Temat: Umowa wydawnicza ?
Paweł Fila:
Jak powinna brzmieć najkorzystniejsza dla autora umowa?
Forma: krótka, jasna, przejrzysta.
Treść:
- powinna dokładnie określać pola eksploatacji utworu (wydanie drukiem, audiobook) na jakie się zgadzasz,
- powinna wyraźnie określać warunki, na jakich zgadzasz sie na eksploatację tzw. praw pokrewnych (np. prawa do adaptacji) - jeśli w ogóle się zgadzasz,
- powinna gwarantować autorowi honorarium. Nie "procent od przychodów wydawcy", bo wyegzekwowanie go może być cholernie trudne, poza tym ile dostaniesz, jeśli wydawca przetrzyma materiał np. przez pięć lat (bo umowa gwarantuje mu wyłączność) i nie wyda?
- powinna gwarantować wydanie - w praktyce: zawierać jak najmniej furtek, dzięki którym wydawca może pod byle pretekstem odstąpić od wydania (bo np. woli przeznaczyć siły i środki na wydanie czegoś innego),
- opcjonalnie: powinna określać czas, w jakim wydawca może korzystać z dzieła na wyłączność (bodajże w prawie autorskim jest to domyślnie 5 lat); uważaj na sformułowania typu "na cały czas trwania praw autorskich" - to oznacza "do końca życia i 70 lat po śmierci".
Generalnie zanim podpiszesz umowę, zwróć uwagę na każdy detal, na każdy zapis, jaki wyda Ci się dziwny i zażądaj jego usunięcia bądź skonsultuj z prawnikiem - specjalistą praw autorskich. Do wydania książkowego wystarczy wydawcy licencja na wyłączność (a nie przeniesienie praw autorskich).
Czy umowę rejestrujemy w US ?
Nie. Podatek dochodowy od umowy