Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Ogłoszenie rewolucji energetycznej na świecie przez grupę...

W ostatnim czasie można zauważyć w mediach mnóstwo informacji o rewolucji energetycznej na świecie.

Zaczęło się od wypowiedzi Elon'a Muska 30 kwietnia podczas prezentacji baterii stacjonarnych dla domów i firm Powerwall - "Naszym celem jest całkowita zmiana wykorzystania energii na świecie. Mówimy o skali liczonej w Terawatach. Celem jest zupełne przekształcenie całej infrastruktury energetycznej na świecie."
Rozpoczęcie sprzedaży dużych wolumenów baterii dla firm (m.in. umowa z Walmart'em i Amazon'em) jest wstępem do osiągnięcia efektu skali przez Teslę, w związku z budową fabryki akumulatorów Li-Ion zwanej Gigafactory.

Następnie podczas monachijskiego szczytu grupa G7 ogłosiła nową erę i obiecuje radykalne zmiany w sposobach pozyskiwania energii, zapowiedziała - "Pożegnanie z węglem, ropą i gazem." Usankcjonowanie tej decyzji ma zostać ogłoszone na szczycie klimatycznym w Paryżu.

Krótko po tym, w mediach pojawiła się informacja o najnowszej encyklice papieskiej "Laudato sii”, w której Papież Franciszek zachęca wszystkich ludzi do wrażliwości na niszczenie środowiska. Okrzyknięto ja nawet "antypolską" ponieważ z fragmentów tekstu opublikowanych przez włoskie media wynika, że papież krytykuje nieodpowiedzialne korzystanie z technologii opartej między innymi na węglu. Jego zdaniem powinna ona stopniowo zostać zastąpiona przez odnawialne źródła energii.

Wszystkiemu towarzyszy decyzja senatu amerykańskiego, o zgodzie na eksport ropy i gazu, które przez dziesiątki lat były strategicznymi rezerwami energetycznymi Stanów Z., a które teraz mają "zalać świat" i spowodować, że USA stanie się największym na świecie eksporterem paliw kopalnych, jednocześnie zbijając jeszcze bardziej ceny surowców na światowych rynkach.

Czy to przypadek, czy zamierzony od dawna ruch w kierunku uspokojenia Rosji, Państwa Islamskiego i zyskania przewagi nad Chinami, które zainwestowały w tradycyjną energetykę i duszę się od smogu ?

Jak w tym kontekście poradzi sobie nowy polski rząd, skoro do tej pory nie udało się znaleźć kompromisu w rozmowach z Unią, a tarcia zwiększą się, jeśli rozmowy o TTIP zakończą się sukcesem ?

Czy mówimy o definitywnej zmianie kierunku w napędach branży motoryzacyjnej i rewolucji elektrycznego napędu?

Zapraszam do dyskusji.
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ogłoszenie rewolucji energetycznej na świecie przez grupę...

Dariusz R.:
Czy mówimy o definitywnej zmianie kierunku w napędach branży motoryzacyjnej i rewolucji elektrycznego napędu?
Rewolucji sie nie spodziewam. Glowni gracze prowadza prace nad elektryfikacja swojej oferty, ale wciaz celem jest hybrydyzacja i podniesienie efektywnosci silnika spalinowego. Prace nad napedami elektrycznymi trwaja, ale nikt nie kwapi sie do wzniecania rewolucji.

Celem jest obecnie ekspansja w Indiach i Chinach. Tam liczy sie cena, a tym naped elektryczny jeszcze przez jakis czas konkurowac nie bedzie w stanie. Poki co rynki te oswajaja sie z "downisizingiem" i doladowaniem.

Jesli chodzi o samochody osobowe to tutaj spodziewam sie malego renesansu silnika benzynowego, juz trwaja intensywne prace nad wykorzystaniem wiedzy i doswiadczenia zdobytych podczas lat pracy nad TDI (czy jak to tam kto nazywa swoja oferte). Za 2-3 lata mozemy zobaczyc wysyp ciekawych napedow hybrydowych pod maskami samochodow sportowych z gornej polki, w podobnym czasie pojawia sie zapewne wspomagacze typu e-charger czy e-booster. Czegos ciekawszego spodziewam sie po nastepnych generacjach silnikow, ktore zaczna wchodzic na rynek po najblizszej "nowej fali" w latach 2018-2019 (euro 7), czyli dopiero w nastepnej dekadzie.

