Michał Łukawski

Michał Łukawski Interactive Account
Director, Tribal DDB
Warszawa

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Witam

Bezpowrotnie minęły czasy zespołów tytoniowych w polskich rajdach a co za tym idzie profesjonalnych zespołów sponsorskich. Przyznam szczerze, że są jeszcze rodzynki (choćby Playstation3 Rally Team) ale sytuacja nie wygląda różowo.

Co myślicie na ten temat? Czemu nie ma rozpoznawalnych zespołów rajdowych?

Czy to jest problem mediów, które nie pokazują rajdów? Jeżeli tak to jak zespoły mają się promować? Jakich produktów marketingowych powinny używać?

Czekam na Wasze sugestie.
Anna Łapkiewicz

Anna Łapkiewicz Własna działalność
gospodarcza

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Cale szczęście media coraz bardziej interesują sie światem polskich rajdów -, wiec ten temat zaczyna być coraz bardziej atrakcyjny dla tworzenia polityki marketingowej w oparciu o rajdy.

Osobiście odnoszę wrażenie, że firmy nie bardzo chciałyby utożsamiać się z tym sportem. Duża część firm, które sponsorują załogi to firmy bardziej lub mniej związane z zawodnikami - w tym sposobie promocji nie widać spójnego działania. Często nie wiąże się to z żadnymi działaniami poza oklejeniem samochodu w barwy sponsora. Żadnych eventów z udziałem zawodników, żadnych spotkań. Nic.

Być może jest to jakieś wyjście na reklamę - pokazać się razem z zespołem, z kierowcą, pilotem i samochodem poza oesami.

To oczywiście tylko takie przemyślenia na szybko - nie zajmuję się na co dzień marketingiem, więc nie wiem na ile jest to realne do zrobienia.
Przemysław Zawada

Przemysław Zawada Pain is temporary.
Quitting lasts
forever.

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Anna Katarzyna K.:
Często nie wiąże się to z żadnymi działaniami poza oklejeniem samochodu w barwy sponsora. Żadnych eventów z udziałem zawodników, żadnych spotkań. Nic.


Z tym się nie zgodzę...
Anna Łapkiewicz

Anna Łapkiewicz Własna działalność
gospodarcza

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

napisalam, ze czesto a nie ze zawsze...
Michał Łukawski

Michał Łukawski Interactive Account
Director, Tribal DDB
Warszawa

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

A co myślicie na temat poziomu promocyjnych produkcji filmowych, stron internetowych dedykowanych zespołom internetowym oraz materiałów promocyjnych? Moim zdaniem przy tak atrakcyjnym sporcie jakim są rajdy samochodowe nie wygląda to różowo. A przecież to pomaga w znalezieniu sponsorów i uatrakcyjnieniu oferty sponsorskiej.

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Więc zacznę ostro. Interesuję się rajdami samochodowymi od dłuższego czasu i niestety odnoszę wrażenie że sport ten się zatrzymał. Po wykluczeniu ze sponsoringu koncernów tytoniowych i alkoholowych niewiele się dzieje. A co do sponsoringu to widać kto jeździ i skąd się biorą pieniądze - niewielu jest kierowców którzy mają budżety a Ci którzy jeżdżą często są spokrewnieni z zarządami lub też są współwłaścicielami firm które ich sponsorują. Mimo TOPOWYCH aut N4 i zespołów nie potrafią wygrywać z dobrymi kierowcami np z klasy A7. Jest wielu kirowców którzy są wielkimi talentami a nie mają szans na starty z prostej prozaicznej przyczyny - braku środków!!!
A co do sponsoringu to jest wybitnie trudno pozyskać jakiekolwiek pieniądze! Rajdy samochodowe przeżywają stagnację bo nie ma ich w mediach np TV lub też pora emisji relacji jest absurdalna!!!

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Rajdy nie są atrakcyjne dla sponsorów bo nie ma przede wszystkim żadnego szumu medialnego wokół tych wydarzeń, nikt nie trąbi o tym w newsach - pomimo że jeden kierowca to "ktoś" w Polsacie:)(w sumie to się mu nie dziwię, nie ma się czym pochwalić:), co za tym idzie - po co oklejać auta jak nie ma ich w tv.

Po drugie nie mamy "towaru eksportowego" typu Kubica - nie wiedzieć czemu sukces za granicą lepiej się sprzedaje (może dlatego że łatwiej skorzystać już z promocji przez kogoś innego wykonanej).

