Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Czołem!

Szukam pomocy w rozwiązaniu pewnego kłopotu.
Otóż mam Sorento 2,5 CRDi 140 KM, 320 Nm, fabryczne ogumienie 245/70/R16.
Zrobiłem mu lift 2" - sprężyny H&R + amory Koni Heavy Truck.
Są osłony podwozia.
Jest też chip 140@175 KM, 320@390 Nm.

Po tych zmianach, auto jest nie do poznania. Poprawiła się stabilność i precyzja na asfalcie, budą nie buja, a off-asfalt lepiej radzi sobie z nierównościami, choć jest nieco bardziej twardo.

Zmiana zawiechy + chip daje fantastyczną poprawę, z muła zrobił się przyjemny połykacz kilometrów.

Kolejnym krokiem są gumy: wiadomo, BFGoodrich T/A KO. Oczywiście zostawiam 16", chcę też zostawić szerokość 245.

Ale chciałbym podnieść profil do 75, zyskując podniesienie na oponach - może w sumie 1 cm - wobec tych gum co mam, średnica zewnętrzna nowych T/A da około 10 mm wyżej.

No i teraz jest kwestia pogorszenia przyspieszenia.
Średnica zmieni się o 3,17%. Czyli ramię (promień) dokładnie o połowę, dajmy 1,6%.
O ile pogorszy się przyspieszenie?

Może jeszcze gwoli wyjaśnienia: auto lata głównie asfalt, większość po mieście, trasy rzadziej, ale są.
Off zupełnie nieczęsto, z racji braku czasu.
Niemniej wygląd grubszej opony to jest to.
Zatem stawiam na szali look vs przyspieszenie.

Słucham pomysłów.
Z góry dziękuję za odzew.

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

nie wiem jak przyspieszenie bo to chyba raczej waga ma większe znaczenie ale na pewno zmieni Ci się pomiar odległości. Czyli że będzie CI wolniej naliczać km co fałszuje np wynik spalania.

konto usunięte

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

jazda poprawiła się przede wszystkim dlatego, że założyłeś NOWE sprężyny i amortyzatory

zmiana średnicy gumy będzie wynosiła ok. pół cala (245/75R16 to 31 cali), co jest praktycznie bez znaczenia zarówno dla przyspieszenia (zmiany przełożeń), spalania i pomiarów licznika (no, powiedzmy, że będą bliższe prawdzie, bo fabryczne są zawsze zaniżone).

realny problem zaczyna się wtedy, kiedy producent przewidział seryjnie 29 cali, a juzer pakuje 32-33

wybrałeś raczej średnie jakościowo opony, BFG są dobre bo są dobre i tanie...
ateki BFG są tak głośne jak nowoczesne emteki konkurencji, podobnie też zachowują się na mokrym, tzn. jeśli jesteś przyzwyczajony do normalnych aut, to możesz sobie kiedyś zrobić kuku

polecam pirelli scorpion atr, to bdb szosówka z minimalnym zacięciem terenowym
żeby nie być gołosłownym - znam dobrze jazdę na BFG AT i na wspomnianych pirelli

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Damianie, dzięki za Twoją odpowiedź.
Mam świadomość, że największy wpływ na poprawę mają amortyzatory, ale i sprężyny (tył ma drut grubszy o 2 mm, zachowując liczbę zwojów, przód taką samą średnicę, ale jeden zwój więcej - vel fabryka).
No i sam chip dodał lekkości - silnik pracuje ciszej (ma lżej), automat inaczej przełącza (rzadziej - moment) itp.

Co do rozmiaru kół (średnicy), mam świadomość, że jej zmiana o 3,17% nie jest drastyczna i jedynie ok 60% większa, niż ogólnie podawane tolerancje.

Obawiam się, że trzeba pacjenta położyć na stół i ciąć - a co wyjdzie, to się okaże.

Dyskutowałbym jednakże z tą oceną samych gum: jakby nie patrzyć, całe Baja jeździ na BFG T/A.
Ja wiem, że są głośne, ale ja nie oczekuję ciszy limuzyny.
Latam tym Sorento już od marca, mam na nim najgorsze opony jakie można na nim mieć (gorsze są tylko te same lecz łyse - Kumho 789 czy jakoś tak. Już się ich nauczyłem oraz masy 2t przy hamowaniu na mokrym.

