Dariusz
Rojek
Passion for
excellence...
Temat: Solaris Urbino 8,9 LE electric - pierwszy polski...
Pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym został skonstruowany i zbudowany w firmie Solaris Bus & Coach, z siedzibą w Bolechowie koło Poznania.Na bazie Solarisa Alpino w wersji 8,9 metrowej LE (niskowejściowej) powstał w 100 % elektryczny
autobus, o innowacyjnych rozwiązaniach. niezwykle cichy, nie emitujący spalin, wyróżniający się nowoczesnym designem.
Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120kW. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii są chłodzone cieczą.
Wartość energii zgromadzona w bateriach zamontowanych w Solarisie Urbino electric, pozwala na przejechanie do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Baterie są źródłem "paliwa" nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji, czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane z silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami.
Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter. Nawet po całkowitym rozładowaniu, czas potrzebny na pełne uzupełnienie energii z terminala 3*400 V 63 A nie przekracza 4 godzin.
Jednym z głównych wyzwań przed jakim stanęli konstruktorzy Solarisa była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez relatywnie dużą wagę baterii zastosowanych do magazynowania energii.
W tym celu zastąpiono części poszycia bocznego autobusu, panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi. Z tego materiału wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i akumulatory trakcyjne. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach, czy nowym materiale, z którego wykonano podłogę autobusu. Zamiast sklejki użyto drewna mahoniowego.
Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza - Foamed ACM. Lżejsze są również siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono także na aluminiowych, a nie stalowych felgach. Wreszcie autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg.
Ostatecznie po dołożeniu do tej "odchudzonej konstrukcji autobusu" baterii o wadze 1400 kg, autobus jest nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.
Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. To pozwoliło na przesunięcie tylnej osi do tyłu aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń dostępną z niskiej podłogi, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów.
Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Dotyczy to zarówno oświetlenia wewnętrznego jak i zewnętrznego.
Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii. Poprzez dotykowe ekrany kierowca może sterować parametrami ogrzewania czy też uruchomić radio.
Innowacyjność Solarisa Urbino electric została doceniona i nagrodzona przez specjalistów z branży. Czytelnicy niemieckiego magazynu "Busplaner" uznali pojazd za "Innowację Roku 2012" w kategorii Transport Publiczny, natomiast jury targów Transexpo przyznało mu Złoty Medal za najlepszy produkt roku 2011.
Autobus jest już testowany przez zakłady komunikacyjne w Poznaniu, Gdańsku i Warszawie.
Czy już niedługo uwolnimy nasze miasta od spalin i ryku silników na rzecz cichych, bezemisyjnych autobusów...?
Dariusz Rojek edytował(a) ten post dnia 04.09.12 o godzinie 23:52