Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Zastanawiam się nad jakością wyników, które potencjalnie mógłby dostarczyć projekt Opiniac (http://www.opiniac.com) na temat witryny XYZ, gdyby się chciało go tam zastosować. Z jednej strony moim zdaniem formy ankietowe są chyba najsłabszym z narzędzi do mierzenia opinii jeśli chodzi o poruszane tematyki na naszej grupie. Z drugiej strony zastanawiam się, czy mimo wszystko, można by coś z tych danych ciekawego wyciągnąć. Jak by nie było, zbieranie opinii od użytkowników zawsze jest sporym wyzwaniem.

Co sądzicie, można z tego projektu czerpać wartościowe dane?

PS. Dla twórców projektu: fajne by było, gdybyście się pochwalili: z porad jakich specjalistów (strona O nas: "przy współpracy specjalistów reprezentujących różne dziedziny związane z branżą internetową") korzystaliście.

PS. 2 dla twórców projektu: Ankiety powinny mieć moim zdaniem opcję "nieoceniania" jakiegoś parametru. A tak, jeśli nie mam zdania, to i tak jestem zobligowany do podania jakiejś oceny.Krzysztof Piwowar edytował(a) ten post dnia 20.10.08 o godzinie 15:03

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

To, że ktoś Ci powie o tym, że nie mógł znaleźć linku "kontakt" nie oznacza od razu, że link ten został umieszczony w złym miejscu :)

Ankieta do badania użyteczności?

Nie interesuje mnie to, że jestem na wysokości 11000 metrów. Ty mi pokaż, gdzie jest lotnisko :) (bez obserwacji, ciężko się tego dowiedzieć)Grzegorz Rusiecki edytował(a) ten post dnia 20.10.08 o godzinie 16:20

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Grzegorz Rusiecki:
Ankieta do badania użyteczności?

Nie interesuje mnie to, że jestem na wysokości 11000 metrów. Ty mi pokaż, gdzie jest lotnisko :) (bez obserwacji, ciężko się tego dowiedzieć)

Obserwacje to nie wszystko, usability to także nie wszystko. Jeżeli mówimy o projektowaniu zorientowanym na użytkownika, badania z userstwem czy obserwacja to tylko część dostępnych i polecanych narzędzi. Ankiety też znajdą tam swoje miejsce - do pozyskiwania opinii właśnie. W kwestii tego czy najsłabsze - a dlaczego? Przecież taka ankieta nie musi służyć wykryciu słabych czy mocnych stron projektu (pewnie nawet nie powinna), ale może pomóc dowiedzieć się, jakie są deklarowane potrzeby, wyobrażenia, oceny... Kto powiedział, że to nie ma żadnego znaczenia?

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

eryk orłowski:
Obserwacje to nie wszystko, usability to także nie wszystko. Jeżeli mówimy o projektowaniu zorientowanym na użytkownika, badania z userstwem czy obserwacja to tylko część dostępnych i polecanych narzędzi. Ankiety też znajdą tam swoje miejsce - do pozyskiwania opinii właśnie. W kwestii tego czy najsłabsze - a dlaczego? Przecież taka ankieta nie musi służyć wykryciu słabych czy mocnych stron projektu (pewnie nawet nie powinna), ale może pomóc dowiedzieć się, jakie są deklarowane potrzeby, wyobrażenia, oceny... Kto powiedział, że to nie ma żadnego znaczenia?


Ale to chyba nieco inna część harmonogramu projektu, czyż nie?

Deklarowane potrzeby i wyobrażenia najlepiej poznać przed lub w pierwszej fazie procesu UCD a usability to przecież efekt UCD.

Mówimy o badaniu usability (użyteczności) za pomocą ankiet.Grzegorz Rusiecki edytował(a) ten post dnia 20.10.08 o godzinie 16:51

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Grzegorz Rusiecki:

Ale to chyba nieco inna część harmonogramu projektu, czyż nie?

Deklarowane potrzeby i wyobrażenia najlepiej poznać przed lub w pierwszej fazie procesu UCD a usability to przecież efekt UCD.

tak tak, oczywiście, pytanie tylko...
Mówimy o badaniu usability (użyteczności) za pomocą ankiet.

...dlaczego tylko do tego chcielibyśmy się ograniczać? Że użyteczności za pomocą ankiet nie zbadamy, to zupełnie jasne dla wszystkich, w tym dla Zbyszka Nowickiego ;]
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

eryk orłowski:
Grzegorz Rusiecki:

Ale to chyba nieco inna część harmonogramu projektu, czyż nie?

