Temat: Tesla planuje w 2015 roku uruchomić w Polsce pięć stacji...
Marcin T.:Dariusz R.:Marcin T.:
Bo na razie (<3 lata) rynek jest za mały. Wystarczy, że BMW
> > > sprzedaję tyle i3 co Tesla modeli S, chociaż te samochody nie
są porównywalne.
Akurat to, ze BMW sprzedaje przynajmniej i3, w ilościach na poziomie zblizonym do Tesli, powoduje, że się zanosi na zmiany, bo jak rozumiem BMW będzie również chciało zwiększać sprzedaż aby dorównywać Tesli, a przez to rynek Ev będzie rósł.
Tylko jeśli się to będzie opłacało, czyli będzie odpowiednia marża.
Tesli się bardzo opłaca, a BMW być może dopłaca, wtedy wracamy do "zanosi się, że Tesla będzie odbierała rynek niemieckim koncernom"
Natomiast jesli będzie to tylko sprzedaż jednego - dwóch modeli bez konkretnego modelu biznesowego jaki ma Tesla, to m.in. BMW będzie traciło rynek na korzyść Tesli.
Krótko Tesla buduje wartość dodaną w szerokim rozumieniu i będzie szybko rosła, a Niemieckie firmy udają, że coś robią i kupują czas i będą traciły dystans do Tesli na rosnącym rynku EV.
BMW czy VW ma konkretny model biznesowy - przystosowany do najbliższych 3/5 lat. I przygotowany już zarys pod następne, więc straty będę - ale marginalne.
A jaki to model biznesowy ? Tesla ma taki - Musk powiedział: koncerny motoryzacyjne produkują auta elektyczne tak jakby ich nie chciały produkować, a klienci kupują auta elektyczne tak jakby ich nie chciały produkować i na tym polega mój model biznesowy (bo po Teslę czeka się w kolejce) :)
A tak powaznie:
- Tesla produkuje wyłacznie samochody BEV, więc nie ma żadnych wewnetrznych konfliktów interesów, - korzysta z własnej technologii szybkich ładowarek, których używanie jest gwarantowane za darmo na zawsze, co poprawia optymalizację działania i których budowanie jest bardzo szybkie (posiada opracowany model "swap battery" jako alternatywa dla Supercharger),
- prowadzi własne salony i centra serwisowe online, ograniczając koszty i poprawiając logistykę, przepływ informacji oraz kontrolę satysfakcji klienta,
- wykorzystuje efekt synerii z inna firmą Muska Solar - City, kupując w niej ogniwa fotowoltaiczne, montowane na fabrykach, salonach, serwisach i stacjach Superchargher, produkuje własną odnawialną energię i ogranicza koszty,
- zarabia na zielonych certyfikatach, ma otwarte żródła finansowania dla nowych oraz dla ekologicznych technologii w postaci dotacji i preferencyjnych kredytów,
- przedpłaty na samochody Tesli poprawiają Cash Flow i zmniejszają koszty,
- Tesla nie musi wydawać środków na reklamę, bo fama sam się niesie, ogranicza więc koszty,
- wyczerpujące testy kazdego auta prowadzone są na terenie fabryki, bo auta nie wydzielają spalin, co ogranicza koszty,
- wykorzystuje upadłości tradycyjnej motoryxzacji kupując szybko i tanio gotowe obiekty jak fabryka we Freemont,
- Tesla daje bezkonkurencyjną gwarancję na silnik i baterie,
- po okresie eksploatacji nie będzie problemu z kosztami utylizacji baterii, ponieważ sa projektowane tak żeby mogły być wykorzystane jako stacjonarne akumulatory do produkcji energi z OZE,
- jakość baterii gwarantuje Panasonic, co zmniejsza ryzyko dużych akcji serwisowych,
i to jest model biznesowy - jedna wielka wartość dodana.
A teraz dolicz amortyzację. Tesla zużywa conajmniej ok. 20kWh/100km, więc nawet przy cenie 0,31PLN (co jest ok połową średniej ceny energii w PL - http://zaklad.energetyczny.w.interia.pl/), wychodzi ponad 6PLN za 100km. No i jeszczę czas - jak długo będę tankował na Superchargerze?
Średnia cena prądu w PL mnie nie interesuje, wybieram taryfę w Enerdze za 19 gr br + cena przesyłu i opł. manipulacyjnych i niech będzie 0.31 PLN w taryfie nocnej gdy ładuję samochód, więc niech będzie 6 PLN za 100 km gdzy korzystam z własnego gniazdka, doliczając kosztu ubezpieczenia, amortyzacji itd to ile wyjdzie, 16 gr ?
10 gr amortyzacji + ubezpieczenia? Jak żeś to wyliczył? Policzmy tak: cana 240000 PLN - okres amortyzacji 10 lat x 30kkm rocznie. Wychodzi 80gr.
Liczysz, że Tesla amortyzuje się w tej chwili do zera w ciagu 10 lat ? To jakieś 10 letnie Audi TDi z przebiegiem 300 tys km jest wg Ciebie nic nie warte ? Tesla kosztuje 240 tys PLN, a że póki co czeka się na nią w kolejce, to jej wartość póki co spada bardzo niewiele. Natomiast ja w wyliczeniach nie biorę pod uwagę utraty wartości tylko amortyzację w postaci kosztuów eksploatacji - opony, klocki ham, wycieraczki :) Zapewne pełna amortyzacja jest wyższa niż 16 gr za km.
Skoro liczysz 80 gr samej amortyzacji dla Tesli, to chcesz powiedzieć, że jakiś spalinowy model wyjdzie w całości mniej niż 90 gr ? Jak żeś to wyliczył ? :)
Czas ładowania w tej chwili 20 min do połowy pakietu 85 kWh, natomiast w Niemczech moc Superchargerów została podniesiona ze 120 kW do 135 kW więc należałoby sprawdzić realnie ile można doładować baterii w tym czasie. Sama Tesla tez cały czas poprawia wynik - w USA na początku Supercharger miał 90 kW... , a jeszcze w zeszłym roku połowę pakietu 85 kWh ładowało się w 30 min.
To zawsze 20/30 minut straty. Zakładając zasięg 250km przy autostradowych prędkościach (160km/h+) pryz 500km muszę dwa razy się zatrzymać. Dieslem 0.
Myslę, że jeśli wyjadę "naładowany" z domu to do Wrocławia mam 180 km jakieś 15 min na doładowanie i kolejne 320 km zrobię bez ładowania, więc niewiele więcj niż 4 godz wyjdzie na przejechanie 500 km