Temat: Co sądzicie o projekcie Opiniac? Wartościowy czy tylko...
czołem Panowie :]
Cieszy mnie fakt, że zainteresował Was projekt
http://opiniac.com Temat jest bardzo świeży, i dlatego każdy z komentarzy branżowych jest na wagę złota. Postaram się po kolei w punktach odpowiedzieć na Wasze wątpliwości:
0/ Błędne jest założenie, że celem platformy jest konkurowanie z firmami prowadzącymi badania z userami. Nie, nie, nie. Widzę to konieczność zmiany leada na stronie głównej, bo trochę zepsuł przekaz. Celem platformy jest dostarczać konkretnych argumentów, o konieczności takich badań, które następnie firmy zajmujące się użytecznością mogą przeprowadzić w postaci analizy z kilku typów badań i zdefiniowania wniosków. Patrzcie na platformę jak na zautomatyzowane narzędzie do zbierania opinii lub wskaźnik oceny zdefiniowanych obszarów. Opinia zawsze subiektywną będzie, jednemu się podoba, drugiemu nie. Dążyć należy do sytuacji, żeby podobało się jak najszerszej grupie odbiorców.
1/ jeśli chodzi o specjalistów to chyba skromnie mogę się podawać za jednego z nich. Pozostali ujawnią się w odpowiednim momencie, rożne mamy umowy i zastrzeżenia ;] Jeśli to satysfakcjonuje Krzysztofa, to każdy z nas ma ponad 10 latek wyrobionych w interaktiwie oraz badaniach
2/ Nie ma konieczności wypełniania całej ankiety, możecie odpowiedzieć na dowolną liczbę pytań. Generalnie projektowi w odróżnieniu do innych dobrych metod badawczych przyświeca idea dobrowolności. Gdzie w owej dobrowolności postrzegamy wartość pozostawionych ocen i komentarzy, nie ma i nie będzie żadnych nagród, losowań lub wyliczanek za wypełnienie. Takie ankiety robią marketerzy na potrzeby pytań, czy jest wystarczająco dużo gazu w butelce.
3/ W zamieszczonej
http://www.opiniac.com/files/opiniac_prezentacja_syste... tacji platformy wspominamy o agregowaniu danych jakościowych i ilościowych w ramach funkcjonowania platformy. I to jest kolejna ważna cecha tego rozwiązania: są pytania obowiązkowe ilościowe weryfikujące 4 [zdaniem badań Forrester Research] kluczowe obszary dla satysfakcji użytkowników serwisów internetowych: ergonomia, zrozumiałość treści, estetyka i ocena całkowita. Te dane mierzymy obligatoryjnie dla każdego serwisu. Druga część to dane jakościowe w postaci odpowiedzi zamkniętych i otwartych, które następnie są zderzane z danymi ilościowymi.
4/ Platforma jest rodzajem systemu monitorującego a nie doraźnego badania – ankiety. Zebranie informacji w miesiąc jest nic nie warte, należy się nastawić na okres minimum 3 miesięcy, taka jest licencja testowa, a optymalnie 12 miesięcy kolekcjonowania danych. I teraz ważna rzecz: to nie jest narzędzie, które powie „miejsce linku kontakt jest złe”, ale możecie wywnioskować, że na 400 wypełnionych ankiet strona główna została 78 razy oceniona z wynikiem negatywnym, a dodatkowo 5 osób miało problem ze znalezieniem opcji „kontakt”. To jest wskazówka może podczas obserwacji warto stworzyć przypadek użycia zawierający konieczność kontaktu z właścicielem strony?
5/ Użyteczność i jej poprawa jest wynikiem analizy zgromadzonych danych. Sama ankieta służy do badania satysfakcji, która jest kryterium nadrzędnym nad użytecznością, ponieważ zawiera całość obcowania z konkretnym marką, procesem, lub treścią.
6/ Co do umieszczenia badania w etapie projektu. Zgadzam się, potrzeby poznajemy na początku projektu, i dla nich kreślimy całość rozwiązania, ale nie ma rozwiązania idealnego, zawsze musimy iść na kompromis lub występują ograniczenia z racji wąskiego [jednoosobowego] zespołu projektantów. Dlatego zaleca się implementację platformy opiniac.com na rozwiązaniach, które zostały wdrożone w życie. Tak jak wcześniej wspomniałem chodzi o stały monitoring i tutaj bliżej platformie opiniac.com do systemu statystycznego, niż badania, które ma udowodnić iż np. przyjęta architektura informacji jest poprawna i dalsze ulepszanie nie ma sensu. Czyli reasumując platforma nie jest narzędziem definiowania potrzeb, ale służy doprecyzowaniu tych potrzeb względem szerszego audytorium, i dłuższego czasu, nigdy nie dostępnego przed wdrożeniem projektu [Krzysztof ma absolutną rację komentując nazwy pytań]. Zauważcie, że mówione było o kształtowaniu ergonomii i funkcjonalności i usprawnieniu strony [nagłówek ankiety], a nie o definiowaniu.
7/ Zauważcie również kto może być odbiorcą takiego rozwiązania. W naszym zamyśle są to głównie rozwiązania klasy commerce, gdzie liczy się każde usprawnienie nawet o ułamek procenta. Ponieważ w rezultacie przekłada się na konkretny zwrot z inwestycji w postaci większej ilości zamkniętych transakcji. Choć jak spojrzycie na możliwości szerzej, to okaże się, że rozwiązanie idealnie nadaje się również np. do zbierania ocen reklam/bannerów w kategoriach podoba się / nie podoba.
Mam nadzieje, że udało mi się co nieco wyjaśnić, jeśli macie dalsze pytania lub wątpliwości, pozostaję do dyspozycji. Pozdrawiam, Zbyszek