Deklarowane potrzeby i wyobrażenia najlepiej poznać przed lub w pierwszej fazie procesu UCD a usability to przecież efekt UCD.

tak tak, oczywiście, pytanie tylko...
Mówimy o badaniu usability (użyteczności) za pomocą ankiet.

...dlaczego tylko do tego chcielibyśmy się ograniczać? Że użyteczności za pomocą ankiet nie zbadamy, to zupełnie jasne dla wszystkich, w tym dla Zbyszka Nowickiego ;]

No i właśnie. Prezentowana ankieta (na stronie opiniac.com) tak nijak pasuje mi do określenia potrzeb :( Prędzej powiedziałbym, że są to pytania z ankiety potestowej.

- Na ile jesteś zadowolony z przeglądanej strony?
- Jak ważna jest dla Ciebie przeglądana strona?
- Oceń treść/zawartość serwisu
- Oceń jakość wyglądu i estetykę serwisu

...dlaczego tylko do tego chcielibyśmy się ograniczać?

Wiedza o potrzebach, wyobrażeniach użytkowników o finalnym produkcie jest świetną rzeczą. Podczas ostatniego projektu mogłem się po raz pierwszy w pełnej krasie o tym przekonać. Jeśli rzeczony Opiniac poszedłby w tą stronę, to mogłoby być ciekawie. A tak... ni to pies ni wydra trochę dla mnie :/

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Krzysztof Piwowar:
...dlaczego tylko do tego chcielibyśmy się ograniczać?

Wiedza o potrzebach, wyobrażeniach użytkowników o finalnym produkcie jest świetną rzeczą. Podczas ostatniego projektu mogłem się po raz pierwszy w pełnej krasie o tym przekonać. Jeśli rzeczony Opiniac poszedłby w tą stronę, to mogłoby być ciekawie. A tak... ni to pies ni wydra trochę dla mnie :/

dajmy im szansę - zakładam, że to tylko narzędzie, które można wykorzystać również konstruując rozsądniejsze od zacytowanej ankiety ;]

Akurat opisane na stronie rzekome zalety kwestionariuszy, w stosunku do rzekomych wad "tradycyjnych badań użyteczności" - czyli element obiektywizmu, dowodzą akurat niestety nieznajomości rzeczy. Autorzy oczywiście wymieszali bez sensu możliwości różnych narzędzi...
Największą zaletą zbierania opinii internautów online w badaniu użyteczności serwisów
internetowych jest wprowadzenie elementów obiektywizmu. Tradycyjne badania użyteczności
opierają się na subiektywnych ocenach ekspertów i wybranej, najczęściej niewielkiej grupy
użytkowników.

subiektywne oceny wybranej, niewielkiej grupy hmmm... Ktoś, kto to wymyślił, nie do końca wie, jakie są cele badań z udziałem użytkowników... Ale niech tam, niech im się wydaje, że robią konkurencję firmom prowadzącym badania z userami... Ja się ich nie boję, ani raczej z usług nie skorzystam.
Zbigniew Nowicki

Zbigniew Nowicki "Robię trochę w
Internecie"

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

czołem Panowie :]

Cieszy mnie fakt, że zainteresował Was projekt http://opiniac.com Temat jest bardzo świeży, i dlatego każdy z komentarzy branżowych jest na wagę złota. Postaram się po kolei w punktach odpowiedzieć na Wasze wątpliwości:

0/ Błędne jest założenie, że celem platformy jest konkurowanie z firmami prowadzącymi badania z userami. Nie, nie, nie. Widzę to konieczność zmiany leada na stronie głównej, bo trochę zepsuł przekaz. Celem platformy jest dostarczać konkretnych argumentów, o konieczności takich badań, które następnie firmy zajmujące się użytecznością mogą przeprowadzić w postaci analizy z kilku typów badań i zdefiniowania wniosków. Patrzcie na platformę jak na zautomatyzowane narzędzie do zbierania opinii lub wskaźnik oceny zdefiniowanych obszarów. Opinia zawsze subiektywną będzie, jednemu się podoba, drugiemu nie. Dążyć należy do sytuacji, żeby podobało się jak najszerszej grupie odbiorców.

1/ jeśli chodzi o specjalistów to chyba skromnie mogę się podawać za jednego z nich. Pozostali ujawnią się w odpowiednim momencie, rożne mamy umowy i zastrzeżenia ;] Jeśli to satysfakcjonuje Krzysztofa, to każdy z nas ma ponad 10 latek wyrobionych w interaktiwie oraz badaniach

2/ Nie ma konieczności wypełniania całej ankiety, możecie odpowiedzieć na dowolną liczbę pytań. Generalnie projektowi w odróżnieniu do innych dobrych metod badawczych przyświeca idea dobrowolności. Gdzie w owej dobrowolności postrzegamy wartość pozostawionych ocen i komentarzy, nie ma i nie będzie żadnych nagród, losowań lub wyliczanek za wypełnienie. Takie ankiety robią marketerzy na potrzeby pytań, czy jest wystarczająco dużo gazu w butelce.

