Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: W jakim celu badać kompetencje

Aby każdy z czytających dogłębnie mógł przemyśleć zakres tematyczny tego artykułu, muszę podkreślić, że początkowo przez zestaw kompetencji pojmowano danie człowiekowi ustanowionego przez władze prawa do zajmowania się określonymi procesami biznesowymi w imieniu danej instytucji. Natomiast konieczność efektywnego podejmowania obowiązków zawodowych kojarzono zazwyczaj z kwalifikacjami na konkretnym polu działalności. Różnice w ramach tego obszaru dobrze opisuje T. Nowak w tej książce:Badania Satysfakcji Pracowników
Dziś kompetencje oznaczają kwalifikacje - zasady i reguły teoretyczne, postawy i motywacje konieczne do skutecznego wykonywania pracy w danym obszarze. Badając kwalifikacje personelu jesteśmy w stanie zdiagnozować:
- umiejętności, obejmujące wszystko to, co dany podwładny zobligowany jest umieć wykorzystać, by pełnić powierzoną mu funkcję, w tym wszelkie cechy osobowe lub umiejętności, jakie są konieczne, np. umiejętności społeczne,
- potrzeby rozwojowe,
- konieczne do pracy na danym stanowisku certyfikaty zawodowe,
- doświadczenie zawodowe lub wielkość organizacji, w których pracownik zdobywał doświadczenie,
- wybijające się wyniki pozwalające przewidzieć sukcesy w obecnej sytuacji,
- wszystko, czego organizacja planuje oczekiwać od osoby zatrudnionej, np. poszukiwanie nieodkrtych rynków i towarów, podnoszenie świadczonych usług, skuteczności w pracy lub wyższego poziomu obsługi gwarancyjnej, projektowanie nowoczesnych procesów optymalizacyjnych,
- dopasowanie organizacyjne.
Jak wynika z powyższych rozważań, korzyści z diagnozowania pracy są znaczące. Kierownik ma poprzez to rzetelną wiedzę na temat podwładnych. Zatrudnione osoby widzą, że firma o nich dba i chce ich wykorzystywać w pracy w kolejnych miesiącach.
W następnych artykułach zobrazuję dokładnie obszary systemów kompetencyjnych.
Na tą chwilę to tyle przywódczych myśli.
Autor:Piotr Kowal
Redaktor tego felietonu jest absolwentem wydziału historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z obszaru programowania neurolingwistycznego. Posiada tytuł Instruktora Innowacyjnosci EZG. Rozwija swoją firmę w Nowym Targu. Od pięciu sezonów uczy i kreuje gry odnoszące się do rozwoju pracowniczego w sektorze „reklamy”.

CZYTAJ TAKŻE O:
Badania kultury organizacyjnej
Zwolnienia menedżerów
Strategia HR w prywatnej jednostce biznesowej
Innowacyjne kierowanie personelem
Przyjazna kultura organizacyjna
Testy psychologiczne
Oprogramowanie rekrutacyjne