Po trzecie pomimo tego że baaardzo dużo ludzi oglada ten sport to nie ma ich w jednym miejscu - sponsorzy nawet nie zdają sobie sprawy ile osób zobaczy ich reklamę.

Wszystko to sprawia że w ten sport nie pompuje się funduszy, jeżdżą tylko Ci co mają furę siana a niekoniecznie potrafią...

Ci biedniejsi nie mają funduszy na najnowsze metki FIA...

I tak koło się zamyka.

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Problem zaczyna sie na górze. PZM nie robi nic (przynajmniej nic takiego nie widać), aby poprawić sytuacje rajdów w Polsce. Za przeproszeniem publiczna ma prawa do transmisji z którymi nic nie robi. A na dodatek jakiś czas temu dostali nagrodę za promocje moto sportu od PZM. Pewnie za te dwie relacje 15 minutowe puszczane koło 1 w nocy z wieloma błędami.
Działacze niżej tak samo nie pomagają zawodnikom. Tylko szukają haka na nich, żeby im kare finansową wcisnąć.
Ale wracając do samego sponsoringu. Pomyślcie ile jest firm z branży samochodowej które się reklamują w rajdach?? nie za dużo, większość to firmy z z poza motoryzacji które są własnością zawodników. Podejrzewam ze główny problem polega na tym, że zawodnicy nie potrafią brzydko mówiąc siebie sprzedać. Na rajdy przychodzi i nawet 100000 ludzi to jest nie bagatelna ilość osób. Do tego dużo telewizji komercyjnych przygotowywuje relacje w tv, jest masa zdjęć i filmów amatorskich w necie a to jest darmowa reklama za którą się nie płaci. Myśle ze w rajdy powinien wejść jakiś specjalista od marketingu i PR, żeby rozruszać ten sport, bo bez dóch zdań jest to piękny sport.
Anna Łapkiewicz

Anna Łapkiewicz Własna działalność
gospodarcza

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Bardzo trafne spostrzezenie, ze PZM tez moglby sie przychylic do pomocy w promocji tego sportu. Ale oni maja wazniejsze sprawy na glowie (ustalanie jak tu podwyzszyc wpisowe lub jaki dodatkowy wymog bezpieczenstwa wprowadzic).
Obawiam sie, ze musialaby nastapic zmiana myslenia bardzo wielu osob i instytucji, zeby cokolwiek sie zmienilo.

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Spostrzeżenia ogólnie dobre ale jak sądzicie co trzeba zrobić żeby zwiększyć popularność rajdów samochodowych w Polsce. Sugestie, rady, pomysły ...

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

PZMot musi znaleźć (użyję ostatnio modnego słowa) "układ" w radiu i TV na promocję tego sportu.
W sumie nawet spoty w sporcie po wiadomościach czy panoramie jako news dnia powinny zachęcić + relacje w odpowiednich porach - w końcu TV mamy publiczne-czytaj państwowe więc moim zdaniem PZMOT poprzez umiejętne lobbowanie może coś zdziałać. Jak zrobi się głośno w TV to powinno ruszyć, powoli ale systematycznie.
Fajnie by było jakby znalazła się osobowość odnosząca sukcesy na boisku międzynarodowym-patrz Kubica. Przecież F1 w Polsce od dłuższego czasu nie była popularna (odkąd zaprzestali relacji na żywo w TVP).
To znowu temat dla potencjalnych sponsorów - podjąć ryzyko wypromowania dobrego drivera za granicą - patrzcie na renomę Hołowczyca.
Robert N.

Robert N. Reporter, Radio ESKA
Opole

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Rajdy nie będą łakomym kąskiem dla mediów dopóki nie będzie w nich kogoś kto będzie odnosił sukcesy za granicą. Mam na myśli duże sukcesy. Wtedy warto bedzie zainwestować w relacje z takich imprez. Bo warto wiedzieć, że relacja z rajdu to diabelnie drogi interes. Nie wystarczy, jak to onegdaj bywało, ustawić operatora w rowie przy ciekawszym zakręcie i sfilmować kilka efektownych boków. Dziś w relacje bawią się w potężne i wyposażone w odpowiedni sprzęt( krany itd.) firmy. Do tego trzeba dodać atrakcyjną grafike i symulacje (jak w ES). Prasa i radio z wiadomych powodów nie są w stanie przekazać atmosfery rajdu tak jak TV. A reklamodawcy pójdą w rajdy jak bedzie można sie pokazać w TV. Innej rady nie ma. Życzę rajdom kogoś na miare Kubicy. Na razie na własnym podwórku nie radzimy sobie z Bouffier.