Ciekawsze rzeczy beda sie dzialy na rynku pojazdow uzytkowych i roboczych, ale nawet i tutaj nowe technologie (wciaz hybrydowe) smielej zaczna sie pojawiac zapewne gdzies pod koniec obecnej dekady.

edit: literowkiTen post został edytowany przez Autora dnia 27.06.15 o godzinie 12:15
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Ogłoszenie rewolucji energetycznej na świecie przez grupę...

Stanisław K.:
Dariusz R.:
Czy mówimy o definitywnej zmianie kierunku w napędach branży motoryzacyjnej i rewolucji elektrycznego napędu?
Rewolucji sie nie spodziewam. Glowni gracze prwadza prace nad elektryfikacja swojej oferty, ale wciaz celem jest hybrydyzacja i podniesienie efektywnosci silnika spalinowego. Prace nad napedami elektrycznymi trwaja, ale nikt nie kwapi sie do wzniecania rewolucji.
Ogólnie zgadzam się, przy czym miałem na myśli świat zachodni, do którego podobno należymy, i który nadaje ton zmianom na świecie. Przy czym sam piszesz o hybrydyzacji, a więc to także element rewolucji, ponieważ silniki elektryczne wprowadza się do dotychczasowych rozwiązań. Owszem nikt się nie kwapi ale jednocześnie wszyscy główni gracze rozpoczęli lub zapowiedzieli prace nad modelami elektrycznymi, hybrydowymi oraz napędzanymi ogniwami paliwowymi, a więc w jakiś sposób biorą udział w rewolucji.
Celem jest obecnie ekspansja w Indiach i Chinach. Tam liczy sie cena, a tym naped elektryczny jeszcze przez jakis czas konkurowac nie bedzie w stanie. Poki co rynki te oswajaja sie z "downisizingiem" i doladowaniem.
W Chinach podjęto już jakiś czas temu decyzje o dopłatach wyłącznie pojazdów EV i PHEV, a w planach urbanizacji miast wprowadza się strefy lub całe miasta, w których obowiązuje napęd zero emisyjny, natomiast w wielu krajach rozwijających się wprowadza się projekty elektryfikacji napędu np. http://pangeamotors.com/vehicles/, który działa na Filipinach, a we wrześniu ma rozpocząć budowę fabryki samochodów elektrycznych w Etiopii http://www.ena.gov.et/en/index.php/economy/item/487-am... Rewolucja więc nie musi wcale się zaczynać się odgórnie.

Jesli chodzi o samochody osobowe to tutaj spodziewam sie malgo renesansu silnika benzynowego, juz trwaja intensywne prace wykorzystaniem wiedzy i doswiadczenia zdobytych podczas lat pracy nad TDI (czy jak to tam kto nazywa swoja oferte). Za 2-3 lata mozemy zobaczyc wysyp ciekawych napedy hybrydowych pod maskami samochodow sportowych z gornej polki, w podobnym czasie pojawia sie zapewne wspomagacze typu e-charger czy e-booster. Czegos ciekawszego spodziewam sie po generacjach silnikow, ktore zaczna wchodzic na rynek w latach 2018-2019, czyli dopiero w nastepnej dekadzie.

Ciekwsze rzeczy beda sie dzialy na rynku pojazdow uzytkowych i roboczych, ale nawet i tutaj nowe technologie (wciaz hybrydowe) smielej zaczna sie pojawiac zapewne gdzies pod koniec obecnej dekady.
Na pewno kolejny spadek cen ropy nie będzie ułatwiał zadania elektryfikacji napędu i rozwój technologii spowoduje udoskonalenie silnika ICE, a liczne wynalazki np. spalinowych liniowych generatorów energii będą wciąz utrzymywały rozwój tradycyjnych firm ale technologia działa w dwie strony, a szacunki wzrostu produkcji baterii trakcyjnych wskazują na szybki spadek cen co najmniej o połowę (ok 2-3 lat), przy poprawie parametrów gęstości energii i rozwiązań napędu elektrycznego.
Warto może zauważyć, ze skoro Apple, które posiada wolne zasoby 180 mld $ zabrało się za budowę auta elektrycznego, to może się okazać, że pod koniec dekady będzie już znacznie więcej rozwiązań elektrycznych napędów w produkcji niż można przypuszczać.



Wyślij zaproszenie do