3/ W zamieszczonej http://www.opiniac.com/files/opiniac_prezentacja_syste... tacji platformy wspominamy o agregowaniu danych jakościowych i ilościowych w ramach funkcjonowania platformy. I to jest kolejna ważna cecha tego rozwiązania: są pytania obowiązkowe ilościowe weryfikujące 4 [zdaniem badań Forrester Research] kluczowe obszary dla satysfakcji użytkowników serwisów internetowych: ergonomia, zrozumiałość treści, estetyka i ocena całkowita. Te dane mierzymy obligatoryjnie dla każdego serwisu. Druga część to dane jakościowe w postaci odpowiedzi zamkniętych i otwartych, które następnie są zderzane z danymi ilościowymi.

4/ Platforma jest rodzajem systemu monitorującego a nie doraźnego badania – ankiety. Zebranie informacji w miesiąc jest nic nie warte, należy się nastawić na okres minimum 3 miesięcy, taka jest licencja testowa, a optymalnie 12 miesięcy kolekcjonowania danych. I teraz ważna rzecz: to nie jest narzędzie, które powie „miejsce linku kontakt jest złe”, ale możecie wywnioskować, że na 400 wypełnionych ankiet strona główna została 78 razy oceniona z wynikiem negatywnym, a dodatkowo 5 osób miało problem ze znalezieniem opcji „kontakt”. To jest wskazówka może podczas obserwacji warto stworzyć przypadek użycia zawierający konieczność kontaktu z właścicielem strony?

5/ Użyteczność i jej poprawa jest wynikiem analizy zgromadzonych danych. Sama ankieta służy do badania satysfakcji, która jest kryterium nadrzędnym nad użytecznością, ponieważ zawiera całość obcowania z konkretnym marką, procesem, lub treścią.

6/ Co do umieszczenia badania w etapie projektu. Zgadzam się, potrzeby poznajemy na początku projektu, i dla nich kreślimy całość rozwiązania, ale nie ma rozwiązania idealnego, zawsze musimy iść na kompromis lub występują ograniczenia z racji wąskiego [jednoosobowego] zespołu projektantów. Dlatego zaleca się implementację platformy opiniac.com na rozwiązaniach, które zostały wdrożone w życie. Tak jak wcześniej wspomniałem chodzi o stały monitoring i tutaj bliżej platformie opiniac.com do systemu statystycznego, niż badania, które ma udowodnić iż np. przyjęta architektura informacji jest poprawna i dalsze ulepszanie nie ma sensu. Czyli reasumując platforma nie jest narzędziem definiowania potrzeb, ale służy doprecyzowaniu tych potrzeb względem szerszego audytorium, i dłuższego czasu, nigdy nie dostępnego przed wdrożeniem projektu [Krzysztof ma absolutną rację komentując nazwy pytań]. Zauważcie, że mówione było o kształtowaniu ergonomii i funkcjonalności i usprawnieniu strony [nagłówek ankiety], a nie o definiowaniu.

7/ Zauważcie również kto może być odbiorcą takiego rozwiązania. W naszym zamyśle są to głównie rozwiązania klasy commerce, gdzie liczy się każde usprawnienie nawet o ułamek procenta. Ponieważ w rezultacie przekłada się na konkretny zwrot z inwestycji w postaci większej ilości zamkniętych transakcji. Choć jak spojrzycie na możliwości szerzej, to okaże się, że rozwiązanie idealnie nadaje się również np. do zbierania ocen reklam/bannerów w kategoriach podoba się / nie podoba.

Mam nadzieje, że udało mi się co nieco wyjaśnić, jeśli macie dalsze pytania lub wątpliwości, pozostaję do dyspozycji. Pozdrawiam, Zbyszek

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Właśnie przejrzałem tę prezentację i zastanawiam się czy moje dotychczasowe rozumienie użyteczności jest słuszne...

Może odniosę się najpierw do tego punktu:
Zbigniew Nowicki:
5/ Użyteczność i jej poprawa jest wynikiem analizy zgromadzonych danych. Sama ankieta służy do badania satysfakcji,
która jest kryterium nadrzędnym nad użytecznością, ponieważ zawiera całość obcowania z konkretnym marką, procesem, lub treścią.

