Do odtwarzania podkładów?. POD X3 ma takie wejście AUX czy coś i tam możesz sobie wpuścić sygnał choćby z walkmana, podać wyjście PODa bez miksera na odsłuch i grać (chyba że masz monitory pasywne, a mikser, o którym piszesz, to amplimikser, czyli konsoleta z wbudowanym wzmacniaczem, który napędza te monitory).
POD jest kartą dźwiękową.
Wyjdź sobie z jego sumy na odsłuch.
Do PODa wepnij wiosło.
Na wejście wbudowanej w PODa karty dźwiękowej (czyli w kanale już ucyfrowionym, który sobie leci do kompa po USB) będzie podany sygnał z gitary wraz z presetem, który ustawisz, a więc już przetworzony.
W Cubase jako wejście i wyjście dźwięku ustaw ASIO POD, czy jakoś tak się to będzie nazywać (nie mam, nie lubię, nie używam Cubase, ale wiem, że na pewno obsługuje ASIO. Mam nadzieję, że zainstalowałeś sterownik ASIO do PODa w kompie, chyba, że masz Maca. Jeśli PC i windows i nie zainstalowałeś, zassaj ze strony Line6 i zainstaluj)
Podaj na wyjście sumy PODa sumę z Cubase
Utwórz w sesji 2 ślady audio. Jeden - do podkładu - na pewno stereo. Drugi w zależności jak nagrywasz gitarę, jakich efektów, emulatorów używasz itp.
Na pierwszy ślad stereo zrzuć Twój podkład.
Na drugi podaj sygnał gitary. (Odpowiednie wejście PODa)
Uzbrój drugi ślad do nagrywania.
Włącz Play i graj do podkładu. Przy uzbrojonym kanale powinieneś słyszeć i podkład i gitarę. Jak włączysz record będzie nagrywać, jak będziesz tylko odtwarzał przy kanale przygotowanym do nagrania, możesz rzeźbić do woli "na sucho" .
Miksuj się w Cubase, wtedy to, co tam urzeźbisz, po zrenderowaniu będzie w większym przybliżeniu tym, co faktycznie słyszałeś (no pomijając oczywiście kwestie jakości monitorów, akustyki pomieszczenia w którym pracujesz i kilka równie istotnych rzeczy)
Generalnie jak chcesz, to sobie możesz w Cubase ustawić obydwa kanały w mono, i spanoramować jeden na lewy kanał, drugi na prawy i masz w jednym głośniku podkład, w drugim gitarę :P, Wtedy, jak Ci bardzo zależy, żeby nie kręcić programem, możesz sobie dowolnie głośność monitorów ustawić. Ja nie widzę sensu, skoro można to zrobić z poziomu programu, ale czemu nie... kto co lubi :)