Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Pytanie być może prozaiczne, ale chciałbym się dowiedzieć, czy istnieje logiczna podstawa do stosowania tylnego napędu do samochodów o przeznaczeniu sportowym (z wyłączeniem driftingu).

Oczywiście mam świadomość, że na "bokach" się traci, co pozwala mi przypuszczać, że tylko FWD i AWD mają rację bytu...

Z drugiej strony, jakoś tak ciężko nieco pogodzić się z myślą, że Clio może być bardziej sensownym wyborem, niż 300 konne BMW e30...

Wątek otwarty.

Co o tym sądzicie?

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Tylny napęd przekłada trochę kg na tył samochodu co pozwala na lepsze rozłożenie masy, i pewnie przy starcie zatrzymanym też daje przewagę.

O ile w autach "wyścigowych" ma to rację bytu jak widać, to w autach "rajdowych" tego już nie widać... ;)
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Dlaczego w wyścigowych ma rację bytu? Nie lepiej 4x4?

konto usunięte

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Wszystko zależy od specyfik rajdu. Na jednych sprawdza się przedni napęd, na innych 4x4. Na tylnej osi mało kto umie jeździć...

W rajdach amatorskich tylni napęd możne pomóc lub pogrzebać. Tylni napęd w pucharze utrudnia starty z uwagi na : podwyższenie masy auta (wał+most) + trudniejsza kontrola nad maszyną + zwiększone gabaryty... Ale są tacy co objeżdżają ośki i czterobutowce swoimi tylniakami.
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Dziękuję Tomaszu za merytoryczną wypowiedź.

Czy fakt, że są ludzie, którzy objeżdżają tylnym napędem 4x4, wynika z umiejętności, czy potencjału samochodów?

Jeśli w ogóle mógłbyś mi napisać kiedy lepszy jest FWD, kiedy RWD, a kiedy AWD - byłbym wdzięczny.

No moje oko, 4x4 jest bezkonkurencyjny przy założeniu,ze moc i umiejetności kierowcy są takie same.

Jak to widzisz?

konto usunięte

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

dlaczego tylny utrudnia starty w pucharze? Wszak wiadomo, że lepiej odpychać niż ciągnąć i każdy dobrze wykonany start RWD jest efektywniejszy niż FWD. Podobnie jak all WD , nie zapominaj , że 30% mocy idzie w napęd, zatem rajdowo słabe 4x4 marniej jedzie od mocnego FFD. Ogarnięty kierowca FWD w mocnym aucie potrafi sporo namieszać tym bardziej jak nie luźno lub mokro. Przypomnę śp.Janusza.

konto usunięte

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

1. AWD ma największą masę z trzech możliwych, największe tu też straty na przeniesieniu momentu i sprzęgło najbardziej dostaje.
2. FWD ma najmniejszą masę z wyjątkiem RWD z silnikiem z tyłu, ale relatywnie trudno wprowadzić a kontrolowany uślizg jak trudno z niego wyprowadzić.
3. RWD relatywnie łatwo wprowadzić w kontrolowany uślizg i łatwo wyprowadzić, masa większa od FWD z uwagi na most i wał ale lepsze parametry rozłożenia masy i fizyki docisku podczas akceleracji, fizyka przenosi większą masę za oś poprzeczną czyli zwiększa docisk napędu a przez to mniejsze straty na braku przyczepności.

Moim subiektywnym zdaniem poprawcie, chętnie podyskutuje jest: RWD z silnikiem przed tylną osią optymalnym na nawierzchnie o dobrej przyczepności ale trzeba tym umieć jechać lepiej niż porównywalnym AWD. FWD zasadniczo wygrywa tylko wagą.
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Czyli na przykład MR2...? Nie pamiętam na pewno, ale chyba silnik jest umieszczony centralnie...

A jak z Hondą NSX?
Dorota S.