Zawsze wydawało mi się, że użytecznośc "robi" się po to, ażeby zwiększyc tę satysfakcję właśnie.

"Norma ISO 9241 definiuje użyteczność jako miarę wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika z jaką dany produkt może być używany dla osiągnięcia określonych celów przez określonych użytkowników."

Czyli co, mam rozumiec, że Wasze jest lepsze niż Usability? W czym zawarta jest owa "nadrzędnośc"?
Zbigniew Nowicki:
0/ Błędne jest założenie, że celem platformy jest konkurowanie z firmami prowadzącymi badania z userami.

Po przejrzeniu waszej prezentacji można odnieśc wrażenie, że oferujecie nawet coś lepszego.

Dla przykładu: na slajdzie z tabelką w miejscu jednej z metod badawczych umieszczony został Eye Tracker (magia nazwy?), informując, że Wasza technika jest bardziej przydatna niż same dane z ET, opierając się na kategoriach tak ogólnych, jak:

"Indywidualne informacje",
"Analiza wybranych kryteriów",
"Uzupełnienie innych badań"

pod które można przypasowac cokolwiek (badanie FMRI chociażby) i nadal będzie wychodziło, że wszystko się zgadza a Wasza metoda jest lepsza ;-)

I teraz kilka pytań o doprecyzowanie (cytaty z prezentacji):

>W skutek zebranych ocen i komentarzy skutecznośc danej
>strony może wzrosnac od nawet 20 krotnie.

W przeliczeniu na co? Może jakiś konkretny przykład? Czy był to nowy serwis czy już istniejący od jakiegoś czasu?

>Jednostkowy koszt usprawnien z pomoca odwiedzajacych uzytkowników >jest 60 – 100 razy nizszy niz analogiczny proces w postaci >tradycyjnych metod badawczych, jak ux testing, card storting lub >eye cracking

Analogiczny? Każda z tych metod różni się od siebie zasadniczo i służy do zebrania innego rodzaju da danych (chociaż służących temu samemu celowi). Proszę o wyjaśnienie, gdzie ta analogia.

Dodatkowo: fajnie, że tańszy, ale czy lepszy od wymienionych metod (lub chociaż im równoważny)?

I od kiedy ET jest "tradycyjną metodą badawczą"?

Swoją drogą, nie wiem czym jest Eye Cracking, ale chyba niczym przyjemnym dla użytkownika ;-)
Zwiekszenie dostepnosci i uzytecznosci strony dla konsumentów.

Dostępności również? W jakiż to sposób?

To w końcu zajmujęcie się tą użytecznością/dostepnością czy tylko samą satysfakcję userów badacie?

Nie, żebym czepiał się dla zasady, ale jestem osobą młodą, dopiero przyuczającą się do zawodu i muszę przyznac, że tak zaprezentowane informacje wprowadzają mnie w niemałą konsternację ;-)

konto usunięte

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

Bartosz Mozyrko:
>
Zawsze wydawało mi się, że użytecznośc "robi" się po to, ażeby zwiększyc tę satysfakcję właśnie.

"Norma ISO 9241 definiuje użyteczność jako miarę wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika z jaką dany produkt może być używany dla osiągnięcia określonych celów przez określonych użytkowników."

Czyli co, mam rozumiec, że Wasze jest lepsze niż Usability? W czym zawarta jest owa "nadrzędnośc"?
>

to akurat mogę jeszcze zrozumieć - użyteczność jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym. Skrót myślowy, jak i cała reszta. Tak sobie umyślili pozycjonowanie ;]
Wojciech Chojnacki

Wojciech Chojnacki User experience vs
marketing

Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...

eryk orłowski:
Bartosz Mozyrko:
>
Zawsze wydawało mi się, że użytecznośc "robi" się po to, ażeby zwiększyc tę satysfakcję właśnie.

"Norma ISO 9241 definiuje użyteczność jako miarę wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika z jaką dany produkt może być używany dla osiągnięcia określonych celów przez określonych użytkowników."

Czyli co, mam rozumiec, że Wasze jest lepsze niż Usability? W czym zawarta jest owa "nadrzędnośc"?
>

to akurat mogę jeszcze zrozumieć - użyteczność jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym. Skrót myślowy, jak i cała reszta. Tak sobie umyślili pozycjonowanie ;]

Nawet nie wiem czy nazwałbym to skrótem myślowym, usability dość rozsądnie jest rozpatrywać jako element user experience, co ciekawie ilustruje na "plastrze miodu" Morville http://semanticstudios.com/publications/semantics/0000...

"Warunek konieczny, niewystarczający" - dobrze powiedziane :-)



Wyślij zaproszenie do