konto usunięte
Temat: Usability poza siecia
Wiele sie tutaj mowi o uzytecznosci w kontekscie stron WWW, a mnie przydarzyla sie wczoraj taka historia, ktora pokazuje ze ktos nie zadbal o wystarczajaca uzytecznosc w systemie bankowym Unicredit.1) Wyplacam w Niemczech pieniadze na mieszkanie wloska kartka bankomatowa.
2) Bankomat przyjmuje podana kwote i moj PIN, po czym mowi po wlosku, ze podana kwota powinna byc wielokrotnoscia nominalow 20, 50 i 100 (380=3*100+4*20). Wiec nie wiem o co chodzi. Moze zly bankomat mysle sobie
3) Podchodze do drugiego bankomatu i w angielskim interfejsie prosze o pewne 200, dostaje, a nastepnie o drugie tyle. Dostaje odpowiedz, ze przekroczylem limit wyplat na dzien. To mozliwe, bo wczesniej robilem inne oplaty.
4) Dostaje dwa SMSy ktore mam w usludze banku. Pierwszy, ze ktos (ja) moja karta wyplacil 380, a pozniej 200.
5) Na wyjasnienie sprawy musze czekac do nastepnego dnia. Rano na koncie widze zaksiegowane tylko 200.
Wnioski:
- W przypadku informacji w formie SMS, feedback byl bledny i prawdopodobnie nie bral pod uwage calego protokolu interakcji miedzy bankomatem w Niemczech a moim bankiem we Wloszech. Prawdopodobnie bank wloski dostal zlecenie wyplaty, wyslal potwierdzenie o wyplacie SMSem, a nastepnie dostal informacje z bankomatu, ze pieniadze nie zostaly wyplacone. Ale to juz za pozno.
- W przypadku informacji o kwocie, informacja o wielokrotnosci nominalow byla bledna.
Obie informacje swiadcza o blednym feedbacku ktory daje system komputerowy. W tym przypadku uzytecznosc uslugi jest kiepska, ale skutkowala tylko moim lekkim zdenerwowaniem do nastepnego dnia. Ale jesli ktos konstruje elektrownie nuklearna i feedback bylby podobnie mylacy, mogloby to sie skonczyc zla ocena sytuacji, bledna reakcja operatora podjeta w dobrej wierze i byc moze katastrofa.
Czy macie jakies podobne doswiadczenia, zwiazane z blednym feedbackiem w systemach komputerowych, ale niekoniecznie stron WWW?Maciej Gawinecki edytował(a) ten post dnia 23.09.10 o godzinie 14:17