Jakub
J.
Public Relations |
Social Media
Temat: Największe gwiazdy sceny <<---REGGAE--->> DUB...
Zaczynamy powoli odsłaniać karty tegorocznej edycji festiwalu. Uprzedzamy, będzie mocno…Pierwszym zespołem, który potwierdził oficjalnie swój udział na dziesiątej edycji Reggae Dub Festival w Bielawie, jest ASWAD. Jedna z największych gwiazd światowego reggae, twórcy przebojów „Shine” i „Don’t Turn Around”, zespół, którego „Live nd Direct” uznawany jest za najlepszy koncertowy album wszechczasów, zagra po raz pierwszy w Polsce w pełnym składzie. Przygotujcie się na wyjątkowy koncert.
Można śmiało powiedzieć, że koncert Aswad na Reggae Dub Festival 2008 będzie jednym z najważniejszych muzycznych wydarzeń na tegorocznej scenie reggae.
ASWAD:
Po wydaniu piętnastu albumów i ponad dwóch dekadach spędzonych na muzycznej scenie, Aswad wciąż pozostaje jednym z najbardziej uwielbianych brytyjskich zespołów reggae
Zespół został założony przez trio: Brinsley “Dan” Ford (wokal i gitara rytmiczna), Angus “Drummie Zeb” Gaye (wokalista i perkusista), i Tony “Gad” Robinson (bass).
Aswad (nazwa pochodzi od arabskiego słowa „Czarny”) powstał w 1974 roku. Już na początku działalności, swoimi występami i nagraniami udowodnił, że karaibska muzyka może z powodzeniem zapuścić korzenie w Europie. W tych wczesnych latach Aswad był jedynym zespołem z Anglii który grał regularne koncerty z najsłynniejszymi artystami z Jamajki, między innymi z: Burning Spearem, Bobem Marleyem, Peterem Toshem i Bunny Wailerem (zresztą Bunny był znany z tego, że przedstawiał Aswad jako „Młodsi The Wailers”)
Trio przykuło uwagę w 1976 roku debiutanckim wydawnictwem “Back To Africa”, który okupował pierwsze miejsce na UK Reggae Charts. „Love Fire”, swego rodzaju „hymn” wydany w 1981 roku, stał sie kanonem reggae i jest do dzisiejszego dnia wykonywany i remiksowany przez producentów z Jamajki (żaden inny brytyjski zespół nie dostąpił tego zaszczytu). Wydany w 1983 roku nakładem Island Record, „Live And Direct” jest zaś do dzisiaj uznawany przez wiele osób, za najlepszy koncertowy album wszechczasów.
Po serii znakomicie przyjętych singli i albumów nagranych dla Island Records i CBS, Aswad zasłynął reggae’ową wersją utworu “Don’t Turn Around” (piosenka ta wcześniej była już przerabiana przez Luthera Ingram i Tinę Turner). Singiel wydany w 1988 roku dotarł do pierwszego miejsca na Brytyjskiej Liście Przebojów, oraz był jednym z najczęściej granych utworów w rozgłośniach radiowych (między innymi we Francji).
Przez kolejne lata działalności Aswad ugruntował swoją pozycję na muzycznej scenie. Ich nagrania znajdywały uznanie wśród fanów oraz pozwalały nawiązywać współpracę z takimi artystami jak: Dennis Brown, Maxi Priest, Hugh Masakela, Steely & Cleevie, Shabba Ranks, i Sly & Robbie’s Taxi Gang. Zespół w tym okresie był ciągle w trasie, grając między innymi w takich miejscach jak: londyńska Royal Albert Hall i festiwal Reggae Sunsplash w Montego Bay’s, w Afryce oraz w Izraelu i Japonii.
W środku lat osiemdziesiątych sekcja rytmiczna Aswad: Drummie i Tony, przyczyniła sie do powstania wielu hitów reggae w UK, wykonywanych przez takich artystów jak: Janet Kay, Smiley Culture, Trevor Walters i Trevor Hartley.