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Rajdy muszą mieć swojego Małysza i tyle. Tylko skąd go wziąć? Moim zdaniem jak narazie brakuje tutaj takiego zawodnika.
Trzeba wziąć jakiegoś juniora i zacząć pakować w niego kase od 16 roku zycia - patrz Nowikow 16 czy 17 latek który nie miłosiernie tłucze cała rosyjską ligę. W Polsce mamy tylko Kościuszko. Wzorowo prowadzony przez Ojca, tylko chyba jednak brakuje mu wielkiego talentu. Mam nadzieje, że się mylę. Bo narazie to za dużo w JRC nie pokazał.
Tylko czy widzicie kto mógłby być inny? Kajto szybki ale raczej już za stary na duże sukcesy... sztuka nie jeździ... frycz to samo co kajto.
Szkoda ze Hołek ma córki bo z jego marką to bym mógł syna odpowiednio wypromować.
Teraz nie pozostaje nic innego jak po prostu czekać na zmiany w PZM, oderwać dziadków od koryta tylko kto z młodych wejdzie na ich miejsce? ich też tutaj brakuje... Dobra kończe bo sie jeszcze załamie :)
Mimo wszystko zey zakończyć pozytywnie to zobaczcie jaka jest teraz ilość relacji z RSMP i na jakim poziomie - oby TV4 i TVN Turbo nie przestały :)
Michał Łukawski

Michał Łukawski Interactive Account
Director, Tribal DDB
Warszawa

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Troszkę zeszliśmy z tematu. Niestety prawda jest taka, że wszystko rozbija się o kasę. A jak zawodnicy mają mieć kasę jak podejście do sponsora (są wyjątki,co daje nadzieję) jest takie - POMOCY!!! DAJCIE COKOLWIEK!!! Przyznam, że od pewnego czasu mam kontakt (biznesowy) z wieloma zawodnikami rajdowymi i parę spraw mnie przeraziło. Nie chcę konkretów tutaj wymieniać ale ogólnie większość z nich ZUPEŁNIE nie myśli o wizerunku swoim oraz swojego zespołu. Jak sponsor może się zainteresować poważnie jeżeli zawodnik nie ma swojej strony internetowej, oferta sponsorska to układ tylko w stronę sponsor - zawodnik (a nie zawodnik - sponsor). Nie dziwię się zatem dlaczego wielu zawodników przez pół roku biega od drzwi do drzwi pokojów prezesów i prosi o litość.

Często lepiej wydać parę złotych na swój wizerunek (produkcja filmowa, lepsza strona internetowa, atrakcyjniejsze oklejenie samochodu) tak by na kolejny sezon przyciągnąć większą ilość sponsorów. Oferując swoje usługi często słyszę - Panie...za X zł to ja mogę mieć kolejny komplet opon!

Niestety taki to jest sport, że od $$ zależy bardzo dużo, a nawet najwięcej. Co do talentu...wydaje mi się, że w gdyby kilku zawodników było prowadzonych w profesjonalny sposób to już dawno ścigaliby się na świecie.

Co do PZM. Kolego Mateuszu!!! Nie załamuj się ze młodych brakuje tylko jak chcesz żeby było lepiej to sam wejdź w te środowiska. Samym narzekaniem nic nie zrobimy. Takie jest moje zdanie.

Zakładając ten temat bardziej chodziło mi o przedyskutowanie jak zespół rajdowy może pozytywnie pokazać się w oczach sponsorów oraz kibiców. Jakie produkty marketingowe powinien wykorzystywać? Więc odpuściłbym biadolenie na brak rajdowego Robcia K. czy na istnienie dziadków leśnych w PZM.Michał Łukawski edytował(a) ten post dnia 01.09.07 o godzinie 22:21

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Hmmm, poprawić atrakcyjność? Wydzwonić jak Dzyr:)

A tak na poważnie - to przede wszystkim otwartość dla Kibiców bo to oni robią najwięcej szumu wokoł zawodnika!!! A o to przecież chyba chodzi sponsorom - kierowca ma być popularny.