Wiem, że Scorpion będzie na czarnym lepszy, szczególnie w mokrym czarnym, ale wiem też, że rozczaruje mnie off-asfalt. Na piasku jeszcze będzie ok, ale wszystko inne - :(

Gdyby nie to, że autem jeździ żona - w znaczącej większości - z naszym małym dzieckiem, założyłbym KM2.

Scropion ATR i wszystkie inne A/T o rzeźbie szosówki - odpadają...

konto usunięte

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Naprawdę nie stresuj się :) taka zmiana średnicy to nie jest zaden problem, być może wyczujesz różnicę jeśli jesteś wyczulony, ale problemów nie będzie, zwiększonego spalania i zmniejszonych osiągów nie poczujesz (zwłaszcza z takim silnikiem)

co do opon
fakt, BFG AT są używa na baja, na dakarze i na różnych cross-country (choć w bieda-opcji, bo oponą BFG dedykowaną do CC jest G1), ale wynika to z jej dobrego kompromisu między mocną budową a wagą opony (masa nieresorowana jest bardzo ważna)

zważ, że auta cross-country raczej rzadko są używane na co dzień, po czarnym
nie jeżdżą też w terenie błotnistym

uważam, że bilans zysków i strat przy użytkowaniu BFG AT wypada słabo
performens opony na asfalcie jest kiepski (naprawdę niewiele lepszy od opon klasy Toyo MT, nowy duratrac czy cooper stt - czyli emteków nowej generacji), a w terenie błotnistym zakleja się jak zwykła szosówka

żonie i dziecku zapewnij bezpieczeństwo i kup szosówki (zimówki!)
a sobie kup drugi komplet kół MT do zabaw :)

to oczywiście moje prywatne zdanie, poparte jakimś tam doświadczeniem
pytając innych spotkasz się też na pewno z odmienną opinią

a jeśli już się uparłeś to przemyśl Grabbera AT - przy podobnej rzeźbie jest o wiele lepszą jakościowo gumąDamian Pomaski edytował(a) ten post dnia 24.09.10 o godzinie 21:26

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

a to spytam o Yokohamy Geolandar? bo takie polecaja mi moi koledzy, własnie jako opony uniwersalne.. na czarne i ponoc niezle daja rade w blotku.. obecnie jezdze na BFG AT 31" i jedyne co mnie nie pokoi, to to ze na mokrym asfalcie ciezko w naglym przypadku wyhamować, poprostu jada.. dwa razy mialam takie chwile grozy.. zastanwiam sie jak w zimie sobie poradzą.. a poniewaz z jednej opony ucieka mi powietrze ze wzgledu na wyrwany klocek w biezniku, przymierzam sie do kupna kompletu.. a moze tylko dwoch na tyłek..

to jak z tymi Yokohamami.. polecasz Damian..? masz jakies dowświadczenie z nimi zwiazane? czy moze inne butki? ;)Wisniewska A. edytował(a) ten post dnia 25.09.10 o godzinie 01:10

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Damianie, zaskoczony jestem informacją, że Grabber AT oceniasz wyżej niż BFG.
Możesz coś więcej napisać na ten temat?

Podobnie info, że nowoczesny Toyo MT, czy Cooper STT nieznacznie na mokrym czarnym ustępuje BFG T/A.

Słyszałem o BFG T/A dużo lepsze opinie.

Widzisz, moja obecna, 7 letnia guma Kumho 798 (patrz Google), to dopiero jest dno na mokrym czarnym. Myślę, że wszystko będzie od niej lepsze.
Ale o Toyo czytałem dużo dobrych opinii.

Kurczę, a myślałem, że temat gum mam już za sobą :(
Grzegorz Klamer Jasiński

Grzegorz Klamer Jasiński Oracle Premier
Support Sales
Prepresentative
Oracle Polsk...