W 1994 po raz kolejny poszerzyło się grono wielbicieli Aswad. Stało się tak za sprawą wydawnictwa Rise & Shine, które przyniosło zespołowi pierwszą nominacje do Grammy Award w kategorii “Best Reggae Album of the Year”. Rise & Shine spędziło cztery tygodnie na pierwszym miejscu listy przebojów CMJ New World i weszło do Top 10 na liście przebojów reggae Billboardu. Album był wielkim hitem także w Japonii, gdzie singiel „Shine” osiągnął sprzedaż ponad 600,000 egzemplarzy.
Na albumie “Roots Revival” (1999) Aswad łączy swoje utwory z klasykami reggae, takimi jak: Caution - The Wailers, i Peace Truce - The Gladiators. Ten album zawiera też utwór The Best Times Of Our Lives, w którym śpiewa arabski supergwiazdor - wokalista Cheb Mami, współpracujący między innymi ze Stingiem.
1999 był szczególnym rokiem dla Aswad, ale nowe millenium przyniosło jeszcze większe wydarzenia, szczególnie dla dwóch założycieli zespołu: Debbie Zeba i Tony Gada. Dwudziestopięciolecie działalności zespół uczcił płytą „25 Live” i zakończoną wielkim sukcesem trasą po Wielkiej Brytanii.
2002 roku Aswad wydał album „Cool Summer Reggae” dla Universal Records, zaś pierwszy singiel „Shy Guy” (cover Diany King) był wykonywany z gościnnym udziałem Easther Bennett (z Eternal)
Kolejnym po Aswad artystą, który oficjalnie potwierdził swój występ na jubileuszowej edycji Reggae Dub Festival 2008 w Bielawie jest JUNIOR REID !
Wszystko wskazuje na to, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń w muzyce reggae w ciągu ostatnich kilku lat. Junior Reid wystąpi w Polsce (będzie to jedyny koncert w tej części Europy) z fantastycznym zespołem Reggae Angels oraz dwójką swoich synów Andrew i Wada Blood.
Trudno było wybrać lepszy moment na zaproszenie Reida do Polski. Ten znany z hita „One Blood” oraz współpracy z Black Uhuru wokalista, właśnie teraz jest na absolutnym topie popularności. Od kiedy 17 listopada 2007 wystąpił wspólnie z Alicią Keys na rozdaniu American Music Awards wykonując z nią No One Remix na żywo dla wielomilionowej publiczności, ludzie dosłownie zakochali się w jego twórczości, zaś on awansował do statusu mega gwiazdy. No One Remix stał się ogromnym hitem i jest grany na najwyższych rotacjach w stacjach radiowych w USA i nie tylko.
Reid jest aktualnie jednym z najczęściej zapraszanych do współpracy z czołówką sceny hip hop i RnB, wokalistów reggae. Ma na koncie dwa mega hity: "This is Why I'm Hot" z Mims oraz "It's OK – One Blood" z The Game.Junior Reid słynny jest z tego, ze gra fantastyczne koncerty. Kompletnie “rozniósł” 60 000 ludzi na Summer Jam w Giants stadium w New Jersey oraz na Bob Marley Day w San Diego. O poziom jego backing bandu możemy być spokoni. Reggae Angels to niewiarygodny zespół grający na najwyższym światowym poziomie. Rekomendacją niech będą dla nich następujące fakty: 50 koncertów na trasie z Andrew Toshem (synem ikony reggae Peterem Toshem), sześć tras z Juniorem Reidem, dwie trasy z The Abyssinians, 9-cio tygodniowa trasa po Ameryce Północnej i Kanadzie z Evertonem Benderem, wyjątkowa trasa po Hawaiach z Sugar Minottem, Junior Reidem i Frankie Paulem. To wszystko w ciągu ostatnich czterech lat.