Co myślę mówiąc otwarty? Mający zawsze czas dla kibiców, dzielący się z nimi doświadczeniami i rozmawiający (np. na serwisie, w kolejce przy wjeździe do serwisu, na forum na swojej stronie www), gadżety typu koszulki czy czapki - im więcej tego ludzie będą mieli na sobie tym bardziej kibice będą postrzegać team jako bardziej profesjonalny.

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Michałe dzięki za przywołanie mnie do porządku i powrót do tematu dyskusji. Trochę się zagalopowałem.
Jeżeli faktycznie aż tak jest źle jak piszesz o ofertach zespołu to nie ma sie co dziwić.
jak dla mnie bardzo łatwo firma może poprawić swój wizerunek poprzez sponsoring. Jak:
- podstawa to reklama na samochodzie - podczas rajdu i do 100000 ludzie, po rajdzie jeżeli kierowca używa rajdówki na codzień to ilość odbiorców reklamy nie ograniczona
- gadżety zespołu - sprzedaż dla kibiców i propagowanie sponsorów przez cały czas
- strona www z filmami
- bardzo dużo jest fotografów rajdowym i materiałów z rajdów jest strasznie dużo w sieci - stad wizerunek samochodu jest również szeroko propagowany.
- do tego co drive dla sponsora
- szkoły jazdy dla pracowników
- chociażby głupie postawienie rajdówki przed siedzibą firmy
i myślę, że wiele wiele innych sposobów jest na pozytywne pokazywanie firmy. ale tak czy siak najważniejsza to jest załoga - sympatyczna załoga łatwiej zdobędzie kibiców potencjalnych klientów sponsora.
Przemysław Zawada

Przemysław Zawada Pain is temporary.
Quitting lasts
forever.

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Mateusz C.:
- podstawa to reklama na samochodzie - podczas rajdu i do 100000 ludzie, po rajdzie jeżeli kierowca używa rajdówki na codzień

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

A wymień ze dwie firmy (bez podglądania zdjęć), których naklejki znajdują się na autach:
- Kacpra Puszkiela
- Ariela Piotrowskiego
- Tomka Czopika.

Udało Ci się..?

konto usunięte

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Brawo!!
Ale każdy kojarzy Novol i Kajetana Kajetanowicza, Lubiaka i Castrol, Kuzaj - Forch, Bębenki - Lotos/Hydroland, Kuchar - Playstation.. itp, itd.
Moim zdaniem - im głośniej o kimś tym sponsorzy sa bardziej postrzegani, dlatego tak jak pisałem - Kierowca musi się z czymś kojarzyć "emocjonalnie" (np. lubiany/nielubiany) wtedy kojarzy się firmą którą ma na kombinezonie/aucie.
Anna Łapkiewicz

Anna Łapkiewicz Własna działalność
gospodarcza

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

W takim razie powstaje pytanie w jaki sposób wytworzyć tą emocjonalną więź pomiędzy zawodniekiem, kibicami a mediami? Bo o ile jest to proste w przypadku Mistrzostw Polski - startują zawodnicy znani (i lubiani), o tyle w Pucharze PZM nie jest to takie proste.
Bo i ranga imprezy mniejsza, i fajnów mniej, i media też rzadziej się pojawiają. Wszystko jest o kilka poziomów niżej. I myśle, że gdyby zapytać się osoby w miarę zorientowanej w rajdowym światku to nie będzie w stanie wymienić zawodników z pierwszej 10 Pucharu. A co dopiero kibice i sponsorzy...
Można by sie tutaj posłużyć zasadą "nie wiażne jak, ważne żeby się o Tobie mówiło"... No ale to chyba zupełnie inny rozdiał
Przemysław Zawada

Przemysław Zawada Pain is temporary.
Quitting lasts
forever.

Temat: Wizerunek zespołu rajdowego

Piotr M.:
Brawo!!
Ale każdy kojarzy Novol i Kajetana Kajetanowicza, Lubiaka i Castrol, Kuzaj - Forch, Bębenki - Lotos/Hydroland, Kuchar - Playstation.. itp, itd.
Moim zdaniem - im głośniej o kimś tym sponsorzy sa bardziej postrzegani, dlatego tak jak pisałem - Kierowca musi się z czymś kojarzyć "emocjonalnie" (np. lubiany/nielubiany) wtedy kojarzy się firmą którą ma na kombinezonie/aucie.

Zauważ jednak, iż owych 'rozpoznawalnych' jest kilku (maksymalnie kilkunastu).

Następna dyskusja:

Nieco humoru rajdowego.




Wyślij zaproszenie do