Dorota S. UPDATE w profilu :)

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Sebastian A.:


Z drugiej strony, jakoś tak ciężko nieco pogodzić się z myślą, że Clio może być bardziej sensownym wyborem, niż 300 konne BMW e30...
W pewnym sensie może. W pewnym sensie maluch z odpowiednim silnikiem i wybebeszony w ten sposób, ze z malucha zostanie tylko trochę blachy, mógłby być sensowniejszy w danej dyscyplinie od lamborghini (już nie zależnie od tego, czy model Lambo byłby w AWD czy RWD )

Dla mnie dyskusja lekko mija się z celem- porównywanie bardzo różnych od siebie samochodów z różnym przełożeniem napędu i w ten sposób tworzenie teorii o tym, który będzie lepszy do sportu mija się z celem. Widzę, że rozpatrujecie tu jedynie skuteczność, poprzez prędkość i rozważacie sprawę kompensacji wytracanej tejże na zakrętach. Ale hola, hola. Jest jeszcze przeciez bilion innych czynników wpływających na to, czy auto będzie sie nadawało do sportu.
Po pierwsze trza by było określić, czy mówimy o wybieraniu bazy pod przeróbki do sportu, czy o już przygotowanych samochodach- Przy wybieraniu bazy człowiek kieruje się rozwojowością konstrukcji w danych dziedzinach mechanicznych. Przy wybieraniu gotowca, bierze się pod uwagę nieraz cechy, których samochód mógł nie mieć, będąc w stanie seryjnym...Poza tym inne techniki wszelkich manewrów, wraz z wyhamowywaniem stosuje się przy różnych przełożeniach napędu ( ale też przy samochodach po prostu o bardzo różniących się konstrukcjach, gabarytach, kubaturach i masie).

Pomysł porównania: Clio vs 300KM E30 jest dla mnie bezsensowny. Oba samochody będą miały różne walory i w wielu sprawach odpowiednio przystosowane clio będzie górować nad 300konnym rzęchem z napędem na tył... W szczególności przy charakterystyce silnika BMW- znam parę sposobów na wykreowanie tej mocy w tym aucie. Wiąże się to raczej ze swapem i ożenkiem silników do stworzenia naboju swapowego. Do wymiany jest bardzo dużo podzespołów i wydatek, mimo popularnych opinii nie taki mały ( biorąc pod uwagę standardowy budżet człowieka, który zamiast Imprezy, czy Evo, wybiera E30 na szutry, lub zamiast nawet lowcostowego 200sx, wybiera E30 do driftu) . Wiele osób zabiera się do tych przeróbek od d... strony i wychodzi w wersji końcowej coś, co mogło by mieć problemy na szutrach, z małą szybka popierdółką, która wziął pod skrzydła profesjonalny garaż...

Nieważne-zacznijcie gadać bardziej merytorycznie, bo póki co-tracicie czas...Dorota S. edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 14:53
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Ojjj... No właśnie temat jest bardzo merytoryczny...

Skoro widać, że w sportach samochodowych jest stosunkowo mało samochodów RWD, to pytam, z czego to wynika, oraz czy fakt niepraktyczności RWD jest bezsporny.

Pisząc o e30 vs. Clio, zwróciłem - dość wyraźnie moim zdaniem - uwagę na fakt, że kwestię traktuję po prostu sentymentalnie... Co nie zmienia faktu, że - jak wspomniałem - pytanie o praktyczność i ewentualny powód jej braku, w stosunku do RWD jest zupełnie merytorycznym.

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Sebastian A.:
Dlaczego w wyścigowych ma rację bytu? Nie lepiej 4x4?

Jak zrobisz bolida F1 AWD lub chociaż FWD to kasuje swojego posta... ;)
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

No właśnie... Dlaczego nie robi się takich fur?

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Dla inżynierów którzy tworzą takie bolidy dopracowane w najmniejszym detalu pewnie nie było by to większym problemem, zrobili by to na przysłowiowej przerwie na kawę, ale skoro tego nie robią muszą być ku temu powody - jakie? Należałoby by ich zapytać... ;)Paweł Krawczyk edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 19:16
Mikołaj  Więckowski-Milet ic

Mikołaj
Więckowski-Milet
ic
za szybki i zbyt
wściekły

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

To może i ja wtrącę swoje 3 grosze.

