Milena O.

Milena O. Public relations,
Filharmonia Łódzka

Temat: Spotkanie Wokalne „Gębofon 5” - kurs mistrzowski...

Spotkanie Wokalne „Gębofon 5”

Warsztaty: 16-19 oraz 20 grudnia
Koncert: 19 grudnia, 20.00

miejsce: Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
ul. Narutowicza 20/22, Łódź

Głos ludzki jest najbardziej ekspresywnym instrumentem muzycznym, o
ogromnej elastyczności i różnorodności. Pod kryptonimem „Gębofon” Stowarzyszenie „Turning Sounds” prowadzi badania nad jego szerokim spektrum i przedstawia najciekawsze zjawiska muzyki współczesnej pod kątem fenomenu wokalności, poprzez różnorodne jej przejawy w kulturze. Stowarzyszenie uważnie przygląda się osiągnięciom na pograniczu poważnej muzyki współczesnej i innych obszarów awangardy, a także wywodzącym się z doświadczeń tzw. mainstreamu, by przedstawić je w formie niekonwencjonalnej i atrakcyjnej nie tylko dla wyrobionej publiczności.
Dzięki wsparciu Deutscher Musikrat (Niemieckiej Rady Muzycznej), „Gębofon” poświęcony będzie wokalistyce niemieckiej, zarówno w aspekcie jej długich tradycji, jak ducha eksperymentu. Kuratorem „Gębofonu” jest Antoni Beksiak.


KURS MISTRZOWSKI
FRANKA WÖRNERA
16-19 grudnia 2008

Wybitny niemiecki bas-baryton Frank Wörner poprowadzi kurs mistrzowski interpretacji muzyki współczesnej, który zakończy się występem wraz z uczestnikami warsztatów 19 grudnia w Filharmonii Łódzkiej, w ramach Wokalnego Spotkania „Gębofon”.
Wörner, będący specjalistą zarówno w dziedzinie repertuaru „od Bacha do Brahmsa”, jak w zakresie tak najnowszej, jak kanonicznej muzyki współczesnej, z uwzględnieniem wirtuozowskich technik rozszerzonych, poświęci kurs interpretacji wybranych pieśni z „Song Books” proroka nowej muzyki, amerykańskiego awangardysty Johna Cage'a. 93 utwory tego zbioru podzielone są na następujące kategorie:
1. pieśni
2. pieśni z elektroniką
3. teatr
4. teatr z elektroniką
Warsztaty obejmować będą, oprócz wokalistyki, także użycie amplifikowanych obiektów dźwiękowych oraz elektronicznego przetwarzania głosu. Przeznaczone są dla śpiewaków zawodowych, półprofesjonalnych oraz studentów, którym sprawia radość odnajdywanie niecodziennych brzmień własnego głosu oraz występowanie na scenie.
Zajęcia odbywać się będą od 16 grudnia o 16:00 do 19 grudnia wieczorem (próba generalna i koncert). Szczegółowy plan zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Chętni proszeni są o dysponowanie wolnym czasem przez całe dnie, niemniej może zaistnieć możliwość dopasowania godzin zajęć, które odbywają się indywidualnie. Kurs jest bezpłatny, uczestnik zobowiązuje się jednak do udziału we wszystkich zajęciach i występu na koncercie bez wynagrodzenia. Na kursie jest sześć miejsc dla uczestników.
Jest to wyjątkowa w skali kraju okazja czerpania doświadczeń od prawdziwego mistrza interpretacji muzyki współczesnej, odnalezienia kluczy do repertuaru XX i XXI wieku, rozszerzenia własnych możliwości wokalnych, co ma zasadniczy wpływ na dalszą karierę, niezależnie od preferowanego repertuaru.


KONCERT
19 grudnia 2008 r.
godz. 20.00

Koncert w ramach „Gębofonu 5” rozpocznie klarnecista i kompozytor Michał Górczyński, który wraz z bitbokserem TikTakiem dokonuje przełomowych na skalę światową eksperymentów, mających na celu wprowadzenie bitboksu do poważnej muzyki współczesnej – najpierw na „Turning Sounds 5. Gębofon” w grudniu 2007, potem na „51. Warszawskiej Jesieni” we wrześniu 2008 (także 17 lutego 2009 w Filharmonii Łódzkiej w ramach cyklu „contem.ucha”). Tym razem spotka się z młodym niemieckim kompozytorem-elektronikiem Constantinem Poppem (z którym we wrześniu tego roku improwizował, wraz z legendarnym tubistą Zdzisławem Piernikiem, na festiwalu „Limburg On/Off”) w premierowym programie inspirowanym brzmieniem silników ciężarówek.
Frank Wörner, bas-baryton poświęcający się m.in. najnowszej muzyce współczesnej, przedstawi Song Books Johna Cage'a, które zostaną uprzednio przygotowane wraz ze studentami wokalistyki podczas kursu mistrzowskiego, z wykorzystaniem elektroniki i elementów teatralnych. Wörner zaśpiewa także solo kompozycje Georgesa Aperghisa i Perluigi Billonego.
Na zakończenie wystąpi Michael Schiefel, wirtuoz głosu, którego dokonania sięgają od wokalnych reinterpretacji Bacha poprzez wielościeżkowe piosenki w stylu Bobby'ego McFerrina po udział w wykonaniu „jazz-opery” Escalator over the Hill Carli Bley w zastępstwie Phila Mintona. Schiefel zaśpiewa solo z wykorzystaniem elektroniki, poprowadzi też warsztat w sobotę 20 grudnia.


WARSZTAT MICHAELA SCHIEFELA
20 grudnia 2008 r.
godz.10:30 – 13:30

Warsztat obejmie krótkie, indywidualne lekcje z uczestnikami, polegające na pracy nad przyniesionym przez nich materiałem. Pozostali uczestnicy wezmą udział w roli obserwatorów. Michael przedstawi także swój warsztat sprzętowy, który może być wykorzystany przez uczestników. Można przynieść własne urządzenia elektroniczne (także przewody), na miejscu będzie podstawowe nagłośnienie. (W tym wypadku prosimy być nieco wcześniej). Warsztat jest bezpłatny, dostępny dla wszystkich twórców zajmujących się głosem, w szczególności z udziałem elektroniki. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Warsztat jest otwarty dla publiczności.


Kontakt:

Antoni Beksiak, Stowarzyszenie „Turning Sounds”, 0-691172735, antoni_beksiak@tlen.pl (sprawy programowe)

Małgorzata Cnota, Filharmonia Łódzka, 0-426647966, 0-663200336, malgorzata.cnota@filharmonia.lodz.pl (sprawy organizacyjne, zapisy na warsztaty)

W internecie:
gebofon.pl
turningsounds.pl
musikrat.de
filharmonia.lodz.pl