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

a dlaczego nie STR? Testowałem te opony na prawie 3 tonowym aucie przy prędkościach w okolicach 170km/h (oczywiście na torze ;) ) i na błocie. Wcześniej te same opony jeździły ze mną na hondzie CRV i zarówno śnieg, lód i błoto nie są żadnym problemem, w stosunku do BFG AT są cichsze, lepiej zachowują się na czarnym i na mokrej nawierzchni - mają jedyną wadę: cena

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Cooper STR czy STT?
STT znalazłem za 742 PLN/szt.
Jeśli jest dobra na asfalt mokry/off (jednak większość jazd asfalt) + śnieg, błoto pośniegowe, lód i błoto - jak zimówka, to, choć nie jest tanio, może warto...Krzysztof Skibicki edytował(a) ten post dnia 26.09.10 o godzinie 22:34

konto usunięte

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Odnośnie opon to dzisiaj pod marketem zobaczyłem takie coś

Obrazek


I co autor miał na myśli? :P

:DDDPiotr K. edytował(a) ten post dnia 26.09.10 o godzinie 23:04

konto usunięte

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

no jak to co?
Lans pod marketem :D

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Takie działanie powinno być karalne...

konto usunięte

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Krzysztof Skibicki:
Damianie, zaskoczony jestem informacją, że Grabber AT oceniasz wyżej niż BFG.
Możesz coś więcej napisać na ten temat?

Grabbera oceniam lepiej, bo w terenie zachowuje się lepiej niż BFG AT, wg kolegów którzy jeżdżą (disco 300tdi, nowy def) na czarnym też jest lepszy. Jakość wykonania o wiele lepsza (np. nie trzeba pakować po 300g na koło przy wyważaniu, jak przy BFG AT :D)
Sam niestety nie jeździłem, więc zaznaczam że to opinie znajomych.

Co do Coopera STT czy Toyo M/T - nie można tych opon porównywać do zimówek!! Zwłaszcza pisząc o lodzie. Toyo ma już co prawda lamelki na bieżniku i mi się w zimę jeździ na nich dobrze, to jednak należy brać pod uwagę, że to opona terenowa.
Pisząc, że te opony w zimę i na mokrym zachowują się podobnie do BFG AT nie jest równoznaczne z tym, że zachowują się DOBRZE. Zwłaszcza, jeśli za kółko wsiada osoba, która nie do końca wie co to dwutonowa terenówka na oponach terenowych. Na ubitym śniegu i lodzie trzeba mieć stopę baleriny i wyczucie pianisty - lekko mocniejsze wdepnięcie i jeeeeeedzieeeeemy ;D

Dlatego ja polecam dwa komplety opon do szybkiego, nowoczesnego samochodu 4x4 z ABS - zimówki i jakieś nowoczesne emteki.

Odpowiadając na pytanie Ani dot. Goelandarów AT - niestety nie jeździłem na nich.

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Czyli jednak zimówka...
Wiesz, zimą off też jest w śniegu, a jednak auto, szczególnie w zimie, głównie będzie po mieście latać + wyjazdy weekendowe w trasę...

Latem w deszczu można uważać, a jednak zimą dobra trakcja - a w szczególności hamowanie, są najistotniejsze...

Podane przez Ciebie argumenty są przekonujące.

Szczególnie w ujęciu znaczenia słowa "DOBRZE".
Moim zdaniem, w przypadku bezpieczeństwa, z naciskiem na kontekst rodziny, nie ma miejsca na kompromisy...

Dziękuję za Twój czas...

edit:
albo ciągnąć dalej:

jaką zimówkę?: Cooper, Conti, Pirelli Scorpion -(miałem okazję śmignąć zeszłej zimy ok. 200 km w trudnych warunkach SGV '06 i było bardzo dobrze), a może...Krzysztof Skibicki edytował(a) ten post dnia 27.09.10 o godzinie 16:20

Temat: Zmiana średnicy zewnętrznej koła vs przyspieszenie

Hmm, wybiorę chyba Bridgestone Blizzak DM-V1 w rozmiarze 245/75R16.



Wyślij zaproszenie do