FWD - w rajdach jest bardziej popularne ze względu na niższe moce silników niż w wyścigach. Te auta są z natury podsterowne (bardzo duża masa z przodu w FF), a moc większa od ok. 250 KM (na luźnych nawierzchniach) i od ok. 300 KM (na suchym przyczepnym), sprawia że podsterowność się zwiększa. Powyżej tych mocy efektywne ściganie się w FWD mija się z celem. Auto nie będzie skręcało na wyjściach z zakrętów. Poza tym FWD jest łatwe w ogarnięciu na początku i łatwe w wyprowadzaniu z poślizgów (co się często zdarza na luźnych lub nierównych rajdowych nawierzchniach). Jednak, wbrew pozorom, trudniej jest wykorzystać pełny potencjał FWD niż RWD. Jest po prostu więcej technik do ogarnięcia (m.in. lewa noga, skandynawski przerzut itp.).

AWD - jest bezkonkurencyjne na luźnych i śliskich nawierzchniach i nie ma się co nad tym rozwodzić :)

RWD - dużo lepsze w wyścigach, które odbywają się na gładkich torach, z wysoką przyczepnością. Pozwala na przeniesienie bardzo dużych mocy i jak jest sucho to lepiej sobie z tym radzi od FWD i AWD, bo podczas przyspieszania środek ciężkości auta jest na tylnej osi. W latach 90, Volvo w turystykach wystawiało bodajże S40 z napędem 4x4 i jak było sucho to zostawało w tyle, ale na mokrym lało całą stawkę jak chciało :) RWD jest trudne do ogarnięcia na początku, ale jak już człowiek się dobrze nauczy, to będzie blisko opanowania w 100%. I jeszcze jedno, RWD dużo lepiej obchodzi się z ogumieniem. W BTCC lub WTCC, gdzie wyścigi mają po ok. 50-60 km, na ostatnich okrążeniach FWD ma zwykle problemy z przyczeponością.

ps. we wszystkich przypadkach hamuje się tak samo, na wprost, mocno i z międzygazem :)
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Dziękuję bardzo za rzeczową, fachową i merytoryczną odpowiedź.

Cheers! :)
Mikołaj  Więckowski-Milet ic

Mikołaj
Więckowski-Milet
ic
za szybki i zbyt
wściekły

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

proszę bardzo :)

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Ja jeszcze dodam że auta przednionapędowe są o wiele zwrotniejsze od RWD (nie liczyć malucha) czy AWD a na ciasnych, technicznych oesach ma to duże znaczenie... ;)
Sebastian Andruszczak

Sebastian Andruszczak Sales & Marketing |
Growth | Project
Management |
Blockchain

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Czy w tym rozumieniu zwrotność odnosi się do czasu potrzebnego na przejechanie danego zakrętu?

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

Zwrotność odnosi się do jak najmniejszego czasu potrzebnego na przejechanie danego zakrętu/sekcji zakrętów... ;) do tego jeszcze nawroty, bardzo ciasne zakręty, beczki, pachołki itp...

Dla przykładu, w KJS-ach gdzie jeździsz wokół przysłowiowego "trzepaka" FWD "nawiniesz się szybciej i ciaśniej gdyż auta FWD mają mniejszą średnicę zawracania.

Nie jednokrotnie auta typu CC/SC lub 106/saxo potrafią na ciasnych partiach jechać o wiele szybciej od imprezy/lancera. Startując w kjs-ach nie jednokrotnie objeżdżałem 300 konne imprezy itp jadąc właśnie fiatem CC... ;)

konto usunięte

Temat: tylny napęd w sportach samochodowych

z założe nia 300konne imprezy nie nadają się na plac z beczkami ;) jak chcesz zrobić na złość subrace zrób szykanę ;)

Następna dyskusja:

Bardzo ciekawy portal o spo...




Wyślij zaproszenie do