Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Projekt elektrycznej motoryzacji jako "Open Source".

Prof Shimizu z Keio University w Japonii jest twórcą opracowania pojazdu wg. idei Open Source. Pojazd jest blisko końcowej fazy przedprodukcyjnej i osiąga 330 km zasięgu z jednego ładowania akumulatora. Wynik ten przyciągnął nawet europejski przemysł samochodowy.

Open Source ma duży wpływ na rozwój świata IT. Specjaliści spotkają się w internecie aby wspólnie rozwijać oprogramowanie i projekty, do których każdy może dołączyć i każdy może z nich korzystać. Projekty te mogą osiągnąć skalę, która może stać się poważną konkurencją, dla uznanych liderów rynku. Open Office czy Linux to tylko dwa znane przykłady.
Ale Open Source w przemyśle samochodowym..?
Profesor Hiroshi Shimizu z Keio University, jednego z najlepszych uniwersytetów japońskich, ze swoją firmą SIM-Drive założoną w 2008 r., jest pionierem takiego pomysłu.
Przez ponad 30 lat prof. Shimizu pracuje w branży elektrycznej mobilności. Zbudował ponad 10 projektów pojazdów, które osiągnęły poziom techniczny pozwalający na oficjalną rejestrację i poruszanie się na japońskich ulicach.

W 2005 r. Prof. Shimizu pokazał luksusowy pojazd ELLICA, 8 kołowy, sportowy samochód, który osiągnął 100 km/h w 4,8 sek. i ustanowił rekord prędkości wśród samochodów elektrycznych 370 km na godzinę.
Na tym jednak nie poprzestał, jego planem było przyspieszenie rozwoju swojej technologii dla pojazdów elektrycznych, aby w ten sposób zrealizować swój główny cel, jakim jest przyczynienie się do uniknięcia globalnego ocieplenia.
Już w 2005 roku jego technologia była zbliżona do technicznych możliwości produkcyjnych ale zainteresowanie w przemyśle motoryzacyjnym produkcją, poza biurem konstrukcyjnym R&D było ograniczone.
Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem nowszego projektu SIM-Drive, który prof. Shimizu przedstawił pod koniec marca 2011 r. Projektem udało się zainteresować 34 firmy japońskie. Zgodnie z obietnicą nowy samochód osiąga 330 km zasięgu na jednym ładowaniu akumulatora, choć jego pojemność ma taką samą wielkość, jak bateria Nissan'a Leaf. Eksperci nie byli zaskoczeni, ponieważ zastosowano ponad 30 patentów z zakresu elektrycznej mobilności, które są sednem sukcesu "Projektu 1" firmy SIM-Drive, m.in. napęd kół za pomocą silników umieszczonych bezpośrednio w kołach.
http://www.sim-drive.com/pdf/0329PressRelease_eng.pdf

Prezesa Hiroshi Shimizu wyraźnie wyróżnia z grona wynalazców akademickich jego wyczucie biznesu. Wiedział, że jako naukowiec, nie będzie w stanie zgromadzić kapitału, który jest potrzebny do budowy samochodu, stworzenia sieci sprzedaży, serwisu i dystrybucji w tym samym czasie, gdy rozwijał projekt. Jednocześnie był świadomy, że posiadał określone wartości, stąd przeniósł swoje know-how i patenty do nowej spółki SIM-Drive, która otrzymała niewielki kapitał startowy od firm spoza branży motoryzacyjnej, takich jak Benesse Corporation czy Gulliver.
Koncepcja firmy SIM-Drive zakłada, że rozwija elementy, które są podstawą technologii dla pojazdów elektrycznych, a także kompletne pojazdy elektryczne. Projekty są finansowane przez firmy, które uczestniczą aktywnie lub jako obserwatorzy z opłatą za udział ok. 200 000 euro. Wyniki tych projektów mogą być swobodnie wykorzystywane przez spółki uczestniczące, płacąc niską predefiniowaną opłatę licencyjną, jeśli chcą produkować komponenty opracowane i opatentowane przez SIM-Drive.
Open Source polega na tym, że każdy może się przyłączyć i wykorzystywać wyniki prac. Korzyść wynika z faktu, że aby rozwinąć technologię na porównywalnym poziomie, większość firm będzie musiała pracować nad nią od 2 do 3 lat i będzie potrzebowała 2 cyfrową kwotę liczoną w milionach euro. SIM-Drive zatrudnia wysokiej klasy specjalistów z branży motoryzacyjnej i świata akademickiego.
W porównaniu z Open Source w IT, motywacją SIM-Drive nie jest atak na pozycje obecnych graczy na rynku poprzez budowę własnej marki. Prof. Shimizu widzi raczej swoją firmę jako uzupełnienie opracowań głównych graczy branży motoryzacyjnej.
Isuzu na przykład używa rozwiązań SIM-Drive dla projektu publicznego transportu, a pierwsze autobusy są widoczne na ulicach Yokohamy.