Tym razem uderzamy szeroko. Z jednej strony proponujemy amerykański zespół łączący z powodzeniem w swojej twórczości roots reggae z jazzem i dubem uzyskujac fenomenalne, jedyne w swoim rodzaju i rozpoznawalne od pierwszego dźwięku brzemienie… Z drugiej strony przedstawiamy artystę, który wielu polskim fanom reggae utkwił w pamięci po fantastycznym koncercie w Poznaniu kilka lat temu, śpiewaka o przepięknym głosie, prawdziwego króla roots reggae prosto z Jamajki…
Panie i panowie: oto w programie Reggae Dub Festival 2008 witamy GROUNDATION oraz LUCIANO & MESSENJAH BAND…
Mówi się, że jeśli nie znasz swojej przeszłości nie poznasz też i przyszłości. Groundation zna przeszłość dlatego śmiało kroczy w przyszłość.Esencję muzyki zespołu stanowi roots-reggae, jednakże bogato podane w połączeniu z jazzem i dubem.
GROUNDATION
Bardzo nam miło, że w tym roku będziemy mogli gościć Groundation na Reggae Dub Festival. W ubiegłym roku, mimo naszych szczerych chęci nie doszło do koncertu tej znakomitej grupy w Bielawie. Teraz mamy juz stuprocentowe zapewnienie zespołu, że Reggae Dub Festival jest żelaznym punktem na planie ich letniej trasy. Polski koncert Groundation sąsiaduje w przebiegu trasy pomiedzy występem w Londynie a na Chemiese Reggae Festival w Niemczech. Doborowe towarzystwo... Zapraszamy. To będzie wyjatkowy festiwal.
Nazwa “Groundation” pochodzi z próby nazwania i wiary w możliwość stworzenia równego poziomu dla wszystkich ludzi, takiego, aby mogli uczyć się od siebie, czuć się swobodni w wzajemnych kontaktach i przeżyciach, niezależnie od ich statusu.
Rdzeń Groundation powstał w 1998 roku, kiedy to spotkała się trójka muzyków Marcus Urani, Ryan Newman, and Harrison Stafford. W 2000 roku dołączył do nich jazzowy trębacz z San Francisco David Chachere oraz pochodzący z North Bay Kelsey Howard. Saxofonista Jason Robinson, odszedł z zespołu aby zostać wykładowcą na kierunku jazz na University Carolina San Diego jak również nabrać doświadczenia na jazzowej scenie Californii. Bębniarz Paul Spina (Les Claypool, Will Bernard's Mother Bug) jest z zespołem od czasu odejścia z grupy oryginalnego pałkera Jamesa Stafforda w rrudniu2001 roku
Groundation ma na swoim koncie 6 oficjalnych płyt. Większość z nich została entuzjastycznie przyjęta przez krytykę po obu stronach Oceanu. „Hebron Gate” np. otrzymała nominację w niemieckich "World Music Award". Na tym właśnie wydawnictwie Groundation po raz pierwszy w historii zjednoczyło Apple Gabriela (Israel Vibration) i Don Carlosa (Black Uhuru) w jednym projekcie.
Groundation zagrało kilka tras w Europie. Aktualnie zespół jest w trasie klubowej. W poprzednim roku, trasa trwała 7 tygodni, podczas których zespół odwiedził 6 krajów grając na największych festiwalach reggae przed publicznością od 5 do 35 tysięcy ludzi. Zespół dzielił scenę z Zap Mama na Rototom we Włoszech, Black Uhuru na niemieckim Summerjamie proponując swój reggae – jazz szerokim masom widowni. Wkrótce po tych koncertach światło dzienne ujrzało ich nowe wydawnictwo zawierające dubowe wersje nagrań z płyt Hebron Gate i We Free Again. Płyta została wydana przez Young Tree Records. Założony w 2001 przy Bay Area przez wokalistę Harrisona Stafforda i Krisa Dilbecka label, wydał też płyty takich sław jak The Congos, Pablo Moses i Winston Jarrett & Righteous Flames. Harrison Stafford, co jest ciekawostką, był też wykładowcą na Uniweryteciew Sonomie prowadząc kurs History of Reggae Music.
chcecie jeszcze większych gwiazd? A pewnie! Bedą :)
jakby co informacje na priv. reszta na [http://reggaedubfestival.com]Jakub Jóźwicki edytował(a) ten post dnia 15.04.08 o godzinie 15:30