W październiku 2010 r. SIM-Drive postanowił promować udział firm międzynarodowych w "Projekcie 2". Firmy, miały tylko jeden miesiąc na decyzję w sprawie partycypacji. BOSCH i PSA (Peugeot Citroen) były wystarczająco szybkie, aby podjąć decyzję i rozpocząć aktywne uczestnictwo w budowaniu następnego samochodu z ulepszonych elementów, który został zaprezentowany publiczności w marcu 2012 r.
"Projekt 1" jest przygotowany do masowej produkcji, a proces industrializacji rozpoczęty. Jest także możliwe, aby zbudować kompletny pojazd na podstawie licencji SIM-Drive, a inwestorzy wykazują konkretne zainteresowanie taką możliwością. Głównym wyzwaniem dla firm motoryzacyjnych aby wejść w ten biznes zawsze było stworzenie sieci sprzedaży i serwisu. Tu jest rozwiązanie pod ręką, można korzystać z istniejącej sieci dużych dealerów samochodów używanych, którzy są bardzo zainteresowani sprzedażą i serwisem pojazdów elektrycznych.
http://www.sim-drive.com/english/business/index.html

We wrześniu 2011 r. Sim-Drive ogłosił nabór do "Projektu 3", który ma się odbywać w okresie od 23 lutego 2013 r. do 31 marca 2014 roku.
Na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show 2012 odbyła się światowa premiera projektu samochodu, opartego o otwarty model biznesowy Citroen “DS3 Electrum”. Celem było potwierdzenie skuteczności i dużej uniwersalności napędu z silnikiem trakcyjnym typu SIM-Drive.
"On-board-direct-drive" jest metodą montażu pojedynczo do lewego i prawego koła silnika napędzającego pojazd, bez użycia przekładni redukcyjnej pomiędzy silnikiem a kołem. Rozwiązanie umożliwia uzyskanie wysokiej wydajności. Ponieważ silnik jest umieszczony w pod maską, konwersja napędu może być zrealizowana bez zmiany istniejących konstrukcji zawieszenia.

Główne cechy "DS3 Electrum":
1. Osiągnięcie 351 km zasięgu na jednym ładowaniu
2. Silnik i układ baterii bez utraty przestrzeni kabiny
3. Konwersja przy zachowaniu oryginalnych elementów, takich jak elementy bezpieczeństwa
4. Realizacja konwersji powoduje wzrost masy tylko o 95 kg

Długość / szerokość / wysokość - 3965 mm / 1715 mm / 1455 mm
Masa pojazdu - 1285 kg (Originał 1190 kg)
Ilość miejsc - 5 osób
System napędowy - synchroniczny 3-fazowy silnik elektryczny
Układ jezdny - 2 silniki, napęd na przednie koła
Zasięg (wg. JC08) - 154 km
Zużycie energii (w. JC08) - 113.6 Wh/km
Maksymalna moc wyjściowa - 65 kW (88 KM) (na jeden silnik)
Maksymalny moment obrotowy - 680 nm / 0 ~ 900 obr.(na jeden silnik)
Przyspieszenie 0 do 100 km/h - 9,8 sekundy
Pojemność baterii - 17.5 kWh (litowo-jonowa)


Obrazek


Obrazek


Co sądzicie o takiej koncepcji rozwoju motoryzacji.. ? Zapraszam do dyskusji :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 09.07.13 o godzinie 23:08
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Projekt elektrycznej motoryzacji jako "Open Source".

Projekt Toyoty GT86 z silnikami SIM-drive

http://youtu.be/W1SNj3lbzCc



Wyślij zaproszenie do